matematykaszkolna.pl
POMOCY!!!! xxx: Fizyka Na końcu dźwigni jednostronnej znajduje sie plastikowy pojemnik wypełniony powietrzem, na sztywno przymocowany do dźwigni. Pojemnik jest zanurzony w wodzie. W jakiej odległości od osi obrotu dźwigni należy umieścić obciążający ją klocek (P2), aby układ był w równowadze? Ciężar pojemnika z powietrzem P1=0,1 N, jego objętość V=1litr, długość ramienia dźwigni l=0,5m, masa klocka m2=2,5 kg, gęstość wody ρ=1000 kg/m3.
22 paź 23:43
Krzysiek: Witamy ponownie. Czyli co − mamy pojemnik powietrza i on jest wypierany przez wodę do góry, więc chce obrócić dźwignię do góry. Chcemy ten moment siły zrównoważyć klockiem, na którego działa siła grawitacji, przez co on chce obrócić dźwignię w dół. 1. Zapisz, jaka siła działa na pojemnik powietrza, i w którą strone 2. Zapisz jaka siła działa na klocek i w którą stronę 3. Zapisz momenty tych sił 4. Zapisz warunek równowagi 5. Wyznacz odległość klocka
22 paź 23:48
xxx: na pojemnik Fg=m*g i Fw=V*ρ*g siła działa w dół
22 paź 23:57
xxx: na klocek F{g}=m*g i Fw=V*ρ*g siła działa też w dół
22 paź 23:58
Krzysiek: dobrze ale użyj oznaczeń zadania (czyli użyj "P1"). Grawitacja działa w dół a wyporu − w górę, nie? To załóżmy że będziemy liczyć w dół na +, a w górę na − To jaka będzie ta siła?
23 paź 00:00
xxx: F=P1−Fw czyli siła na pojemnik działa w górę
23 paź 00:02
xxx: a siła działająca na klocek to F=P2−Fw
23 paź 00:05
Krzysiek: Ustaliliśmy konwencję że w dół to "+" a w górę "−". F ma "+" więc działa w dół.
23 paź 00:06
xxx: Czyli jak działa w górę to mam zapisać F=P1−Fw a jak działa w górę to F=P2+Fw?
23 paź 00:09
Krzysiek: rysunekA = P1 B − siła wyporu na zbiornik C = m2g D − siła wyporu na klocek
23 paź 00:10
Krzysiek: Chodzi o to, że jeśli przyjmujemy, że do dołu "+" a do góry "−" to: siła na zbiornik (mierzona do dołu) to: A − B siła na klocek (mierzona do dołu) to: C − D Chodzi o to, że jeśli przyjmujemy, że do dołu "−" a do góry "+" to: siła na zbiornik (mierzona do góry) to: B − A siła na klocek (mierzona do góry) to: D − C Ważne jest żeby przyjąć jedną z tych konwencji. Wszystko jedno którą − ale żeby ją stosować przez całe zadanie, bo jak nie to będzie bałagan
23 paź 00:14
Krzysiek: zapomniałem skasować "chodzi o to że" w 4 zdaniu od góry emotka
23 paź 00:15
xxx: P1−B=F i m2*g+D=F
23 paź 00:15
xxx: teraz rozumiem
23 paź 00:15
xxx: to przyjmuję A−B=F i C−D=F
23 paź 00:16
Krzysiek: dobra niech będzie. B już napisałaś ile się równa. Natomiast co do siły wyporu działającej na klocek, to musisz przyjąć że jest bardzo mała i możemy ją olać. No bo jaką on ma objętość w porównaniu do litrowego zbiornika − maaałą
23 paź 00:19
xxx: A jak mam wyznaczyć momenty tych sił?
23 paź 00:19
xxx: znaczy na podstawie czego?
23 paź 00:20
Krzysiek: co to jest moment siły?
23 paź 00:20
xxx: czyli chodzi o to F1*r1=F2*r2
23 paź 00:25
Krzysiek: No właśnie. Moment siły to siła * odległość od osi obrotu ("ramię") Wyobraź sobie coś takiego − dwie osoby pchają drzwi z tą samą siłą − jedna w prawo, zaraz przy zawiasach, a druga w lewo, zaraz przy klamce. W którą stronę się obrócą?
23 paź 00:28
xxx: i teraz mam już podstawiać?
23 paź 00:29
xxx: osoby nie odwrócą się w żadną stronę, bo siły się równoważą.
23 paź 00:30
Krzysiek: właśnie nie, bo już wiem jak podstawisz. Musisz wpierw zrozumieć ten wzór
23 paź 00:30
Krzysiek: Aaaa widzisz właśnie nie. Spróbuj popchać drzwi zaraz przy zawiasach, a potem zaraz przy klamce. Pchaj z tą samą siłą − w którym przypadku łatwiej się obracają?
23 paź 00:32
xxx: przy klamce
23 paź 00:33
xxx: I jak tą wiadomość mam wykorzystac we wzorze?
23 paź 00:37
Krzysiek: No jasne. Jeśli coś chcemy obrócić, to ważna jest nie tylko siła, ale też jak daleko od osi obrotu jest przyłożona. Im dalej, tym mocniej obróci, bo większy będzie moment siły. Czyli w tamtym przypadku drzwi by sie obróciły w lewo. Żeby była równowaga, to momenty sił muszą się równoważyć.
23 paź 00:38
Krzysiek: Myślę że niepotrzebnie ci wtedy nagadałem o tych konwencjach − widzisz ja myślę tak jak się o tym myśli na studiach. Ten sposób rozwiązywania nie jest ani trochę trudniejszy, ale jest mniej intuicyjny, więc może trochę inaczej to zrobimy: Wyznacz momenty wszystkich sił i powiedz w którą stronę każdy próbuje obrócić dźwignię.
23 paź 00:40
xxx: F1*r1 w prawo F2*r2 w lewo
23 paź 00:44
xxx: to o to Ci chodzi, czy ja coś źle myślę
23 paź 00:48
Krzysiek: zapomnij o tym F1r1 = F2r2 to jest wzór który ktoś za ciebie wymyślił i nie powinnaś mu ufać. Ja już mówiłem o twoim zadaniu z klockiem i zbiornikiem.
23 paź 00:50
xxx: P1−B=F i m2*g+D=F czyli chodzi o to ?
23 paź 00:54
Krzysiek: na zbiornik działają dwie siły: grawitacji i wyporu na klocek działa jedna: grawitacji wyznacz momenty tych sił i powiedz w którą stronę każdy próbuje obrócić dźiwgnię
23 paź 00:56
xxx: Fg−Fw=F1 Fg=F2
23 paź 01:01
xxx: zbiornik−na lewo klocek − na prawo
23 paź 01:02
Krzysiek: nie rozumiemy się. Wyznaczę ci moment siły grawitacji działającej na zbiornik a ty resztę: M1 = P1 * l (obraca w dół)
23 paź 01:05
Krzysiek: muszę spadać
23 paź 01:07
xxx: M2=P2*l (obraca się w górę)
23 paź 01:08