matematykaszkolna.pl
Agnieszka;): W prostokątnym ukladzie wspolrzednych dany jest okrag o rownaniu x2-8x+y2-2y-3=0 oraz punkty A=(-1,0) Napisz rownanie stycznej do tego okregu pochodzacej od punktu A.
17 sty 13:47
Agnieszka;): Kochani pomocy........
17 sty 15:18
Agnieszka;): Pomocy.... emotikonka
17 sty 21:35
Agnieszka;): niewiem jak zaczac.;... help meemotikonka
17 sty 22:22
Bogdan: Możemy to zadanie zrobić razem. Będę Ci podawał stopniowo, w kolejnych krokach działania, jakie trzeba wykonać, po wykonaniu kolejnego kroku podasz tutaj wynik, a wtedy ja podam Ci, co należy zrobić w następnym kroku. Krok pierwszy: Z podanego wzoru okręgu wyznacz współrzędne jego środka S = (xo, yo) oraz długość promienia R. Jeśli zobaczę wynik, to powiem, co dalej, a więc do dzieła
17 sty 22:35
Mickej: podpowiedz1468
17 sty 22:37
Agnieszka: S(4,1) r= 22 tak
17 sty 22:42
Bogdan: Sprawdź R
17 sty 22:43
Agnieszka: och.. r=20 = 25 tak pomyliłam się
17 sty 22:45
Bogdan: Dobrze, Mamy więc S = (4, 1) i R = 20. Oblicz teraz długość odcinka AS
17 sty 22:47
Agnieszka;): wiec tak S=(-4,-1) r=3 emotikonkaemotikonkaemotikonka?
17 sty 22:48
Agnieszka;): oki rozumiem licze
17 sty 22:48
Agnieszka: IASI= 26
17 sty 22:49
Bogdan: co to jest r = 3 ? Oblicz długość AS, A = (-1, 0), S = (4, 1), a nie (-4, -1)
17 sty 22:51
Agnieszka;): AS= 26 emotikonka?
17 sty 22:51
Agnieszka;): tak wiem juz mam tamte jak wyzej sorkiemotikonka
17 sty 22:52
Bogdan: Ok. Oznasz punkty styczności stycznych i okręgu literami np. B i C. Widzisz dwa przystające trójkąty prostokątne: ABS i ACS. Z tw. Pitagorasa oblicz długość AB i AC
17 sty 22:54
Agnieszka: AB= AC= 6
17 sty 22:58
Bogdan: Świetnie. Tworzymy teraz nowy okrąg o środku w punkcie A = (-1, 0) i promieniu r = 6. Napisz równanie tego okręgu
17 sty 23:00
Agnieszka: ( x +1) 2 + (y)2 = 6 tak
17 sty 23:02
asia: agnieszka pomorzeszemotikonkaemotikonka? prosze jestem przed sisi asia i są 3 0dpowiedzi piesze pomóżcie proszę proszę proszę
17 sty 23:02
Bogdan: Bardzo dobrze. Rozwiń równanie tego okręgu do postaci ogólnej.
17 sty 23:04
Agnieszka: x2 +2x +1 +y2 =6 x2 +2x +y2 - 5=0
17 sty 23:05
Bogdan: Już blisko jesteśmy rozwiązania. Mamy dwa okręgi o równaniach: x2 - 8x + y2 - 2y - 3 = 0 x2 + 2x + y2 - 5 = 0 Tworzą one układ równań. Rozwiązaniem tego układu są dwie pary liczb, które są współrzędnymi punktów styczności B i C. Trzeba więc rozwiązać ten układ równań. Odejmij po prostu od pierwszego równania drugie. Z otrzymanej różnicy wyznacz jedną z niewiadomych: x lub y i wstaw wyznaczony x lub wyznaczony y do jednego z równań okręgów. Następnie rozwiąż to równanie, w którym będzie już tylko jedna niewiadoma. Oblicz ją i potem oblicz drugą niewiadomą. Czekam na wyniki, powinny wyglądać B = (.... , ..... ), C = ( ...., .... ).
17 sty 23:16
Agnieszka: Bogdan ale wychodzi mnie Δ= 120 Δ= 120 czy coś licze źle ? dziwna ta delta nie wiem czy mam dalej liczyc sprawdzisz? proszeemotikonka!
17 sty 23:26
Bogdan: Tak, Δ = 120, oblicz x1 i x2, potem biorąc te liczby oblicz y1 i y2. No trudno, liczby będą z pierwiastkami
17 sty 23:32
Bogdan: 120 = 4*30 = 230
17 sty 23:33
Agnieszka: Sprawdzałam i tak wychodzi Δ = 230 tak? x1=(2+30)/13 x2=(2-30)/13 czy tak y= 1 - 5x mam wstawić i policzyc y1 i y2 dziwne to zadanie
17 sty 23:35
Agnieszka: och! a po co takie zadania nam dają ? głupie(sory) liczby
17 sty 23:37
Bogdan: Tak, oblicz y1 i y2. Co w tym dziwnego? Liczba to liczba. Czy zawsze muszą być rozwiązania w liczbach całkowitych?
17 sty 23:38
Agnieszka: To y też dziwne y1 = (3 -530)/13 y2 = (3+30)/13 bo sprowadziłam do wspólnego mianownika ale bardzo żle sie liczy ,ale czy to dobrze napewno? przeraża mnie to zad. bez Twojej pomocy myślałabym ze zle coś licze sprawdzisz czy napewno tak i to juz tyle/ czy jeszcze te styczne ?
17 sty 23:42
Agnieszka: No nie zawsze,ale przewaznie tak liczymy i takie ładne wychodza a tu takie , no dobrze
17 sty 23:43
Agnieszka: Aż sie zmęczyłam tym zad. no ale bardzo Ci dziekuję za cierpliwość dla mnieemotikonka
17 sty 23:45
Bogdan: Teraz zauważyłem, przelicz jeszcze raz x1 i x2,
17 sty 23:45
Agnieszka: mozesz mi sprawdzic równanie 26x2 -8x - 4=0 /; 2 takie mam 13x2 - 4x - 2=0 jak takie to takie x1 i x2 mi wychodzą
17 sty 23:52
Agnieszka: bo po dodaniu stronami równań okregów wyszła mi y= 1 - 5x tak ma być czy sia pomyliłam
17 sty 23:53
Bogdan: Wszystko w porządku, ale lepiej było sprawdzić takie rachunki. Masz teraz punkty A i B leżące na pierwszej stycznej oraz punkty A i C leżące na drugiej stycznej. Wystarczy napisać równania tych prostych. Czy potrafisz to zrobić?
17 sty 23:56
Agnieszka: Dokończys ze mną to zad? proszę bardzo proszeemotikonka
17 sty 23:57
Agnieszka: Czy to równania prostych przechodzacych przez dwa rózne punkty? takie przez A i B i A iC bo to bedą dwie styczne tak? O rany, to jakie teraz liczenie? nie znosze takich dziwnych liczb wiem ze takie też są, Mozesz mi podpowiedzieć jak to najprosciej policzyć Da się jakoś prosto?
18 sty 00:04
Bogdan: To jedziemy dalej. Przypominam, jak wyznacza się równanie prostej, gdy dane są dwa punkty leżące na tej prostej. Jeśli dany jest punkt P = (x1, y1) oraz punkt Q = (x2, y2) to należy te liczby (współrzędne punktów) wstawić do wzoru: y - y1 = a ( x - x1) lub y - y2 = a (x - x2) gdzie a to współczynnik kierunkowy prostej, a = (y2 - y2) / (x2 - x1) lub a = (y1 - x1) / (x1 - x2) Wyznacz więc równania swoich prostych korzystając z podanych wzorów i to będzie koniec zadania.
18 sty 00:06
Agnieszka: Fajnie ! ja znam taki wzór yA - yC pr. AC: y - yA = ------------ *( x - xA) bo xA ≠xC xA - XC yA - yB pr. AB : y - yA = ------------( x - xA) bo xA ≠xB xA - xC takie mogą być ? ale co to teraz mi wyjdzie jak te punkty B((2 +30)/13, (3 -530)/13) C( (2 -30)/13, (3 +530)/13) czy dobre te punkty takie maja współrzędne? o rany jak to podstawić? i co to wyjdzie zostawie juz to tak , moze jutro policzę Dzięki wielkie, bardzooooo, napiszesz mi jeszcze czy te punkty dobrze policzyłam to jutro bym dokończyła ? proszę. bo juz mi sie oczy kleją
18 sty 00:19
Bogdan: To są te same wzory. Punkty masz dobre. Ale zaszaleliśmy, dziękuję za współpracę i dobranoc.
18 sty 00:25
Agnieszka: Dięki bardzooooooo! emotikonka Dobranoc!
18 sty 00:26
Agula: Agnieszka !..... zaszalałaś! pozdrawiam emotikonka
18 sty 00:37
Bogdan: Coś mi chochlik w literkach i cyferkach we wzorze na "a" namieszał. Poprawiam. a = (y2 - y1) / (x2 - x1) lub a = (y1 - y2) / (x1 - x2) dla x1 ≠ x2
18 sty 00:51
nocek: Tak też zauważyłam!emotikonka Ale nie poprawiałamemotikonka Dobrej nocy! Miłych snówemotikonka
18 sty 01:49
Czaszkaaa: jak mam rozwiązac: 52 + 249-228-36=emotikonkaemotikonka
18 sty 11:01
Agnieszka: 25 + 7 - 32-36 = 7 - 7 - 36 oto chodziemotikonka
18 sty 11:06
Bogdan: Dzień dobry. Agnieszko, do Ciebie chochlik też się wtrącił i namieszał w 249. Nocku, dziękuję za życzliwość. Czułem, że obserwujesz moją lekcję z Agnieszką i bardzo mi jest miło z tego powodu. Czy w dzień przyjmiesz nick - "dzionek" ? Skąd się bierze takie ładne emotikonki, które mrugają tu do mnie? Pozdrawiam Ciebie i wszystkich w forum zadankowym.
18 sty 12:20
Agnieszka: Dokladnie Bogdan chochlik sie wkradl 249=7 czyli 25 + 7 - 32 - 36 = 36
18 sty 12:28
Agnieszka: tzn -36 emotikonka sorka
18 sty 12:29
Jakub: Tutaj Bogdan masz spis emotikonek, które można używać na tym forum: https://matematykaszkolna.pl/forum/spisEmotikonek.html
18 sty 15:12
zimny dzionek: Witam! Bogdan! Rzeczywiście obserwowałam "karkołomne" obliczeniaemotikonka Świetnie radziliście sobie z "Agnieszką" ! Moje uznanie dla Twojej cierpliwości! Liczyłam to zad. razem z Wamiemotikonka.... no cóż !... "liczby ,jak liczby" tak się zdarza!.../ młodzież przyzwyczajona do liczb całkowitych!/ Przyznasz,że w tym zad. .... powinny takie być! bo i te równania stycznych... (przyzwoicie by "wyglądały" emotikonka ale w wyniku przecięcia się dwóch okregów... często takie punkty otrzymujemy . Pozdrawiam!..... do wieczora!.... wtedy nicek np: "sowa" ,"nocek" emotikonka
18 sty 15:41
Bogdan: Dziękuję Jakubie za wskazówkę.
18 sty 22:01