matematykaszkolna.pl
Dziedzina Maja: x2x. Jaka będzie dziedzina funkcji?
27 gru 14:02
Godzio: D = R
27 gru 14:03
Trivial: x > 0.
27 gru 14:03
Godzio: Jednak nie
 1 1 
ale np. −

to spełnia aczkolwiek −

to już średnio
 2 4 
27 gru 14:05
Trivial: emotka
27 gru 14:06
Maja: to jak wreszcie?
27 gru 14:07
Trivial: x > 0.
27 gru 14:07
Godzio:
 1 
no ale −

pasuje to dlaczego źle ?
 2 
27 gru 14:08
Trivial: Bo nie można jednoznacznie określić tej funkcji dla x < 0. Wyszłoby pewnie nieskończenie wiele przedziałów, a to nas nie urządza. emotka
27 gru 14:09
Trivial: Można również zapisać: xx = exlnx, a to działa tylko jeśli x > 0. Nie znam dobrego uzasadnienia, dla mnie też to zawsze było zagadką.
27 gru 14:11
Godzio: A to nie wystarczyłoby wywalić ujemnych ułamków o mianowniku parzystym ?
 1 
D = R − { (−

) dla n ≥ 2 } coś takiego ? bo to chyba dla nich funkcja nie jest określona
 2n 
27 gru 14:12
Maja: Racja emotka
27 gru 14:13
Trivial: Obawiam się, że nie. Na lekcji też mnie to zszokowało, więc zapamiętałem. A uzasadnienia nie znam.emotka
27 gru 14:13
Godzio: No to dobra niech będzie, a tak w ogóle studiujesz matematykę ?
27 gru 14:14
Trivial: Nie jestem pewny mojego rozwiązania, żeby nie było! Studiuję informatykę.
27 gru 14:15
Maja: bo lnx>0 emotka
27 gru 14:15
Godzio: aha emotka
27 gru 14:16
Trivial: emotka
27 gru 14:16
Marcin W: Wiele rzeczy jest dyskusyjnych i na ogół unika się w podręcznikach sytuacji dwuznacznych. Funkcja potęgowa o wykładniku nie będącym liczbą naturalną jest w szkole na ogół określana dla dodatnich wartości argumentu. Kalkulatory podaja np. P3{−8}=−2 a juz programy kpmputerowe róznie. Ksiązki róznie podaja tez dzidzine dla pierwiastkow trzeciego stopnia czasem dla liczb R (np. Nowa Era) a czasem tylko dla R+. Niuanse po prostu na maturze unika sie takich sytuacji żeby uczen wiedzial co zrobić emotka albo takie coś 3−8=(−8)13=(−8)26=((−8)2)16=6416=2 ?!
27 gru 14:26
Trivial: Z pierwiastkami trzeba uważać. Tak samo jak: 1 = 1 = 1*1 = (−1)*(−1) = −1*−1 = i*i = i2 = −1. emotka
27 gru 14:31
Marcin W: No w szkole średniej każdy uczeń zaneguje istnienie −1 emotka w twoim przekształceniu nie mówiąc o liczbach zespolonych o których nie mówi sie programowo nic na tym etapie nauki.
27 gru 14:33
Marcin W: Ps no może nie każdy uczeń zaneguje hehe
27 gru 14:34
Trivial: Na studiach można się dowiedzieć wielu innych ciekawych rzeczy. Na przykład ujemna delta to wcale nie koniec obliczeń.
27 gru 14:36
Marcin W: W średniej też liczą przy ujemnej delcie pierwiastki hehehe "zdolni" inaczej emotka Na studiach to inna para kaloszy.
27 gru 14:38