matematykaszkolna.pl
Na ile sposobów można wylosować z talii kart cztery karty, tak aby: dawid55: Na ile sposobów można wylosować z talii kart cztery karty, tak aby: a) wszystkie były tego samego koloru b) wśród nich były dwie karty w jednym kolorze i dwie karty w innym kolorze c) wsród nich były co najmniej dwie karty tego samego koloru?
11 lut 20:26
Jeruzalem: Mnie sie to widzi tak
 
nawias
13
nawias
nawias
4
nawias
 
a)
  
 
nawias
13
nawias
nawias
2
nawias
 
nawias
13
nawias
nawias
1
nawias
 
nawias
13
nawias
nawias
1
nawias
 
b)
*
*
    
 
nawias
13
nawias
nawias
2
nawias
 
nawias
39
nawias
nawias
2
nawias
 
nawias
13
nawias
nawias
3
nawias
 
nawias
39
nawias
nawias
1
nawias
 
nawias
13
nawias
nawias
4
nawias
 
c)
*
+
*
+
      
11 lut 20:34
Eta:
 
nawias
13
nawias
nawias
4
nawias
 
a) 4*
  
11 lut 20:53
dawid55: A mam pytanie. Są permutacje, są kombinacje, symbol Newtona. Skąd mam wiedzieć, kiedy czego użyć?
11 lut 21:07
Jeruzalem: https://matematykaszkolna.pl/forum/51069.html tutaj jest to fajnie wytłumaczone przez Gustlika. Aha i nie sugeruj się tym moim rozwiązaniem bo nie jestem pewien czy to jest dobrze
11 lut 21:11
dawid55: Dlaczego tutaj korzystamy z symbolu Newtona. A nie z kombinacji.
 
nawias
4
nawias
nawias
13
nawias
 
np. do pkt. a: C
?
  
11 lut 21:26
dawid55: ?
11 lut 23:43
Gustlik: Symbol Newtona a kombinacje to jest ten sam wzór.
 
nawias
n
nawias
nawias
k
nawias
 n! 
Cnk=
'

  k!(n−k)! 
 
nawias
13
nawias
nawias
4
nawias
 
Np.
=C134.
  
12 lut 00:48
Gustlik: Założę się, Dawid, że u Ciebie pani bawiła się w rysowanie modnych ostatnio krzaczysk, zamiast wprowadzić kombinatorykę. A ja na widok drzewek mówię każdemu: matematyka to nie biologia i krzaczysk nie będziemy malować tam, gdzie można zadanie rozwiązać szybciej. Pozdrawiam emotka
12 lut 00:50
Eta: Witaj Gustliczku emotka Ja mówiłam podobnie: "dajcie spokój drzewkom niech sobie rosną jak najdłużej "
12 lut 00:55
Gustlik: Eta, fajny tekst "dajcie spokój drzewkom niech sobie rosną jak najdłużej ". POPIERAM ! Niestety prawda jest taka: z poziomu PODSTAWOWEGO usunięto w programie PODSTAWY prawdopodobieństwa, bo niestety kombinatoryka to podstawy. Czyli mamy PODSTAWY BEZ PODSTAW. Tak samo chora sytuacja jak z wektorami, które są podstawą geometrii analitycznej, czy dzieleniem wielomianów i schematem Hornera, za pomocą którego mozna rozłożyć na czynniki większość wielomianów, w dodatku jest to swietna metoda dla uczniów nie potrafiących znaleźć zalezności pomiędzy współczynnikami wielomianu i nie umiejących np. grupowania wyrazów. Usunięto proste i szybkie metody z podstaw a wałkuje się te skomplikowane. Nie wiem, jakimi kryteriami kieruje się MEN czy CKE układając program, bo wg mnie to się nie trzyma kupy. Rozmawiałem na ten temat z Jakubem i odpisał mi, ze oni podobno kierują się tym, co uczniom idzie trudno i to wycinają z programu, ale na podstawie moich doświadczeń z całym szacunkiem dla Jakuba coś nie za bardzo mi się chce w to wierzyć, bo np. uczniowie wolą rozkładać wielomian schematem Hornera niż wzorami skróconego mnozenia, jak pokazuję wektory to dziwią się, że to takie proste, z kombinatoryką, jak się ją dobrze wytłumaczy i wskaże, jak odróżniac permutacje od kombinacji i wariacji, to też nie ma problemu. Pozdrawiam.
12 lut 01:26