matematykaszkolna.pl
rozwiąż równanie x^4-5x^3+8x^2-5x+1=0 Madzia: rozwiąż równanie x4−5x3+8x2−5x+1=0
11 gru 18:24
Godzio: x4 − x3 − 4x3 + 4x2 + 4x2 − 4x − x + 1 = 0 x3(x − 1) − 4x2(x − 1) + 4x(x − 1) − (x − 1) = 0 (x − 1)(x3 − 4x2 + 4x − 1) = 0 (x − 1)( (x − 1)(x2 + x + 1) − 4x(x − 1) ) = 0 (x − 1)2(x2 + x + 1 − 4x) = 0 (x − 1)2(x2 − 3x + 1) = 0
 3 + 5 3 − 5 
(x − 1)2(x −

)(x +

) = 0
 2 2 
 3 + 5 3 − 5 
x = 1 lub x =

lub x = −

 2 2 
11 gru 18:28
Madzia: Dziękujeemotka
11 gru 18:44
Gustlik: Najlepiej Hornerem − o wiele mniej kombinacyjna metoda: Kandydatami są +−1: 1 −5 8 −5 1 1 1 −4 4 −1 01 jest pierwiastkiem W wyniku dzielenia przez (x−1) otrzymujemy wielomian: (x−1)(x3−4x2+4x−1)=0 Drugi raz schemat Hornera − rozkładam wielomian (x3−4x2+4x−1): 1 −4 4 −1 1 1 −3 1 01 jest pierwiastkiem dwukrotnym (x−1)2(x2−3x+1)=0 Rozwiązuję funkcję kwadratową (x2−3x+1) Δ=(−3)2−4*1*1=9−4=5 Δ=5
 3−5 
x1=

 2 
 3+5 
x2=

 2 
 3−5 3+5 
Odp: x=1 (2−krotny) v x=

v x=

 2 2 
12 gru 00:15
Godzio: Wiedziałem, po prostu byłem pewien że tu będzie komentarz emotka Ja i tak pozostanę przy grupowaniu emotka
12 gru 00:17
Gustlik: Godzio − daję sobie rękę obciąć, że jedna osoba na milion będzie w stanie wymyślec liczby, na jakie trzeba rozbić współczynniki wielomianu, zwłaszcza stopnia wyższego niż 3. Szczerze mówiąc − nawet mi by to zajęło trochę czasu, a co dopiero uczniowi. Owszem − w zapisie nieco krócej, ale to bardzo czasochłonna metoda, dlatego podaję metodę szybszą i przede wszystkim bardziej czytelna i przejrzystą. Schemat Hornera to moja ulubiona metoda rozwiązywania wielomianów. Ulubiona bo prosta i zrozumiała dla uczniów. Pozdrawiam.
18 gru 02:00
Godzio: No dobra, niech będzie, ale jak ktoś chce innym sposobem niż ja preferuje to niech napisze emotka jak ktoś ma chęci to na pewno rozpisze z dzieleniem wielomianu, a pamiętaj też że za dużo uczniów tego schematu nie przerabia więc trochę to dla nich dziwne,
18 gru 09:52
Gustlik: Właśnie dlatego ja podaję ten sposób, aby uczeń kliknął sobie w odpowiedni link, poszperał i załapał, o co chodzi, bo schemat Hornera to najprostsza metoda rozwiązywania wielomianów o "nie pasujących" współczynnikach, których nie da sie pogrupować bez kombinowania z rozbijaniem liczb. Szczerze mówiąc nawet mi by zajęło nieco czasu rozbijanie współczynników na takie, aby można było podpasować i pogrupować np. parami czy trójkami, a tym bardziej przeciętnemu uczniowi, który ma o wiele mniejszą wprawę w rozwiązywaniu zadań niż Ty czy ja. Dlatego podaje ten sposób, aby uczeń mógł się nim zainteresować i zapoznać, bo na maturze jak rozwiąże Hornerem i nie popełni błędu, to będzie miał zadanie zaliczne na maksymalną ilość punktów. Ja jestem zwolennikiem szybkich, przejrzystych i przede wszystkim mało czasochłonnych metod, jak najmniej kombinowania, bo z mojego doświadczenia wiem, że takie metody są łatwo "strawne" dla uczniów. Choć w zapisie niektóre z nich są nieco dłuższe niż szkolne, ale ze względu na przejrzystość − mniej czasochłonne. Taka metodą są np. stosowane przeze mnie proporcje do obliczeń procentowych. Wiadomo, że sprzedawca chcąc obliczyć ile wynosi 80 % ceny 200 zł zrobi tak: 0,8*200, wklepie to w kalkulator i nie będzie układał proporcji, ale nie każdy uczeń zrozumie ten zapis, a zwłaszcza uczeń szkoły podstawowej czy gimnazjum, który jest dopiero początkujacy w tej dziedzinie. Dodam, ze wielu licealistów też woli liczyć procenty proporcjami, dlatego stosuję tę metodę, bo uczniowi mniej czasu zajmie ułożenie proporcji niż zamiana procentu na ulamek i potem skracanie, a często uczniom myli sie np. kiedy się mnoży przez 100 %, a kiedy dzieli, tymczasem w proporcji to wyjdzie automatycznie. Podobnie jest z rozkładem wielomianów − Hornerem te współczynniki wyjdą automatycznie. Pozdrawiam.
18 gru 22:11