matematykaszkolna.pl
Funkcja kwadratowa. Oblicz pole kwadratu (I LO) Licealistka : rysunekParabola na rysunku obok jest wykresem funkcji y=−x2+3. Czerwona figura to kwadrat, którego dwa wierzchołki leżą naa tej paraboli, a pozostałe dwa na osi x. Oblicz pole tego kwadratu. Tu jest symetria wzgledem osi y ale coś mi nie wyszło wybaczcie... mam nadzieje ze rysunek dobrze odczytacie
6 mar 13:07
Ajtek: Czy tu będzie zależność f(x)=|x|
6 mar 13:14
Licealistka : rysunekno własnie nie wiem wymyśliłam jedynie tylko tyle, że parabola ma 2 puknty wspólne co funkcja stała którą widać ( i chyba to będzie y=2x ta funkcja stała) ale nie jestem pewna nie jestem pewna czy ta funkcja stała jest prawidłowa
6 mar 13:33
Licealistka : Jak wyliczyalm z tych funkcji wspólne punkty to mi nie wyszły symetryczne względem osi y wiec nie wiem jaki to powinien byc wzór
6 mar 13:52
Ajtek: A spróbój to rozwalić w ten sposób: f(x)=|2x| i w przedziałach z wartości bezwzględnej policzyć, powinno wyjść emotka.
6 mar 13:57
Licealistka : czyli wzór funkcji y=2x dobry...? a długo nad tym sie zastanawiałam... zaraz zobaczę...
6 mar 13:59
Ajtek: będę za godzinę jak coś emotka.
6 mar 14:00
Licealistka : Albo nie umiem liczyć albo dalej jest coś nie tak:
y=|2x|  
y=−x2+3
y=|2x|  
x2=−y+3
y=|2x|  
x=−y+3 widać ze −y+3>0 ( i to obliczyć? Chyba tak...)
( −y>−3 ) ( y<3 ) y=|2−y+3| ale to mi nic nie daje... chyba nie umiem rachować No i nie wiem co dalej
6 mar 14:21
Ajtek: chyba nie tak emotka Rozwiąż równanie: −x2+3=|2x|
6 mar 15:24
Licealistka : Ale to też chyba kiepski pomysł bo będzie: −x2+3=|2x| −x2+3=2x \/ x2−3=2x −x2−2x+3=0 Δ=4+12=16 Δ=4 x1=2−4:−2 = 1 x2=2+4:−2= −3 I tak robiłam widać ze będą inne współrzędne a to ma byc symetrria wzgledem osi Y a wiec już nie pasuje... moim zdaniem.... Ale możliwe ze coś poknociłam
6 mar 15:37
Ajtek: Pamiętaj o założeniach wartości bezwzględnej emotka. Rozwiązujesz to w przedziałach
6 mar 15:42
Licealistka : emotka ale zobacz, ze nie mogą tu być przedziały skoro te funkcje spotykaja sie tylko w dwóch miejscach
6 mar 15:43
Ajtek: |2x|= 2x dla x≥0 i −2x dla x mniejszego od zera emotka. czyli mamy takie coś emotka: −x2+3=2x dla x≥0 i −x2+3=−2x dla x mniejszego od zera emotka.
6 mar 15:48
Licealistka : Czy pytanie byłoby niestosowne gdybym zapytała o zrobienie całego zadanie ?
6 mar 15:50
Ajtek: Jestes bardzo blisko rozwiązania emotka. Rozwal oba równania, wylicz pierwiastki pamiętając o założeniach, które podałem.
6 mar 15:52
Licealistka : No coż... ale jeszcze mnie nadzoruj jeśli masz ochotę i troszkę czasu emotka dziękuje za mobilizacje
6 mar 15:54
Ajtek: Nie ma sprawy, jakies pół godziny jeszcze będę emotka.
6 mar 15:55
Licealistka : Ale ja to zaczęłam robić : −x2+3=2x \/ x2−3=2x −x2−2x+3=0 x2−2x−3=0 Δ=4+12=16 Δ= 4 − 12= − 8 Δ<0 √Δ=4 x1=2−4:−2 = 1 x2=2+4:−2= −3 więc to nie są punkty symetryczne też tak zaczynałam wiec ja nie widze takiego rozwiązania z tego sposobu
6 mar 16:01
Licealistka : Trzeba brać jeszcze pod uwagę rysunek ( na samej górze)
6 mar 16:03
Ajtek: Rozwiąż proszę moje równania pamiętając o przedziałach. W powyższym równaniu z prawej Δ nie jest ujemna, to tak na marginesie emotka.
6 mar 16:04
Licealistka : ( to z prawej strony) Δ=b2*(−4)*a*c= (−2)2*(−4)*1*(−3)=4*12 = 48 faktycznie... ale własnie to zrobiłam... to jest to samo
6 mar 16:07
Ajtek: Δ=b2−4ac a nie razy
6 mar 16:12
Licealistka : ojj sie pomyliłam w Δ Δ= 4+12=16
6 mar 16:13
Licealistka : tak tak.. zauważylam w takim razie to moze być dobrze jednak ta druga współrzędna x2 jest nie taka jak ma być
6 mar 16:14
Ajtek: Raz jeszcz mówie, pamiętaj, że działamy w przedziałach które podałem emotka. Jeden z pierwiastków nie należy do przedziału
6 mar 16:16
Licealistka : Ojejku no tak... tylko wtedy oznacza to ze mają tylko i wyłącznie jeden punkt wspólny a nie dwa a wiec mówi to, że nie jest zgodne z rysunkiem... Myle sie?
6 mar 16:18
Licealistka : ale to też na to wychodzi ze : −x2+3=2x \/ −x2+3=−2x x≥0 x<0 x1=1 (prawidłowe) x2=−3 (prawidłowe)
6 mar 16:21
Ajtek: Mylisz się emotka. Mamy dwa równania do rozwiązania, prawda? emotka
6 mar 16:21
Licealistka : wiec co robilisy? szukaliśmy wspólne współrzędne czyż nie tak?
6 mar 16:22
Ajtek: 1) −x2−2x+3=0 i x≥0 Δ=4 x1=1 x2=−3 − odrzucamy bo nie należy do przedziału. 2)−x2+2x+3=0 i x mniejszy od zera Δ=4 x1=−1 x2=3 − odrzucamy bo nie należy do przedziału. Tak więc nasze pierwiastki to 1 i −1 emotka.
6 mar 16:29
Licealistka : Ooo...no to już drugą współrzedną sobie policze... jednak nie jestem tak mądra jak sie wydawało dziękuję
6 mar 16:32
Ajtek: Jesteś mądra, tylko sobie trochę zamotałaś, ponieważ chciałaś to robić bez uwzględnienia przedziałów
6 mar 16:34
Licealistka : przynajmniej czegoś sie nauczyłam emotka dziękuje za pomoc i stracony czas. Miłego dnia emotka
6 mar 16:37
Ajtek: Czas nie jest stracony, skoro mówisz, że się czegoś nauczyłaś emotka. Dzięki i wzajemnie miłego popołudnia emotka.
6 mar 16:38