matematykaszkolna.pl
Do Triviala ICSP: Skąd wiemy ze liczba zespolona jest dodatnia, ujemna, zerowa?
10 mar 21:40
Trivial: Wiemy, że jest zerowa, gdy z = 0. emotka Pojęcie dodatniej lub ujemnej liczby zespolonej nie istnieje. Nie można powiedzieć, że liczba z1 jest większa od z2, bo zbiór liczb zespolonych nie jest zbiorem uporządkowanym. emotka Liczby zespolone są to pary liczb rzeczywistych. Można myśleć o nich w kategoriach wektorów.
10 mar 21:42
ICSP: czyli jeżeli jest jakas liczba zespolona np. 5 + 3i. Leży ona chyba w I ćwiartce ukłądu współrzędnych czyli nad osią OX nie mozemy powiedzieć ze jest dodatnia?
10 mar 21:46
Trivial: A czy o wektorze u = (1, 3) można powiedzieć, że jest dodatni?
10 mar 21:47
ICSP: chyba nie
10 mar 21:48
Trivial: No to już masz odpowiedź. emotka
10 mar 21:48
ICSP: To może jeszcze mi powiesz jak najprościej i najszybciej przejść z postaci kanonicznej do wykładniczej i trygonometrycznej?
10 mar 21:49
Trivial: 1. Postać algebraiczna. z = a + bi Modułem liczby z nazywamy liczbę |z| = a2 + b2. 2. Postać trygonometryczna.
 a b 
z = a + bi = |z|(

+ i*

)
 |z| |z| 
 a b 
Zauważ, że liczby

i

są wartościami z przedziału [−1, 1], a zatem istnieje
 |z| |z| 
 a b 
kąt φ ∊ [0, 2π), dla którego cosφ =

i sinφ =

, czyli
 |z| |z| 
z = |z|(cosφ + isinφ) Aby znaleźć kąt φ musisz rozwiązać układ równań:
 a 
(1) cosφ =

 |z| 
 b 
(2) sinφ =

 |z| 
3. Postać wykładnicza. z = |z|(cosφ + isinφ) = |z|e. (dowód z tw. Taylora) emotka
10 mar 21:59
ICSP: To podaj jakiś prosty przykład i spróbujemy.
10 mar 22:00
Trivial: z = 1 − i. emotka
10 mar 22:01
ICSP: z = 1 − i a = 1 b = −1 |z| = 1 + 1 = 2
 2 2 
z = 2(

+ i

) = 2(cos315o + isin −315o)
 2 2 
z = 2ei315o
10 mar 22:06
ICSP: Chyba gdzieś musiałem się pogubić.
10 mar 22:07
Trivial: Miało być w radianach. emotka
10 mar 22:09
tysia : Ty chodzisz do liceum i umiesz liczby zespolone?!
10 mar 22:09
Trivial:
 π  
np. φ = −

+ 2π =

 4 4 
10 mar 22:12
ICSP: To czemu nie pisałeś że ma być w radianach tysiu jak widzisz nie umiem
   
z = 2(cos−

+ isin −

)
 4 4 
z = 2ei−4
  
W wykładniku jest i −

 4 
10 mar 22:13
ICSP: teraz już widzę swój błąd. Beza tych minusów było by dobrze?
10 mar 22:13
Trivial: Jest napisane wyżej φ ∊ [0, 2π). emotka
10 mar 22:14
Trivial: Tak.
10 mar 22:14
ICSP: Czyli bez minusów jest dobrzeemotka
10 mar 22:15
Trivial: Korzystając z liczb zespolonych można wyprowadzić wzory na sinx i cosx. emotka
10 mar 22:17
ICSP: To może zaużmy taki przypadek: Mamy wykres funkcji sinus w przedziale <0;π> Obracam go dookoła osi OX otrzymuję kulę o promieniu 1. Obliczenie V takiej kuli nie jest chyba zbyt dużym problemem. Nawet z całek. Problem pojawia sie gdy chcę z całek policzyć kulę o promieniu np. 2 Bo jeśli wezmę wykres funckji y = 2sinx to wtedy nie powstanie mi ładna kula tylko coś innego. Mam wziąsc wykres y =
 1 
2sin

x?
 2 
10 mar 22:20
Trivial: Obrót sinusa wokół Ox daje kulę? Czy aby na pewno? emotka
10 mar 22:23
ICSP:
 1 
Nie bo nie przyjmuje wartości

dla kąta 45o?
 2 
10 mar 22:25
ICSP: Dobrze myślę?
10 mar 22:25
Trivial: Niestety, ale nie rozumiem. Przecież kula to nie jest obrócony sinus. emotka Równanie okręgu: x2 + y2 = r2 f2(x) = y2 = r2 − x2 Objętość kuli o promieniu r:
 x3 
V = π∫ab f2(x)dx = π∫−rr (r2 − x2)dx = 2π∫0r(r2 − x2)dx = 2π[r2x −

]0r
 3 
=
 r3 2r3 4 
= 2π(r2*r −

] = 2π*

=

πr3.
 3 3 3 
emotka
10 mar 22:30
ICSP: Boże okrąg ale ja jestem tępy
10 mar 22:32
Trivial: Aby obliczyć pole postępujemy analogicznie, ale coby się zbytnio nie namęczyć trzeba zastosować pewien trik. emotka P = 2π∫ab |f(x)|*1+[f'(x)]2dx A = |f(x)|*1+[f'(x)]2 = f2(x)*1+[f'(x)]2 = f2(x) + [f(x)f'(x)]2 f2(x) = r2 − x2 /' 2f(x)f'(x) = −2x /:2 f(x)f'(x) = −x A = r2 − x2 + (−x)2 = r P = 2π∫−rr rdx = 4π∫0r rdx = 4π[rx]0r = 4πr2. emotka
10 mar 22:52
ICSP: Ciekawe Jutro jeszcze będę miał jedną sprawęemotka Na razie muszę sie wyspać za pomoc dziękujęemotka
10 mar 22:59
Trivial: emotka
10 mar 23:00