matematykaszkolna.pl
Gdybym miał o 1/a posiadanych pieniędzy więcej , to do 1000 zł brakowało by mi 6 smutas: Gdybym miał o 1/a posiadanych pieniędzy więcej , to do 1000 zł brakowało by mi 6 zł . Ile mam pieniędzy ?
1 sty 20:17
bart: ciut ciut mniej od 994 zl
1 sty 20:23
Trivial: bart, a co jeśli a∊(0, 1)?
1 sty 20:25
bart:
 1 
ja to rozumiem ze a+

=994
 a 
a jezeli a∊(0,1) to.. osz kurde
1 sty 20:30
bart:
 1 
no albo

grosza
 20 
1 sty 20:33
Trivial: Ja właśnie nie do końca byłem pewny czy a to ilość pieniędzy, więc wolałem sobie odpuścić rozwiązywanie. (A tak na marginesie, dalej nie jestem pewny... emotka ).
1 sty 20:34
bart: sorry ~1/10 ale to i tak za duzo
1 sty 20:35
bart: no jezeli a to nie ilosc pieniedzy to jak to tak? nie pojdzie inaczej..
1 sty 20:35
Trivial:
 1 
x +

= 996
 a 
 1 
x = 996 −

 a 
1 sty 20:36
Trivial: 994*
1 sty 20:36
bart: no to mam np 100zl to a=U{1}{896]
 1 
mam 200 to a=

i masz miliony przypadkow
 796 
1 sty 20:40
Trivial: Randomize your life!
1 sty 20:41
smutas: x=994a/a+1 tak ma wyjść
1 sty 20:41
smutas: tylko jak do tego dohjść
1 sty 20:42
bart: chyba ze a=U{1}{996−x)
1 sty 20:43
smutas: nie wiem jak ale na pewno ma wyjść to co pisałam przed chwilą
1 sty 20:44
Trivial: Gdybym miał o 1/a posiadanych pieniędzy więcej
 1 
x +

 a 
to do 1000 zł brakowało by mi 6 zł = 1000 − 6 Być może brakuje tu gdzieś słowa razy. emotka
1 sty 20:44
bart:
 1 
czyli x=100 a=

 894 
 1 
dla x=200 a=

 794 
 1 
czyli a=

 994−x 
994a−ax=1 994a−1=ax
 994a−1 
x=

 a 
1 sty 20:47
smutas: ale to nie jest ten sam wynik..... no chyba że tak to na pewno jest ok ?
1 sty 20:48
bart: co ja zrobilem −.−
1 sty 20:48
smutas: to tak czy nie ?
1 sty 20:50
Trivial: bart:
 1 
x +

= 994
 a 
 1 
x = 994 −

 a 
 994a − 1 
x =

 a 
No właśnie nie wiem, co Ty zrobiłeś. emotka
1 sty 20:50
smutas: pogubiłam sie emotka ma wyjść x=994aa+1
1 sty 20:51
Trivial: Odpowiedź to:
 994a 
x=

 a+1 
xa + x = 994a /:a
 1 
x + x*

= 994.
 a 
Wniosek: Zakładają że mnożymy. emotka
1 sty 20:52
bart: ma byc o "1/a wiecej pieniedzy.." czy "1/a RAZY wiecej pieniedzy.."?
1 sty 20:53
smutas: to możesz mi to napisać albo skopiować tak wszystko ładnie od początku i ja se to przepisze bo się pogubiłam ..... byłabym wdzięczna emotka
1 sty 20:54
smutas: a umiesz zrobić jeszcze to ? Jaka liczba ma tę własność ,że jej a−krotność jest o 7 większa od odwrotności tej liczby
1 sty 20:55
Eta: x −−− ilość pieniędzy
 1 
x +

*x= 994
 a 
 1 
x(1+

)= 994
 a 
 a+1 
x(

)= 994
 a 
 994 a 
x=

 a+1 
emotka
1 sty 20:55
Trivial: δ__δ
1 sty 20:56
smutas: dzięki za pomoc emotka
1 sty 20:57
Trivial: Eto, zauważ, że w poleceniu nie ma słowa 'razy'. emotka
1 sty 20:57
smutas: w sensie proporcjami mam to robić
1 sty 20:58
bart: no bo zle przepisal, no co?
1 sty 20:58
smutas: emotka
1 sty 20:58
smutas: nie przepisałam źle tak było
1 sty 20:58
bart: dla niektorych to bez roznicy, nie smutas ?
1 sty 20:58
smutas: w sensie co bez różnicy ? emotka
1 sty 20:59
bart: "o 4 wieksze" a "o 4 razy wieksze" jest rownica, nie?
1 sty 21:00
smutas: no jest ** ważne że wynik jest taki sam emotka bo ja nie rozumiem tych zadań więc patrze na wynik i próbuje coś podstawić emotka
1 sty 21:01
smutas: Jaka liczba ma tę własność ,że jej a−krotność jest o 7 większa od odwrotności tej liczby a to umiecie zrobić
1 sty 21:02
bart: o t wieksza czo o 7 razy wieksza?
1 sty 21:04
bart: 7*
1 sty 21:04
smutas: o
1 sty 21:05
smutas: o 7 większa
1 sty 21:05
smutas: umiesz
1 sty 21:07
Trivial:
 −7 ± 49 + 4a 
x =

.
 2a 
1 sty 21:07
bart:
 1 
xa−7=

 x 
1 sty 21:07
Trivial: tam ma być 7 zamiast −7.
1 sty 21:08
smutas: powinno wyjść x=7aa2−1 gdy a nie jest równe 0
1 sty 21:09
Trivial:
 7 ± 49 + 4a 
x =

. tak ma być.
 2a 
1 sty 21:09
smutas: 7a / a2−1
1 sty 21:09
smutas: więc
1 sty 21:11
Trivial: Skoro znasz odpowiedź to po co pytasz? emotka
1 sty 21:12
bart: no ale musi do niej jakos dojsc..
1 sty 21:13
smutas: no właśnie
1 sty 21:14
smutas: NO TO TRUDNO SKORO NIE UMIECIE ... dzięki za rozwiązanie tamtego emotka
1 sty 21:18
Trivial: Sprawdźmy więc, co autorzy mieli na myśli:
 7a 
x =

/* (a2 − 1)
 a2 − 1 
xa2 − x = 7a /:a
 x 
xa − 7 =

 a 
Wniosek: chodziło im o mnożenie.
1 sty 21:19
Jack: którego nie umiemy?
1 sty 21:19
smutas: no tak
1 sty 21:20
smutas: Jaka liczba ma tę własność ,że jej a−krotność jest o 7 większa od odwrotności tej liczby TEGO emotka
1 sty 21:20
bart: z jakiej ksiazki sa te zadania smutas?
1 sty 21:21
smutas: nie wiem ... baba nam je dyktuje albo kseruje
1 sty 21:23
bart: no to te chyba dyktowala
1 sty 21:24
Trivial: To wieele wyjaśnia.
1 sty 21:24
smutas: te akurat kserowala
1 sty 21:25
Jack: czemu myślisz ze postać Triviala z 1 sty 21:09 jest niepoprawna?
1 sty 21:27
bart: to sama pisala
1 sty 21:28
smutas: bo teraz nam dała odpowiedzi i mamy dojść jak i dlaczego ale ja nie potrafie ... ZA GŁUPIA JESTEMemotka
1 sty 21:28
Trivial: Te odpowiedzi wyglądają na błędne. emotka
1 sty 21:29
smutas: :(
1 sty 21:29
smutas: wątpie bo reszta mi sie zgadza tylko te 2 nie
1 sty 21:30
Jack: Trivial dobrze to policzył. Musiałaś coś źle zanotować.
1 sty 21:30
smutas: mam to wydrukowane !
1 sty 21:31
smutas: nie bierzcie mnie za taką idiotke
1 sty 21:32
Trivial: Przedstaw jej moje rozwiązanie, to bez minusa przed siódemką. Może zapunktujesz. emotka
1 sty 21:32
smutas: OK
1 sty 21:33
smutas: a mógłbys mi to tak jeszcze raz ładnie rozpisać ? ^^
1 sty 21:34
Trivial: Gorzej jak zapyta skąd się to wzięło, ale bądźmy optymistycznie nastawieni. emotka
1 sty 21:34
Trivial: Mieliście już funkcję kwadratową?
1 sty 21:35
smutas: nie
1 sty 21:35
smutas: zw a wy myślcie co zrobic
1 sty 21:36
smutas:
1 sty 21:44
Trivial:
 1 
ax − 7 =

/*x
 x 
ax2 − 7x = 1 /:a
 7x 1 
x2

=

 a a 
 7x 49 49 1 
(x2

+

) −

=

 a 4a2 4a2 a 
 7 4a 49 
(x −

)2 =

+

 2a 4a2 4a2 
 7 4a + 49 
(x −

)2 =

/
 2a 4a2 
 7 4a + 49 
x −

= ±

 2a 4a2 
 7 4a + 49 
x −

= ±

 2a 2a 
 4a + 49 7 
x = ±

+

 2a 2a 
 7 ± 4a + 49 
x =

.
 2a 
1 sty 21:48
Jack: bezpośrednio z delty nie prościej?
1 sty 21:49
bart: czemu dzielijes przez a?emotka
1 sty 21:50
Johny11: nie widze nic oprócz f−cji kwadratowej. patrz −> funkcja kwadratowa.
1 sty 21:50
bart: ax2−7x−1=0 emotka Δ=49+4a
1 sty 21:51
Trivial: Bo oni nie mieli jeszcze f. kwadratowej?
1 sty 21:51
Jack: Ok, nie zauważyłem ostatnich zdań. Niemniej swoje pytanie zaadresuj do kogoś innego − ja o tym nie wiedziałem (gdybym wiedział, nie pytałbym).
1 sty 21:55
Trivial: OK. Adresuję swoje pytanie do barta.
1 sty 21:57
bart: ja o tym zapomniałem, przepraszamemotka
1 sty 21:58
Trivial: W takim razie adresuję swoje pytanie do siebie. Bo oni nie mieli f. kwadratowej? Tak. emotka
1 sty 21:59
bart: w sumie, to jak jest na etapie, że nie miała funkcji kwadratowej, to wątpię, że to skuma
1 sty 22:01
smutas: mogę spróbować emotka
1 sty 22:03
Trivial: Czemu. My poznaliśmy f. kwadratową dopiero gdzieś w połowie drugiego roku w liceum. emotka Do czasu poznania delty, tego typu równania rozwiązywaliśmy właśnie tym sposobem. Nie było ich dużo, ale pamiętam. emotka
1 sty 22:03
Jack: dzięki Trivial emotka
1 sty 22:04
smutas: ale to są zadania dla gimnazjum więc pewnie jest jakiś łatwiejszy ( bynajmniej dla mnie ) sposób
1 sty 22:04
Trivial: Ten sposób jest łatwy.
1 sty 22:05
smutas: emotka
1 sty 22:05
smutas: tak
1 sty 22:05
Trivial: Tak. Nie wykorzystuje nic specjalnego poza wzorami skróconego mnożenia.
1 sty 22:06
smutas: ok to przepisze to tak emotka dzięki i sie zapytam jej czemu jest inny wynik :&
1 sty 22:07
Trivial: emotka
1 sty 22:07
Jack: tak naprawdę wyprowadziałeś niemal wzory na deltę i pierwiastki. Ja pamiętam, że szkole kiedyś babka postawiła mi 5 za wykorzystanie tych wzorów w równaniu kwadratowym (o którym wówczas nikt chyba z nas, uczniów, nie wiedział)
1 sty 22:08
smutas: a jeszcze takie glupie pytanko .... co oznacza ten znak ±
1 sty 22:11
Trivial: U nas, z tego co pamiętam, nauczyciel poprosił kogoś do tablicy, aby te wzory wyprowadził w przypadku ogólnego równania. Trwało to wieczność... emotka
1 sty 22:11
smutas:
1 sty 22:12
smutas: <help> co ten znak ozn ?
1 sty 22:12
bart: tez pamietam ja mialem w 3 gim, tj do 3 gim nie chodzilem
1 sty 22:13
Trivial: Ten znaczek oznacza, że są dwa rozwiązania: Zauważ: x2 = 9 Jakie liczby podstawione za x i podniesione do kwadratu dadzą 9? Odpowiedź: 3 lub −3 (czyli w skrócie ±3).
1 sty 22:13
Jack: u CIebie są one widoczne w 5 wierszu. Gdybys przeniósł wszystko na jedną stronę, mógłbyś zastoswać wzory skróconego mnożenia. NIe pojawiło by się też pytanie o "±" emotka
1 sty 22:13
bart: no ze opbojetnie czy tam bedzie + czy − to Ci to wyjdzie
1 sty 22:13
smutas: ok dzięki emotka
1 sty 22:14
smutas: Dzięki wszystkim za rozwiązanie zadań emotka
1 sty 22:19
smutas: Dobranoc
1 sty 22:19