matematykaszkolna.pl
Agnieszka: Jaka wysokosc powinien miec storzek ktorego tworzaca ma dlugosc 6 aby jego objetosc byla najwieksza? Prosze pomocy....emotikonka
18 sty 11:02
Mickej: 6
18 sty 11:15
Agnieszka: Mickej ale jak to zrobicemotikonka emotikonka
18 sty 11:21
Agnieszka: Bogdan tak mi sie super z Toba pracowaloemotikonka pomocy:(
18 sty 12:30
Bogdan: Dziękuję za komplement. Czy możesz używać pochodną funkcji przy rozwiązywaniu zadań?
18 sty 12:47
Agnieszka: ja dopiero zaczelam pochodne.... hmmm ale raczej moge uzywac chociaz ja nie umiem tego zrobic nawet zaczac...emotikonka pomocy...
18 sty 12:52
Bogdan: No to do roboty. Zrobimy to zadanie razem. Narysuj przekrój osiowy stożka, zaznacz w nim wysokość H, promień podstawy R, tworzącą l. Napisz związek między H i R korzystając z tw. Pitagorasa i wyznacz z tego równania R2. Napisz również wzór na objętość stożka V. Do wzoru na V wstaw wyznaczone R2. Podaj po tych czynnościach otrzymany wynik, na jego podstawie zrobimy następny krok.
18 sty 13:01
Agnieszka: V=1/3 π (l2 - H2)2 *H ?
18 sty 13:18
Bogdan: Weź l = 6 i teraz podaj wzor na V
18 sty 13:20
Agnieszka: V=1/3 π (36 - H2) *H V = 1/3 π (36H - H3)
18 sty 13:25
Bogdan: Dobrze. Zauważ, że teraz V jest zależne tylko od H. Można więc powiedzieć, że otrzymaliśmy funkcję V(H) = (1/3)π * (-H3 + 36H). Jeśli objętość stożka ma być największa, to znaczy, że trzeba wyznaczyć maksimum funkcji V(H), pamiętając, że H > 0. Maksimum funkcji można wyznaczyć licząc jej pochodną. Oblicz więc pochodną funkcji V(H) = (1/3)π * (-H3 + 36H) i następnie określ te wartości H, w których funkcja osiąga ekstremum. Nas interesuje maksimum dla H > 0 To jest zadanie z grupy zadań na optymalizację. Podaj końcowy wynik.
18 sty 13:35
Agnieszka: rozumiem o o Ci chodzi ale nie umiem wyliczyc z tego pochodnej naprawde... ni w zab niewiememotikonka
18 sty 13:38
Bogdan: Skoro jak mówisz zaczęłaś pochodne, to znaczy, że masz w swoich notatkach informacje o liczeniu pochodnych i wyznaczeniu ekstremum funkcji. Możesz również skorzystać z wiadomości o tym zagadnieniu zaglądając tutaj do kategorii "pochodna funkcji" i zawartych tam rozwiązanych przykładów. Np.: https://matematykaszkolna.pl/strona/389.html Tyle z mojej strony. Dziękuję i życzę Ci, abyś okazywała więcej inicjatywy ze swojej strony.
18 sty 13:47
Agnieszka: Spokojnieemotikonka Przepraszam Cie Bogdan za brak mojego zaangarzowania, ale od rana robie tylko zadania i akurat konczylam takie inne rownie ciekaweemotikonka zaraz poczytam troche o tych pochodnych na tej stronce bo jeszcze tego nie mialam, ale postaram sie nadrobicemotikonka Sprawdzisz moje zmagani9a zaraz:emotikonkaemotikonka Przepraszam jeszcze razemotikonka
18 sty 15:39
Agnieszka: doszlam do takich postaci rownan V(H)=(1/3)π ( -H3 +36H) V(H) = (-1/3) πH3 + 12Hπ V(H) = Hπ (( -1/3)H2 +12) i co dalejemotikonka
18 sty 16:03
kier: Agnieszko ! jak nie znasz pochodnych? to przyrównaj v(H) =0 i podziel obustronnie przez π H bo H≠0 wyjdzie Ci H= 6
18 sty 19:14
Agnieszka: hehehe wyszlo emotikonka hura> dziekujeemotikonka
18 sty 20:18
kier: emotikonka
18 sty 20:21
Bogdan: Dobry wieczór. Czy wysokość i tworząca stożka mogą mieć długość 6?
18 sty 21:50
nocek: Witam! Oczywiście że nie! coś się "pokiciało" emotikonka
18 sty 22:10
Bogdan: Witam nocku. A co Kier na to (czy tworząca stożka i jego wyskość mogą mieć długość 6?) ? i czy Kier wie, co się wyznacza przyrównując funkcję do zera, chyba że Kier zażartował sobie z Agnieszki.
18 sty 22:35
nocek: Witam! myslę,że tak właśnie "Kier" zrobił! emotikonka ( kier to kier!) Gotowce przepisują , a myślenie wyłączają!emotikonka Nie wierzę,że w maturalnej klasie nie znają prostych pochodnych! .... natomiast reakcjii na "kardynalny " błąd..... żadnej! Sam widziałeś?... wniosek:.... nie trzeba Nam pisac "gotowców" emotikonka Biorę sie za zad. z bryłą obrotową emotikonka Tylko zastanawiam sie czy właściciel tego "postu."...czeka na wskazówki? ... czy znowu na "gotowca" ? Narazie idę na herbatkę emotikonka
18 sty 23:01
thewojtek: w programie liceum/technikum nie ma jakichkolwiek pochodnych wiec nie miejcie do niej pretensji
18 sty 23:25
Bogdan: Ja też skłaniam się do podawania wskazówek, niechętnie podaję pełne rozwiązanie. Trzeba się jednak pogodzić z faktem nieznajomości pochodnych w klasach maturalnych. Niestety, ten materiał wypadł z programu nauczania, a szkoda. emotikonka
18 sty 23:26
nocek: Kochany Wojtku! My nie mamy pretensji!emotikonka Ubolewamy ,że taki dział jak pochodne rzedu pierwszego wykreślono z programu nauczania! Ułatwiają rozwiazywanie wielu zadań!... z mat. i fizyki też! Szkoda!... to nie takie trudne!,a pomaga! Pozdrawiam!
19 sty 00:04
Agnieszka: hehe a Agnieszka zrozumiala aluzje hehe z Piatagorasa 62+ R2=62 emotikonkaemotikonka bzdura jakiej swiat nie widzial! Dziekuje Bogdan za strone z pochodna troche o niej poczytalam na tyle na ile zrozumialam to ta pochodna wyszla mi 1/3π(-3 H2 +36) emotikonka Jak zle to przepraszam ale jestem samoukiem w pochodnych a H mi wyszlo 23 emotikonka
19 sty 20:13
puma: Witam! I o to chodziło!..... wiesz już ,że to "bujda" emotikonka takie właśnie ma byc to H = 23 a R= 26
19 sty 20:52
puma: A teraz? masz zasłużonego! emotikonka
19 sty 20:53
Bogdan: Dobry wieczór. Do Agnieszki i pumy. emotikonka Agnieszko, bardzo się cieszę, że tak świetnie sobie poradziłaś. Pumo - ostro dzisiaj walczysz, moje uznanie. Pozdrawiam
19 sty 21:29
puma: Witam! Zobacz małą "uwagę" ( bez urazy) u "enter" Pozdrawiam! i dalej "działam" emotikonka
19 sty 21:31
puma: Bogdan! Poza nawiasem..... dzisjaj postanowiłam! .. mobilizować młodzież do wiekszej samodzielności emotikonka Dość ... "gotowców"..... popierasz ! emotikonka
19 sty 21:33
Natalia: stożek...nie "storzek"
19 sty 21:52
puma: OK stożek emotikonka
19 sty 21:53
Bogdan: Najpierw dziękuję za poprawienie mojego chochlika, który zamienił wyraz "mianownik" na wyraz "licznik" i proszę o takie korekty. Przecież chodzi o to, by zadający pytanie otrzymał poprawną wskazówkę lub rozwiązanie. Oczywiście popieram, czemu daję wyraz udzielając wskazówek lub prowadząc krok po kroku przez przebieg rozwiazania.
19 sty 21:55
Agnieszka: Witamemotikonka Ja robie tych zadan max porostu kuje do maturki rozszerzonej z matmy. może nie jestem jakas super zdolna ale jak wycwicze to umiememotikonka Niektore zadania sa naprawde trudne dlatego prosze Was o rady a gdy tylko mam czas to pomagam innym bo to tez bardzo uczyemotikonka Gotowce nie daja nic no moze w danym momencie tak ale na maturze ani na innym powarznym egzaminie Was nie bedze a takie dochodzenie razem daje bardzo wieleemotikonka Bardzo mi sie podoba to forum, wiele mnie nauczylo, czy nadal moge liczyc na Wasze wskazowkiemotikonka Pozdrawiam Maturzystkaemotikonka
20 sty 21:02
Bogdan: Oczywiście emotikonka
20 sty 21:18
puma: TaaaaaaaK emotikonka
20 sty 21:19