matematykaszkolna.pl
Proszę pomóżcie! Iza: Narysuj okrąg: x2+y2−2x+4y−4=0 (x+1)2 + (y+2)2 − 9 = 0 (x+1)2 + (y+2)2 = 9 (x+1)2 + (y+2)2 = 32 I co dalej? Widziałam takie samo zadanie, ale nie było dobrze rozwiązane Kurcze, nie wiem też jak ma być ten pierwszy nawias zapisany: 1. (x+1)2, bo to = x2 + 2*x*1 + 12 = x2 + 2x + 1 2. (x−1)2, bo to = x2 − 2*x*(−1) + 12 = x2 + 2x + 1 w zadaniu jest −2x, a z każdego nawiasu wychodzi +2x
17 gru 14:54
fajny: (x−1)2 = x2 − 2x + 1
17 gru 15:24
Iza: Ok, dzięki emotka A ktoś wie co dalej?
17 gru 15:26
fajny: ogólnie okrąg o równaniu (x−x0)2 + (y−y0)2 = r2, to okrąg o środku w punkcie (x0, y0) i promieniu r Z tą informacją nie powinno byc już problemu z wrysowaniem tej figury w układ współrzędnych.
17 gru 15:28
Iza: Bo wczoraj Niunia85 trochę inacej narysowała i przypuszczam, że to było źle: https://matematykaszkolna.pl/forum/70092.html
17 gru 15:50
fajny: dobrze było − właśnie tak ma być
17 gru 15:53
Iza: rysunektak ma wyglądać rysunek?
17 gru 15:55
fajny: a jakie ci wyszło równanie?
17 gru 15:56
Iza: (x−1)2 + (y+2)2 = 32 środek (−1, 2) −1 jest na osi x, a 2 na osi y promień ma wynosić 3 a u Niunia85 wynosi 2
17 gru 15:57
fajny: Spójrz jeszcze raz na równanie ogólne, które wcześniej napisałem − środek to nie(−1,2) tylko (1, −2), a promień rzeczywiście ma być 3.
17 gru 15:59
Iza: Aha, już rozumiem, tylko ten promień ma być 3, a rysunek Niunia85 jest dobry Wielkie dzięki za wytłumaczenie emotka Nigdy nie będę Pitagorasem emotka
17 gru 16:01
fajny: nie ma za co nie każdy musi...
17 gru 16:04
sushi_ gg6397228: tam jest za krotki promien zrobiony
17 gru 16:04
sushi_ gg6397228: rysunek
17 gru 16:08
Gustlik: x2+y2−2x+4y−4=0 Na to są wzory, po co kombinujecie jak koń pod góre wzorami skróconego mnożenia?: x2+y2+Ax+By+C=0
 A −2 
a=−

=−

=1
 2 2 
 B 4 
b=−

=−

=−2
 2 2 
r=a2+b2−C=12+(−2)2−(−4)=1+4+4=9=3 Okrąg ma środek S=(1, −2) i promień r=3. P.S. Wyprowadzenie tych wzorów jest tutaj: https://matematykaszkolna.pl/forum/forum.py?komentarzdo=1471 . Proponuję zapoznać się z tą bardzo prostą metodą, która z powodu swej prostoty jest traktowana przez nauczycieli jak zaraza i nie jest pokazywana w szkołach, tak jak większośc innych prostych metod zresztą, bo większośc nauczycieli uczy "jazdy z Warszawy do Piaseczna przez Nowy Jork".
18 gru 00:33