matematykaszkolna.pl
Na maturze wszystkie metody rozwiązywania zadań są dozwolone Gustlik: Drodzy Forumowicze ! Ponieważ program matematyki został tak poszatkowany, że się nie trzyma kupy, proponuję, żebyście zaglądali na strony Jakuba zaznaczone brazową czcionką jako materiał rozszerzony, czy nawet czarną − jako materiał ze studiów, ponieważ wiele prostych metod zostało wykreślonych z programu podstawowego, a omijanie tych metod sprawia, że zadania liczy się metodami okrężnymi. Dobrym przykladem tego bezmyslnego psucia jest przeniesienie rachunku wektorów na poziom rozszerzony, jakby odjęcie dwóch współrzędnych to była jakaś filozofia. A bez wektorów wiele zadań rozwiązuje się trudniej. Dlatego gorąco zachęcam wszystkich do zaglądania do działów z programu rozszerzonego, a także do korzystania z przedstawionych przeze mnie alternatywnych metod rozwiązywania zadań, bo sa one o wiele prostsze od metod szkolnych. Moje metody sa przedstawione w komentarzach do poszczególnych działań oraz w rozwiązaniach zadań przedstawionych przez Jakuba. Tu chciałem poinformować wszystkich maturzystów, że zadania otwarte, gdzie jest oceniany tok rozumowania bedą tak samo ocenione, niezależnie od metody rozwiązywania, ważne tylko, żeby były rozwiązane poprawnie. Egzaminatorzy CKE dopuszczają stosowanie nawet tych metod, które nie są objęte szkolnym programem nauczania, można obliczyć np. pole trójkąta za pomocą całki, byleby tylko poprawnie to rozwiązać. Ponadto na maturze podstawowej i rozszerzonej jest ta sama karta wzorów, maturzyści zdający mature na poziomie podstawowym mogą wiec korzystać ze wzorów z poziomu rozszerzonego. Moga też korzystać z tych wzorów, których nie ma w karcie, pod warunkiem oczysiście, że znają dany wzór i umieją z niego skorzystać. Krótko mówiąc: wszystkie chwyty dozwolone, byleby tylko zadanie było rozwiązane poprawnie. Tu nie ma klucza, w który trzeba byłoby się "wstrzelać" jak na j. polskim. Te informacje mam od egzaminatorów OKE Wrocław, ponadto na stronie CKE jest dostępny schemat oceniania zadań z ostatniej matury z maja 2010 − do każdego zadania otwartego zostało przedstawionych po kilka sposobów rozwiązania − punktowane były poszczególne kroki, ale suma punktów za każdy sposb była ta sama, czyli taka, jaka była podana w arkuszu. Dodam, ze zadania z arkusza podstawowego były rozwiązywane sposobami zarówno z podstaw jak i z rozszerzenia. Natomiast jeżeli idzie o zadania zamknięte, to wiadomo − liczy się tylko zakreślona odpowiedź, nawet jeżeli strzelimy i trafimy prawidłową odpowiedź, to mamy zadanie zaliczone, tak wiec tym bardziej metoda rozwiązywania nie ma znaczenia. Pozdrawiam.
13 gru 01:00