matematykaszkolna.pl
:) AgA :): dobry wieczóremotka kto bedzie taki miły i pomoże mi w zadaniach z nierówności kwadratowejemotka rozwiaż równanie a) x2+5>0 b)−x2−1≤0 c)−2x2−1<0 d)4x2+1<0
 1 
e)

x2≤0
 2 
f)−3x2<0 bede wdzieczna jak ktos mi to zrobiemotka
29 gru 00:00
Basia: ad.1 x2≥0 dla każdego x∊R ⇒ x2+5≥0+5=5>0 dla każdego x∊R ⇒ zb.rozw.=R pozostałe podobnie z tym, że b,c,f pomnóż sobie obustronnie przez (−1) co stanie się wtedy z kierunkiem nierówności ?
29 gru 00:04
AgA :): sorki tam powinno byc nierównoś emotka
29 gru 00:05
AgA :): zmieni sie znak na przeciwny tak?
29 gru 00:05
Basia: tak, oczywiście
29 gru 00:06
AgA :): czyli w b bedzie tak −x2−1≤0/*(−1) x2+1≥0 x2≥−1 tak?
29 gru 00:09
Basia: tak, a to jest prawdą dla każdego x∊R czyli znowu zb.rozw.=R
29 gru 00:10
AgA :): a tego sie nie zaznacza w przedziałach no bo ja myslałam ze to trzeba zaznaczyc ze x∊<−1 +) ale to bd zle tak?
29 gru 00:11
AgA :): napisze rozwiazania i jak bys mogła mi powiedziec czy dobrze to robie bo jak wczesniej to robiłam na forum to jakos diwnie to tłumaczyli i nie rozumiałam o co im chodzi w c −2x2−1<0/*(−1) 2x2+1>0 2x2>−1 i to też x∊R w d; 4x2+1<0 4x2+1<0+1=o<1 x∊R w e)
1 

x2≤0
2 
1 1 1 

x2≤0+

=0≤

2 2 2 
29 gru 00:16
Basia: a (−2)2 to ile ? nie jest większe od −1 ? jest no to −2 też należy do zbioru rozwiązań −3,−4,..... też przedział <−1,+) jest zbiorem rozwiązań nierówności x≥−1 a nie nierówności x2≥−1 x2 jest większe od −1 zawsze
29 gru 00:18
Basia: (c) masz dobrze, ale (d) i (e) nie 4x2+1<0 4x2<−1 /:4 x2< −14<0 a to jest niemożliwe nierówność nie ma rozwiązania (albo inaczej zw.rozw.=∅) w (e) będzie tak samo
29 gru 00:20
AgA :): (−2)2= 4 aha rozumiem ale mozesz mi napisac czy te przedziały trzeba zapisywac czy wystarczy ze zapiusze ze x∊R? jestem noga z matmy
29 gru 00:21
Basia: jeżeli zb.rozwiązań =R nie piszemy przedziału (bo nie ma potrzeby, chociaż oczywiście można, jest to przedział (−;+), ale każdy nauczyciel będzie na taki zapis warczał)
29 gru 00:24
AgA :): czyli w e) bedzie tak
1 

x2≤0
2 
1 1 

x2≤0/:

2 2 
 1 
x2≤−

≤0 tak?
 2 
29 gru 00:25
AgA :): aha dobrze wiedziećemotka
29 gru 00:26
Basia: prawie x2≤ −12 < 0 (równe 0 mogłoby być dla x=0) i dalej jak w (d)
29 gru 00:30
AgA :): czyli co zmiana znaku?
29 gru 00:33
AgA :): a w takiej nierówności −3x2<0 /*(−1) 3x2>0 3x2>0+3=0>3 czyli zbiór pusty tak?
29 gru 00:43
Basia: 3x2>0 ⇔ x≠0 ⇔ x∊R\{0}
29 gru 00:51
AgA :): a takiej nierówności x2−9<0 x2<9 i nie wiem co dalej
29 gru 00:54
Basia: to już zupełnie inny tym nierówności x2−9 = 0 ⇔ (x−3)(x+3)=0 ⇔ x=−3 lub x=3 narysuj teraz parabolę y=x2−9 i z wykresu odczytaj zbiór rozwiązań to będzie (−3,3)
29 gru 00:56
Trivial: Możesz zrobić to na dwa sposoby: x2 − 9 < 0 liczysz deltę i określasz pierwiastki rysujesz wykres itp. Albo: x2 < 9 /. |x| < 3 (ważny znak wartości bezwzględnej) czyli: x ∊ (−3, 3)
29 gru 00:56
AgA :): ramiona w góre prawda bo a jest dodatnie
29 gru 01:01
Basia: prawda
29 gru 01:02
AgA :): −x2+16>0
29 gru 01:04
Basia: pomnóż przez (−1)
29 gru 01:05
AgA :): no to tak wyjdzie x2−16<0 x2−16=0 (x−8)(x+8) x=−8 x=+8 i parabola w dół tak?
29 gru 01:09
Basia: czy 82 = 16 ? poza tym skoro już pomnożyłaś przez −1 to zajmujesz się funkcją y=x2−16 i badasz gdzie jest <0 nie musisz mnożyć wtedy masz funkcję y=16−x2 i badasz gdzie ona jest >0 (tu masz ramiona w dół) tyle, że x2−16=(x−4)(x+4) a 16−x2=(4−x)(4+x)
29 gru 01:15
AgA :): nie to 64 czyli to bd x=−4 i x=4 tak? a jak rozpoznac czy parabola ma ramiona do góry czy w dół? po współczynniku kale w pierwszych wyrazach czy dalej?
29 gru 01:18
Basia: po współczynniku przy x2
29 gru 01:22
AgA :): aha emotka dziekuje wiesz co juz Cie nie mecze dziekuje i do zobaczenia później bo na pewno bd i znowu bd robiła zadania dzieki i dobranocemotka
29 gru 01:23
Basia: miłych snów emotka
29 gru 01:29