Admin: Do tramwaju składającego się z 3 wagonów wsiada 9 pasażerów. Jakie jest prawdopodobieństwo, że
do
a) każdego wagonu wsiądzie po 3 pasażerów?
b) do pierwszego wagonu wsiądzie 4 pasażerów?
27 sty 22:03
Weronika St: a)
moc omegi: W 9 po 3 czyli 39 = 19683
moc A: C 3 po 9 * C 3 po 6 * C 3 po 3= 1680
prawdopodobieństwo: 1680 : 19683= 560/6561
15 paź 22:00
PW: Wynik jest dobry. Argumentacja słaba (właściwie żadna).
Zacznijmy porządnie. Modelem matematycznym wsiadania 9 pasażerów do 3 wagonów (uwzględniającym
indywidualne niezależne decyzje każdego z pasażerów i kolejność wagonów, np. według kierunku
jazdy) jest każda funkcja
f:{1,2,3,...,9}→{1,2,3}
przyporządkowująca każdemu z pasażerów numer wagonu. Inaczej mówiąc zdarzeniem elementarnym
jest każdy 9−elementowy ciąg o trzech możliwych wyrazach:
(x
1,x
2,x
3,...,x
9), x
1,x
2,x
3,...,x
9∊ {1,2,3}.
Niektórzy takie ciągi nazywają wariacjami z powtórzeniami. Zbiór wszystkich zdarzeń
elementarnych Ω liczy zatem 3
9 elementów. Dla postronnego obserwatora, który nie zna
pasażerów i ich zwyczajów, każde ze zdarzeń elementarnych jest jednakowo możliwe, należy więc
zastosować twierdzenie zwane klasyczną definicją prawdopodobieństwa.
Prawda, że miło się czyta, gdy ktoś się wysili? No to teraz zadam
niewygodne pytanie:
− Zbiór zdarzeń elementarnych składa się z 9−elementowych ciągów. Dlaczego licząc moc zbioru A
| | | | |
mówimy o kombinacjach − widzę | · | − czyżby błąd logiczny? A może da się o tym |
| | |
opowiedzieć w języku ciągów? Przecież A musi być podzbiorem zbioru Ω.
16 paź 16:28
Mila:
Jeśli to LO, to rozważamy przypadek, że osoby są rozróżnialne.
16 paź 17:01
PW: Tak, i taką wersję przyjąłem. Czekam na to, że Weromika St wytłumaczy, jak liczyła liczbę
ciągów za pomocą kombinacji, albo pokaże "w czysty sposób" jak policzyć liczbę takich
specyficznych ciągów. Warto czasem zwrócić uwagę nie tyle na wynik, co na poprawność
rozumowania i argumentację (stary belfer się odzywa we mnie).
16 paź 17:10
model matemtyczny : dlaczego xd
12 mar 12:20
model matemtyczny : zrobi ktos na ciagach?
12 mar 12:33
model matemtyczny : dobra czaje
12 mar 12:48
model matemtyczny : czyli zamiast kombinacji zrobiłem tak tworzę ciąg ponieważ taki model matematyczny zakładam no
i wiem ze ten ciag musi zawierac wyraz (111 222 333) no i permutuje ten ciag 9!/3!3!3! =1680
wchodzi to samo
12 mar 12:50
model matemtyczny : zastanwia mnie teraz to co napisał pw dlaczego kobinacje są tutaj ok mimo ze model matematyczny
jest zupelnie inny i dlaczego mozna tak robic
12 mar 12:51
PW: Kombinacje mogły być zastosowane, gdyż rozumowanie polega na stwierdzeniu:
− z dziewięciu miejsc w ciągu wybieramy trzy, na których będą np. jedynki,
− z pozostałych sześciu miejsc wybieramy trzy, na których będą np. dwójki.
Wszystkich sposobów "obsadzenia miejsc w ciągu" jest więc
(trójki można wstawić już tylko na jeden sposób, miejsca dla nich wyłonione są automatycznie).
Liczenie tym wzorem daje wszystkie możliwości − każde z miejsc w ciągu 9−elementowym może być
obsadzone zarówno jedynką, dwójką, jak trójką.
12 mar 23:44
PW:
Widać jednak, że takie liczenie wymaga komentarza, a takich komentarzy na ogół uczniowie nie
umieją pisać. Dlatego w ogóle półtora roku temu zabierałem głos w sprawie tego skądinąd
prostego zadania.
Mnie znacznie bardziej przekonuje jednolita wypowiedź: skoro zdarzeniami elementarnymi są
wariacje z powtórzeniami, to zdarzenie A składa się z takich wariacji, w których po trzy razy
występuje każda z wartości 1, 2, 3. Jest na to wzór i nic nie trzeba tłumaczyć.
12 mar 23:57
13 mar 00:03
model matematyczny: a jak będzie wyglądał podpunkt b ? podobnie jak w pierwszym wybierzemy kombinacją 4 osoby z 9 a
co z pozostałymi 5 ?
13 mar 00:11
model matematyczny: bo mają oni tylko 2 możliwości więc 25 ?
13 mar 00:12
model matematyczny: +2 przypadki gdy wszyscy trafią do 2 albo do 3
13 mar 00:12
model matematyczny: | | |
więc czy obliczona moc w podpunkcie b) jest ok |A|= | * 25 +2 |
| |
13 mar 00:15
model matematyczny: bez tej dwójki coś mi się pomyliło szkoda ze nie mozna edytować
13 mar 00:19
PW: Zdarzenie B − "do pierwszego wagonu wsiadły 4 osoby" składa się z takich wariacji
9−elementowych, w których cztery wartości stanowią jedynki i:
− 5 pozostałych stanowią dwójki
lub
− 5 pozostałych stanowią trójki
lub
− 4 wartości stanowią dwójki (dziewiątą wartością jest trójka)
lub
− 4 wartości stanowią trójki (dziewiątą wartością jest dwójka)
lub
− 3 wartości stanowią dwójki i dwie stanowią trójki
lub
− 3 wartości stanowią trójki i dwie stanowią jedynki.
Liczność każdego z tych podzbiorów liczy się podobnie:
| 9! | | 9! | | 9! | |
|
| lub |
| lub |
| . |
| 4!·5! | | 4!·4! | | 4!·3!·2! | |
13 mar 00:36
model matematyczny: to strasznie długi sposób liczenia sprawdzę czy wyjdzie taki sam wynik jak przy tym który
podałem powyżej
13 mar 00:48
model matematyczny: a i jeszcze jeden dylemat mam co do 1 podpunktu a) jeżeli rozróżniamy osoby i rózróżniamy
wagony to czy w pierwszym nie powinno być przy kombinacjach jeszcze 3*2 bo przecież (1,2 I
wagon) (1,2 II wagon) (1,2 III wagon)
13 mar 00:53
model matematyczny: (1,2,3 I wagon ) ... .. .
13 mar 00:56
model matematyczny: wychodzi to samo
13 mar 01:12
model matematyczny: 4032
13 mar 01:12
PW: Nie ustawiamy ludzi w kolejkę przed wsiadaniem, nie ma w tym zadaniu znaczenia, kto pierwszy
dopadł miejsca w tramwaju. Interesują nas indywidualne decyzje 9 ludzi, np.
(3,1,1,3,2,2,2,2,1)
− wiadomo, że osoba nr 1 wsiadła do wagonu nr 3, osoby nr 2 i 3 wsiadły do wagonu nr 1 itd.
Nie interesujemy się, która z osób wsiadających do wagonu nr 2 zrobiła to pierwsza, która
druga, trzecia czy czwarta. Można powiedzieć, że obserwację prowadzimy gdy już wszyscy zajęli
miejsca.
Dobrze, że sprawdziłeś rachunki obiema metodami. Musiało być to samo, bo oba sposoby są
poprawne myślowo. Takie sprawdzenie warto zrobić choć raz w życiu, to dodaje pewności i
pozwala podjąć decyzję: która z metod jest w konkretnym zadaniu szybsza i pozwala uniknąć
ewentualnych błędów.
13 mar 09:32
model matematyczny: w sumie po zastanowieniu się mój pomysł nie miał sensu ponieważ zastosowanie kombinacji sam w
sobie określa że rozróżniamy pociągi rozpatrzmy przyklad a) tylko załóżmy że mamy 2 wagony i
4 pasażerów ponieważ jest mniej pisania. Wybieramy 2 pasażerów z pośród 4 reszta tworzy sama
parę tym samym tworzy według mnie coś podobnego do ciągu ponieważ rozróżniamy że pierwsza
para trafia do I wagonu {1,2} czy {3,4} trafia do I stąd:
( {1,2}, {3,4} )
( {1,3}, {2,4} )
( {1,4}, {2,3} )
( {3,4}, {1,2} )
( {2,4}, {1,3} )
( {2,3}, {1,4} )
Gdybyśmy nie rozrożniali wagonów tzn nie przypisywalibyśmy im numerów to w a) było by 6/2! =3
czy teraz rozumowanie jest ok ?
13 mar 15:50
PW: ... zastosowanie kombinacji sam w sobie określa że rozróżniamy pociągi ...
Wybieramy 2 pasażerów z pośród 4 reszta tworzy sama parę tym samym tworzy według mnie coś
podobnego do ciągu ...
Przeczytaj te fragmenty swoich wypowiedzi i odpowiedz sobie sam, dlaczego już nie będę dalej
nic odpisywał.
13 mar 20:15
model matematyczny: Zgłębiłem temat bardzo szczegołowo i mysle ze tutaj kolenośc tych podzbiorów ma znaczenie
13 mar 22:20
model matematyczny: dobra to co napisałem do bełkot kompletny ogólnie napiszę inne zadanie i mam nadzięję ze mi
pomożesz (to zadanie uznajmy za zamkniętę zrozumiałem).Za to nie rozumiem pewnego zadania mamy
12 dziewcząt Na ile sposobów można dokonać podziału grupy siatkarek na zespoły 4 osobowe wiem
że konieczne będzie dzielenie przez silnie tylko nie wiem do końca dla czego podobnie
bedziemy tworzyli ciag skladajacy sie z 12 elementowy i bedziemy mu przypisywali wartosci
funkcji {1,2,3} będziemy robili to przez kombinacje 12 po 4 nastepnie 8 po 4 tylko za bardzo
nie rozumiem dlaczego później będziemy dzieli przez 3! to trochę przypomina że dzielmy tak
ponieważ nie chcemy by te zespoły były ustawione w szeregu chodzi coś o nierozróżnialność ale
nie ma pojęcia o co chodzi to będzie prawdopodobnie tyle w tym watku
14 mar 02:19
model matematyczny: yolo
14 mar 15:42
model matematyczny: ktokolwiek cos
14 mar 15:42
model matematyczny: yep
14 mar 17:46
model matematyczny: pw sie załamał
14 mar 18:06
Eta:
Jak zobaczył taki "model" ?
14 mar 18:08
model matematyczny: czasami pozuje do zdjęć ale nie często. to może odrazu jak wpadłaś na pogaduchy to mi pomożesz
i rozwiejejesz wątpliwości gdy tworzy się jakieś podgrupy czasami dzielisię
przez silnie o co hoooo?
14 mar 19:18
model matematyczny: ETA PW
14 mar 23:38
model matematyczny: MILA LESIO KTOKOLWIEK
14 mar 23:39