matematykaszkolna.pl
ABC Kolos: Jak sprowadzić postać kanoniczą do ogólnej?.(Krok po kroku)
27 sty 12:59
Kejti: Podaj przykład, tak będzie najlepiej.
27 sty 12:59
Kolos: f(X)=(x−3)2−2
27 sty 13:00
Kejti: traktujesz to jak zwykłe równanie i doprowadzasz do najprostszej postaci: f(x)=(x−3)2−2=x2−6x+9−2=x2−6x+7 i tyle emotka
27 sty 13:02
Kolos: ok i z tego mam potem obliczyć deltę, obliczę p i q ,zaznaczę wierzchołek na układzie współrzędnych, i jak potem narysować te proste np. y=−3. A tak na marginesie co się stanei jeżeli do tej funkcji ogólnej którą podałem wyżej zacznę podstawiać w miejsce x te 4 wartości tzn. −3,−1,1,3. ?
27 sty 13:09
Kejti: Postać kanoniczna ma w sobie zawarte współrzędne wierzchołka paraboli.. y=a(x−p)2+q Twój wzór: y=(x−3)2−2 więc ile będzie wynosiło p i q? emotka
27 sty 13:14
Kolos: p=3 q=−2 ?
27 sty 13:17
Kejti: tak emotka
27 sty 13:17
Kolos: ok co z tymi prostymiemotka
27 sty 13:18
Kejti: zaznacz ten punkt w układzie, parabola będzie miała ramiona do góry czy na dół?
27 sty 13:19
Kolos: delta wyszła mi dodatnia to znaczy że parabola jest skierowana ku górze czy ku dołowi?
27 sty 13:21
Kolos:
27 sty 13:21
Kolos: współczynnik a był dodatni więc ku górze?
27 sty 13:23
Kejti: akurat delta jest tu zbędna, to czy ramiona są do góry czy na dół zależy od współczynnika a. Jeśli jest on dodatni to parabola jest z ramionami do góry, jeśli ujemny to z ramionami w dół (równy zero być nie może, bo nie będzie to wtedy funkcja kwadratowa).
27 sty 13:27
Kejti: tak.
27 sty 13:27
Kolos: punkt wspólny będzie wtedy gdy prosta przechodzi przez wierzchołek paraboli? co z tymi prostymi?
27 sty 13:29
Kejti: przechodzi nie tylko przez wierzchołek.. punkt wspólny będzie wtedy, gdy prosta przetnie tę parabolę(wtedy będą dwa punkty) lub będzie dotykała wierzchołka.
27 sty 13:31
Kolos: rysunekTaka?
27 sty 13:33
Kejti: ramiona ku górze emotka
27 sty 13:33
Kolos: ale taka mi się bardziej podobaemotka ok faktycznie po narysowaniu tych prostych tylko jedna mi nie pasuje więc znam już poprawną odpowiedź Serdeczne dzięki za pomoc, potrzeba właśnie takich nauczycielek, gdy drugi raz trafie na zadanie podobnego typu nie będę miał problemów
27 sty 13:37
Kejti: och nie ma sprawy emotka
27 sty 13:39
Kolos: najepsze jest w tym wszystkim to że mierzę w 90% na maturze...... nie śmiej się ze mnie
27 sty 13:41
Kejti: dlaczego mam się śmiać? ja dopiero w drugiej klasie jestem
27 sty 13:51
Kolos: Mam tylko nadzieję że nie 2 gimnazjum....?
27 sty 13:53
Goliat: 90% z taką wiedzą?
27 sty 13:58
Kolos: A żebyś wiedział/a
27 sty 14:00