matematykaszkolna.pl
Drobna sprawa :) Grześ: Pozdrawiam wszystkich forumowiczów. Mam do Was taką jedną sprawę. Staram się znaleźć jakichś ciekawych zagadnień związanych z funkcją kwadratową. Nie chodzi tu o żadne zwykłe równania, liczenie wartości itp. Chodzi mi o zastosowanie tych funkcji w praktyce. Wiem, że są tzw. zadania optymalizacyjne, ale mi chodzi o bardziej ciekawe treści. Ma ktoś z forumowiczów jakiś pomysł Czy jednak dla funkcji kwadratowej mało jest ciekawostekemotka
9 gru 18:25
Grześ: Podbijam, ma ktoś jakiś pomysł
9 gru 18:37
Sylwia: Może być zadanie ze zbioru zadań do liceum z dwoma gwiazdkami?
9 gru 18:38
Grześ: Jeśli chodzi o to, to ja akurat zbiór mam. Chodzi mi o jakieś ciekawe zagadnienia, ciekawostki itp. Wiem, że może być o to ciężko, ale może jednak da się coś znaleźć
9 gru 18:41
Sylwia: A jakiego wydawnictwa? Bo tego zadania nie zrobiła nasza kobieta od matematyki.
9 gru 18:42
Grześ: ja mam z pazdro, jak coś to z ciekawości rzuć mi zadankiem emotkaemotka
9 gru 18:49
Sylwia: Dobra, napisze, bo i tak nie mam co robic. 1.Ulica Klonowa jest prostopadła do ulicy Jesionowej, a centrum skrzyżowania ulic znajduje się w punkcie P. Samochód podróżujący na wschód ze stałą prędkością 40km/h mija punkt P w tym samym czasie, w którym samochód podróżujący na południe ze stałą prędkością 60km/h znajduje się dokładnie 5km na północ od punktu P. Oblicz po jakim czasie t[h] odległość między samochodami będzie najmniejsza i oszacuj tę odległość z dokładnością do jednego miejsca po przecinku. 2. O godzinie 13:00 statek B płynący na zachód ze stałą prędkością 20km/h znajduje się w odległości 10km od portu, zaś statek A płynący na północ ze stałą prędkością 40km/h znajduje się w odległości od portu 6 razy większej niż statek B. O której godzinie odległość między statkami będzie najmniejsza?
9 gru 18:53
Sylwia: E... Ja tez Pazdro... Ale kaszana...
9 gru 18:53
Grześ: akurat te widziałem w moim zbiorze. Napisałem że Pazdro emotkaemotka Rozmyślam nad przedstawieniem może ich rozwiązań. A ktoś inny ma jakiś pomysłemotka
9 gru 18:54
Grześ: hihi, właśnie napisałem,
9 gru 18:54
Sylwia: A rozwiązałeś je? Odpowiedzi są z tyłu, ale jak do nich dojść to nie wiem...
9 gru 18:55
Sylwia: a dobry jestes z fizyki?
9 gru 18:56
Grześ: Z tymi zadaniami problemu by nie był. Tylko nie wiem, ogólnie to po to założyłem temat, bo nauczycielka zaproponowała mi poprowadzić lekcje. No i właśnie szukam jakichs ciekawych materiałów emotkaemotka
9 gru 18:58
Grześ: Podbijam
9 gru 19:20
Grześ: poodbijam, hmm
9 gru 19:38
Mateusz: rysunekMost przedstawiony na rysunku przypomina kształtem część paraboli opisanej równaniem y =
 1 1 

x2+

x pomost(jezdnia) ma długosc 108m i jest podtrzymywany przez pięć
 16 2 
pionowych wieszaków: |A1B1| |A2B2| |A3B3| |A4B4| |A5B5| rozmiesczonych w równych odstępach oblicz ich długości 2) W ogrodzie zaprojektowano fontannę z której tryskające krople wody poruszają się po torach opisanych równaniami:
 2 3 1 
y = −

x2+3x, y=−

x2+2x y=−

x2+x
 3 5 4 
a) które równanie opisuje tor po którym krople spadają najdalej od środka fontanny? b) Które równanie opisuje tor po którym krople wody wznoszą się najwyzej Wiem że banalne ale zadnych ciekawszych nie znalazłempóki co
9 gru 19:50
Mateusz: dorzuce jeszcze jedno tez w sumie banał ale moze sie przyda Dekorator wnętrz zaproponował by dywan w salonie przykrywał połowę powierzchni prostokątnej podłogi o wymiarach 4,5mx6m brzegi dywanu powinny być jednakowo odległe od ścian salonu Oblicz wymiary dywanu.
9 gru 19:56
Grześ: O jaaa Mateusz jesteś wielki, nie wymyśliłbym lepszych zadań. Masz jeszcze jakieś takie fajne "perełki" emotkaemotka
9 gru 20:15
Mateusz: Zobacze jescze do drugiej książki moze cos ciekawego będzie
9 gru 20:16
Mateusz: No nie wiem moze jescze dwa takie 1) Wzdłuż obu dłuższych boków i jednego krótszego boku prostokątnego trawnika o wymiarach 12m na 10m wykopano rabatki kwiatowe o tej samej szerokości.Jaka to szerokość jeśli rabatki
 1 
zajmują dokładnie

powierzchni całego trawnika?
 2 
2)Na ogrodzenie parkingu w kształcie prostokąta przeznaczono 300 m bieżących siatki.Ozdobna metalowa brama wjazdowa ma mieć szerokość 12m jakie wymiary powinien mieć ten parking aby jego pole powierzchni było największe?Oblicz to pole. Nic więcej ciekawszego z optymalizacji nie mam niestety(reszta to standard jak wszędzie) chyba ze cos na dowodzenie ale nie wiem czy ci sie przyda.
9 gru 20:27
Grześ: Aha, rozumiem. Może te zadania się przydadzą. Z jakich zbiorów je brałeś Nie są na pewno ze zbioru Pazdro
9 gru 20:29
Mateusz: ja brałem je z podręczników emotka
9 gru 20:31
Grześ: aaa, ok Bardzo dziękuję CI za pomoc. Przepiszę sobie treści i może przydadzą się na lekcje emotkaemotka
9 gru 20:34
Mateusz: Prosze bardzo. Powodzenia w prowadzeniu lekcji emotka
9 gru 20:35
AS: Sprowokowałeś mnie! Może takie coś? Rozwiązać równanie kwadratowe postaci x2 + p*x + q = 0 metodą trygonometryczną. Przypadek 1: Pierwiastki równania mają jednakowe znaki , wtedy q > 0 Δ = p2 − 4*q = p*1 − 4q/p2
 4q 
Z uwagi na to,że pierwiastki mają być rzeczywiste,wynika.1 −

> 0
 p2 
 4q 
czyli

< 1
 p2 
 4q 
Mogę teraz przyjąć,że

= sin2φ
 p2 
Pierwiastki szukane
 −p ± p2 − 4q −p 
x1,2 =

=

(1 ± 1 − 4q/p2)
 2 2 
 −p −p 
x1 =

*(1 − cosφ) , x2 =

*(1 + cosφ) lub
 2 2 
 2*q 
x1 = −p*sin2(φ/2) , x2 = −p*cos2(φ/2) gdzie sinφ =

 p 
Przypadek 2 Pierwiastki równania są różnych znaków czyli q < 0
 −4q −4q 
Liczba

jest dodatnia i możemy przyjąć tgφ =

 p2 p2 
 1 
Wtedy Δ = 1 + tg2φ =

 cosφ 
Pierwiastki
 −p 1 p 1 − cosφ 
x1 =

*(1 −

) =

*

 2 cosφ 2 cosφ 
 −p 1 −p cosφ + 1 
x2 =

*(1 +

) =

*

 2 cosφ 2 cosφ 
Ostatecznie
 p*sin2(φ/2) 
x1 =

 cosφ 
 −pcos2(φ/2) 2−q 
x2 =

gdzie tgφ =

 cosφ p 
Przykład Rozwiązać równanie x2 − 35.9x + 316.2 = 0
 2*316.2 
sinφ =

= −0.9906
 −35.9 
φ = 97o50' ,φ/2 = 48o55' x1 = 35.9*sin248o55' = 20.4 x2 = 35.9*cos248o55' = 15.5
9 gru 21:24
Grześ: Hihi, jak niby Cię sprowokowałem Nie powiem ciekawy sposób rozwiązania równania kwadratowego. Nie wiem, czy takie coś w ogóle warto wyłożyć na lekcji, skoro większość nie rozumie troszkę bardziej skomplikowanych równań kwadratowych i to na tradycyjnych wzorach emotkaemotka
9 gru 21:30
Grześ: Jesteś może Mateusz emotka Jakbyś mógł, to powiedz mi do czego odnosi się długość jezdni. Do długości łuku paraboli, czy do długośc tej prostej kreski Bo raczej na lekcji nie przedstawiałbym długośc paraboli z całek...
9 gru 22:29
Grześ: A czy ktoś może mi odpowiedzieć czy dobrze myślę
9 gru 22:34
Godzio: Moja podpowiedź do tego zadania, wrzuć sobie je w układ współrzędnych, gdzie początek jezdni to punkt (0,0) myślę że dalej już sobie poradzisz emotka
9 gru 22:37
Grześ: Dobra, wrzucę sobie w układ, tylko o jedną rzecz mi chodzi, do czego odnosi sie dł. jezdni. Jak sądzisz Godzio
9 gru 22:40
Godzio: Parabola tylko i wyłącznie do jezdni emotka
9 gru 22:40
Grześ: NO właśnie, a skoro mam podaną długość jezdni, czyli paraboli, to co ja z tym mogę zrobić? Tylko o to mi chodzi
9 gru 22:43
Godzio:
 1 
108 =

* 2πr ⇒ 2r = ...
 2 
2r 

= ... i teraz tylko liczyć wartości w poszczególnych punktach emotka
6 
9 gru 22:45
Grześ: aaa, czyli mam przyjąć, że to część łuku okręgu
9 gru 22:45
Godzio: nic innego raczej się nie daemotka
9 gru 22:46
Grześ: hmmm, a dla pewności.... jak kąt wycinka weżmiesz
9 gru 22:47
Grześ: znaczy sie kąt łuku
9 gru 22:47
Godzio: A na co Ci wycinek ?
9 gru 22:47
Godzio: Łuk jest oparty na kącie 180o więc nie trzeba za dużo kombinować emotka
9 gru 22:48
Grześ: ale w układzie współrzędnych ten wykres inaczej wygląda.... nie jest na 180 stopni. Zapewne nie dało się inaczej krzywej narysować i została narysowana jako półokrąg...
9 gru 22:49
Godzio: poczekaj moment zaraz posprawdzam sobie, może jednak trzeba coś innego wymyśleć
9 gru 22:50
Godzio: wymyślić *
9 gru 22:50
Grześ: widze że jest to ciekawe zadanie, może przyda się na matę Nie musisz mi rozwiązywać, tylko narazie nie wiem dokładnie jak się za nie zabrać
9 gru 22:51
Grześ: wg mnie trzeba wyznaczyć punkt równoodległy od tych 4 wyznaczonych punktów, będzie znajdował się na osi symetrii wykresu. Co o tym sądzisz?
9 gru 22:53
Godzio: rysunek Rzeczywiście na pół okrąg to nie wygląda
 1 1 1 1 
y = −

x2 +

x = −

x(x − 8) = −

(x − 4)2 + 1
 16 2 16 16 
Chyba to tak trzeba:
8 4 

=

6 3 
 4 
f(

) = ...
 3 
 8 
f(

) = ...
 3 
f(4) = ...
 16 
f(

) = ...
 3 
 20 
f(

) = ...
 3 
I to da poprawne wyniki
9 gru 22:57
Grześ: ale teraz trzebaby było wyznaczyć skalę, bo wyniki będą zaniżone od rzeczywistych. Sam pomyśl
9 gru 22:59
Grześ: masz 108 m a tu wyjdą bardzo niskie wyniki....
9 gru 23:00
Grześ: dobra, wyznaczyłem promień tego okręgu. Wynosi 8,5 teraz wg mnie muszę wyznaczyć cięciwę powstałą z osi OX, co o tym sądziszemotka
9 gru 23:03
Godzio: Mimo to ja bym został przy tym emotka
9 gru 23:04
Godzio: Ale tu z okręgiem to chyba jednak się nie da bo część paraboli raczej nigdy nie będzie okręgiem, wcześniej mnie zmylił rysunek Mateusza i tak jakoś mi się skojarzyło
9 gru 23:05
Grześ: Juz wiem jak policzyć. Kurde bardzo ciekawe zadanie emotkaemotka Teraz wyznaczę sobie kąt wycinka, policzę łuk okręgu w tej skali a potem porównam ze skalą rzeczywistego obrazu drogi, hihi
9 gru 23:05
Grześ: Ole ta częśc wykresu jest praktycznie taka sama jak łuk okręgu emotkaemotka Nie da się go tak uprościć
9 gru 23:06
Godzio: Nie mam pojęcia
9 gru 23:08
Grześ: sprawdziłem i powstaje tylko lekkie załamanie, Zmiana promienia wynosi z 8,5 na około 8,48, więc jest to praktycznie łuk
9 gru 23:11
Godzio: Ano właśnie, czyli jest obsunięcie co oznacza wynik nie dokładny
9 gru 23:11
Grześ: Ojej, a Twój sposób nie wypali, bo sam pomyśl. Masz długośc osi OX 8, a jezdnia 108 m, jak niby zmieścisz tyle asfaltu
9 gru 23:12
Godzio: 8 jednostek nie metrów więc trzeba coś wymyślić może ten okrąg jest dobrym pomysłem ale jeszcze sobie pomyśle może coś wymyśle
9 gru 23:14
Grześ: taaak, dlatego nie napisałem przy 8 metry emotkaemotka Ja tu nie widzę innego pomysłu. Taki błęd mogę się założyć został uwzględniony w rozwiązaniu. Rozumiem, gdyby to był ostry wykres paraboli, wtedy to nie da rady. Ale tu wyznaczony przeze mnie punkt środka okręgu posiada margines błedu w granicach +− 0,02 jednostki
9 gru 23:16
Grześ: Ja idę spać. Jak cos wymyślisz, to pisz.
9 gru 23:19
Godzio: Ok, narazie ale tu chyba nic więcej się nie da emotka
9 gru 23:20
Mateusz: Ojej mogłem sie domyslic ze mogą byc z tym problemy tu chodzi o most taki jak tu np http://pl.wikipedia.org/wiki/Mosty_Warszawskie
9 gru 23:25
Mateusz: Szczególnie patrz na most po lewej ostatnia fotka
9 gru 23:26
Godzio: Czyli można to potraktować jako część okręgu ?
9 gru 23:29
Mateusz: w zadaniu podali nam ze model mostu odzwierciedla parabolka o takim równaniu jak podano w zadaniu rysuje tą parabole w układzie współrzędnych widzimy ze B3 jest w wierzchołku miejsca zerowe
 108 
łatwo policzyc to 0 i 108(punkt B) wiemy ze {AA1|=|AA2|...=|A5B| =

=18 czyli
 6 
odległosci między wieszakami wynoszą 18 a więc x=18, 36, 54 itd i teraz liczymy wartosci funkcji(B1 B2 itd) dla tych x i dalej juz prosto
9 gru 23:36
Mateusz: Pewnie tak tylko jakbys wtedy wyznaczył wysokosci tych wieszaków
9 gru 23:38
Godzio: Ano dobra, bo w przecież 108 m tyczy się jezdni to znaczy odcinka na OX heh, ale tutaj filozofowaliśmy
9 gru 23:39
Mateusz: w podręczniku w którym mam to zadanie jest obok rysunku fotografia w realu jak ten most wygląda sądziełm ze będzie zbędna a tu prosze jednak okazała sie potrzebna następnym razem pomysle o dodaniu jak będzie potrzeba
9 gru 23:42
Grześ: Hihi, nie mogę jak tu kombinowaliśmy. A wystarczyło określenie czego odnosi się jezdnia i by było po sprawie. Dziękuje za ciekawą polemikę z Godziem emotkaemotka
10 gru 06:41
Mateusz: Tak w sumie to tylko z korzyscią dla was z takich polemik mozna się duzo nauczyc i zapamiętać nie wiadomo czy którys z was nie będzie np architektem i nie będzie projektował mostów
10 gru 09:16
AS: Zadania na gimnastykę umysłu 1.Dowieść,że równanie b2x2 + (b2 + c2 − a2)x + c2 = 0 nie ma pierwiastków rzeczywistych,jeśli a,b,c oznaczają długości boków trójkąta. 2. Wykazać,że jeżeli a,b,c są miarami boków trójkąta prostokątnego o przeciwprostokątnej c,to równanie x2 − 2*(a2 + b2)x + c4 = 0 ma tylko jeden pierwiastek podwójny. 3. Ile wynosi iloczyn pierwiastków równania dwukwadratowego ax4 + bx2 + c = 0 w którym b2 − 4ac > 0 4. log2*log5 = 0.2104. Obliczyć log2 i log5. 5. Czy równanie kwadratowe zupełne może mieć jako pierwiastki liczby przeciwne?
10 gru 11:51