matematykaszkolna.pl
x Feluś: Rozwiązaniam równania 320x=360 jest
6 gru 17:13
Tragos: 320x = 360 / : 320
 360 
x =

= 340
 320 
6 gru 17:14
Kejti: 340? emotka
6 gru 17:16
Feluś: a nie 33?
6 gru 18:12
Kejti: nie. bo tutaj dodajesz potęgi, nie mnożysz.
6 gru 18:13
ArekB: Gdy dzielisz liczby o jednakowych podstawach, to odejmujesz od siebie potęgi.
6 gru 18:13
Feluś: aaaa... dziekiemotka
6 gru 18:17
Bogdan: Cytuję tekst: ArkaB: "Gdy dzielisz liczby o jednakowych podstawach, to odejmujesz od siebie potęgi". Kejti: "tutaj dodajesz potęgi, nie mnożysz". Nieprawda. Proponuję autorom tych tekstów poprawić swoje sformułowania.
6 gru 19:00
ArekB: Należy dotrzeć do odbiorcy, a nie do osób trzecich stawiających na poprawne słownictwo. Sądzę, iż gdybym napisał w bardziej matematyczny sposób odbiorca nie odczytałby poprawnie moich wypocin. Innymi słowy pierw musimy zasadzić ziarno, by potem zbierać plony.
6 gru 19:03
Bogdan: "Potęga" i "wykładnik potęgi" to różne pojęcia, tak jak różnymi pojęciami są określenia "składnik sumy" i "suma".
6 gru 19:06
Bogdan: Przy mnożeniu potęg o jednakowych podstawach dodaje się nie potęgi, a wykładniki potęg.
6 gru 19:08
Bogdan: Przy dzieleniu potęg o jednakowych podstawach odejmuje się nie potęgi, a wykładniki potęg.
6 gru 19:08
ArekB: A czemu nie "składnik dodawania"/ "wynik dodawania"? Przecież nie każdy może wiedzieć, co to suma. Możemy zagłębiać się w nazewnictwo i fakt czy druga osoba wie o co chodzi. Przykładowo słysząc wyrażenie granica funkcji, nie każdy wyobrazi sobie limx→a
6 gru 19:15
ArekB: Dla większości uczniów potęga to "wykładnik potęgi"
6 gru 19:16
Bogdan: To trzeba się dokształcić. Potęga to nie wykładnik potęgi. http://pl.wikipedia.org/wiki/Pot%C4%99gowanie Zastosujmy terminologię "Gdy dzielisz liczby o jednakowych podstawach, to odejmujesz od siebie potęgi" w przykładowym działaniu: 25 : 23 = 32 − 8 = 24 (tu nastąpiło odejmowanie potęg) Powinno być: 25 : 23 = 25 − 3 = 22 = 4, Sprawdzenie: 25 : 23 = 32 : 8 = 4 Jak widać, 24 to nie 4.
6 gru 21:55