matematykaszkolna.pl
PROSZĘ O SPRAWDZENIE Aga: Treść zadania : Oblicz pole trójkąta ABC jeśli A= (−1,3) B=(−2,0) C=(2,−3). Moje rozwiązanie : |AB| = (−2+1)2 + (0−3)2 = 1+9 = 10 − podstawa |AB|= 10 A(−1,3) B(−2,0) y=ax+b 3= −a+b 0= −2a+b a=b−3 0= −2(b−3)+b a=b−3 0= −2b+6+b a=b−3 b=6 a=3 b=6 y=3x+6 −3x+y−6=0 c(2,−3) x=2 y= −3 A=−3 B=1 C=−6 |−3x2 −3 − 6| kreska ułamkowa 32 + 1 1510 151010 3102 czyli to jest odległość punktu c od prostej AB, czyli wysokość P△=10x 3102 −−−−−−−−−−−−−−−−−−−−− mnożymy wszystko przez dwa 2 2P△= 10x 3102 ponownie mnożymy przez dwa 4PΔ= 210x 310 4PΔ= 610 dzielimy przez cztery PΔ= 1,5 10 To by było na tyle, byłabym bardzo wdzięczna gdyby ktoś to wszystko przeanalizował i powiedział mi czy jest dobrze a jeśli nie to gdzie popełniłam błędy.. emotka
28 lis 20:27
think: masz tylko jeden błąd emotka ile to 10*10 ?
28 lis 20:29
think: aaa już widzę drugi błąd
 310 
2PΔ = 10*

/*2
 2 
4PΔ = 10*310
28 lis 20:31
Aga: to jest 10 xD Dzięki emotka czyli odpowiedź będzie 60 ?
28 lis 20:32
think: mnożenie iloczynu jest przemienne, ale bynajmniej nie rozłączne
 310 310 
2*(10*

) = 10*(2*

) = 10*310
 2 2 
28 lis 20:33
Aga: No i tak to ze mną jest, niby wiem a i tak zapominam o "banałach" i robię błędy.. emotka think również dziękuję emotka
28 lis 20:33
think: więc
 10*310 
PΔ =

 4 
28 lis 20:35
think: bo zdaje się miałaś pole obliczyćemotka i proszę.
28 lis 20:36
Aga: Raz jeszcze dziękuję emotka
28 lis 20:46
Gustlik: Treść zadania : Oblicz pole trójkąta ABC jeśli A= (−1,3) B=(−2,0) C=(2,−3). A nie prościej z wyznacznika wektorów? Bo Ty zrobiłaś najdłuższą metodą z możliwych. Liczysz wspołrzędne wektorów − muszą mieć one wspólny poczatek, np. A AB=B−A=[−2−(−1), 0−3]=[−1,−3] AC=C−A=[2−(−1), −3−3]=[3, −6] Liczysz wyznacznik wektorów: d(AB, AC)= |−1 −3| ← współrzedne AB | 3, −6| ← współrzedne AC =(−1)*(−6)−(−3)*3=6+9=15
 1 15 
P=

|d(AB, AC)|=

=7,5. I PO ZADANIU !
 2 2 
Metodę obliczania wyznaczników oraz pola z wyznaczników wyjaśniłem tu: https://matematykaszkolna.pl/forum/forum.py?komentarzdo=i18 .
29 lis 02:01
Aga: Nie znam się na wektorach emotka ale potem rozwiązałam tym wzorem 12I(xb−xa)(yc−ya)−(yb−ya)(xc−xa))I
2 gru 10:46
Gustlik: Prosta zasada: od współrzędnych końca odejmujesz współrzędne początku. A=(xA, yA) B=(xB, yB) AB=[xB−xA, yB−yA] Np. A=(2, −3) B=(−4, 5) AB=[−4−2, 5−(−3)]=[−6, 8]. Zauważ, że Twój wzór się wziął właśnie z wyznacznika wektorów, tylko został podany w bardziej zagmatwanej i trudnej do zapamiętania postaci, bo te różnice w nawiasach to nic innego, jak współrzędne wektorów: AB=[xB−xA, yB−yA] AC=[xC−xA, yC−yA]
 1 
P=

|d(AB, AC)|
 2 
Jak sobie wymnozysz współrzędne wektorów na krzyż i od pierwszej przekątnej odejmiesz drugą, to otrzymasz Twój wzór:
 1 
P=

|(xB−xA)(yC−yA)−(yB−yA)(xC−xA)| ← to co w wartości bezwzględnej to rozpisany
 2 
wyznacznik wektorów. Ja na pamięc tego wzoru bym nie zapamiętał, musiałbym każdorazowo wyprowadzać go z wyznaczników, a z wyznacznika wektora takie zadanie robie z marszu, nawet zbudzony w srodku nocy. Proponuję się nauczyć wektorów i wyznaczników, bo szczerze mówiąc jest to proste jak za przeproszeniem konstrukcja młotka, a ułatwi Ci życie − tu masz opisane współrzędne wektorów: https://matematykaszkolna.pl/strona/1623.html . Dodam, że na maturze każde zadanie możesz rozwiązać DOWOLNĄ METODĄ, nawet z użyciem wzorów i twierdzeń nie objętych programem nauczania na poiomie rozszerzonym, byleby tylko zadanie było rozwiązane prawidłowo − możesz sobie wejść na stronę www.cke.edu.pl − tam znalazłem plik, ze schematem oceniania arkusza ostatniej matury z maja 2010. Tam, gdzie było kilka metod na rozwiązanie zadania każda z metod dawała tę samą punktację. Ale niestety to, że nie znasz wektorów, to efekt tego, że program nauczania układają osoby, które powinny pracować w oświacie ale tylko na stanowisku woźnego, sprzątaczki ewentualnie portiera. Nie wiem, co jest trudnego w rachunku wektorów, że jakiś imbecyl do n−tej potęgi dał to na rozszerzenie.
3 gru 00:00