matematykaszkolna.pl
jak zrobic? aaaa: jak takie zrobic?:( a)5− 23= b) 412+34 c)−223+ 113
10 wrz 18:20
Godzio:
 2 15 2 13 
no akurat 5 −

to


=

albo od razu:
 3 3 3 3 
 2 1 
5 −

= 4

 3 3 
10 wrz 18:27
Godzio: hmmm, może aaaaa jest w przedszkolu albo 1 klasa podstawówki hmmm ?
10 wrz 18:30
aaaa: dzieki godzio emotka a w ty,m drugim przykladzxie to ma byc tak? : 92+34= 94+34= 124 =3
10 wrz 18:30
aaaa: no ja jestem w lasie 5 i tego zbytnio nie rozumie.
10 wrz 18:31
Godzio:
 2 
musisz rozszerzyć ułamek, czyli licznik i mianownik pomnożyć przez

a nie tylko
 2 
mianownik
9 2 3 18 3 21 

*

+

=

+

=

2 2 4 4 4 4 
ale można też tak: 4,5 + 0,75 = 5,25 chyba szybciej emotka
10 wrz 18:31
Kejt: jak rozszerzasz ułamek to musisz pomnożyć licznik i mianownik o tą samą liczbę. czyli będzie:
9 9 2 18 

=

*

=

2 2 2 4 
10 wrz 18:32
mila: 5/5=1 5=153 15323=133=413 ale możesz tak 5=4+1 czyli 1 zamieniasz na ułamek 1=33czyli masz 5=433 43323=413 Jeżeli masz jakieś pytania to pytaj śmiało emotka
10 wrz 18:34
aaaa: a sprawdzicie mi 3? jak napisze?
10 wrz 18:39
Godzio: jasne
10 wrz 18:40
aaaa: −223+113= −83+43= −43 =−113
10 wrz 18:42
Godzio: jest ok
10 wrz 18:42
Eta: emotka
10 wrz 18:43
aaaa: kurde:( a to jak mam zrobic? 25−6?
10 wrz 18:45
aaaa: mam jeszce strasznie duzo przykładów, pomoze ktos? chce sie tego nauczycemotka
10 wrz 18:46
aaaa: Godzio, eta albo ktoś inny pomozecie? nie ma mnie kto tego nauczyć
10 wrz 18:48
mila: od 6 odejmujesz 2/5 i znak minus dajesz z przodu
10 wrz 18:50
Eta:
2 2 5 3 

− 6=

− 5

= −5

5 5 5 5 
 2 6*5 2 30 28 
lub tak:


=


= −

= ........
 5 5 5 5 5 
10 wrz 18:50
Godzio:
2 

− 6
5 
jeśli odejmiesz to zostanie Ci −5 z kawałkiem a ten kawałek to część ułamkowa
2 3 

− 6 = − 5

5 5 
10 wrz 18:51
aaaa: a taki przykład to bedzie tak?: −415 − 5 45 =− 215295 = − 505 = −10?
10 wrz 18:56
Godzio: zgadza się
10 wrz 18:57
sushi_ gg6397228: ok
10 wrz 18:57
Eta: takemotka
10 wrz 18:57
aaaa: a taki przykład bedzoie tak? 512 ; 16 = 512 x 61 = 3012 = 2 612
10 wrz 18:59
Eta: sushi ...... czy w Twoim nicku ..... ten dodatek, to reklama ? emotka
10 wrz 19:00
aaaa: ehh.. a takie: −4 23 +1= emotka
10 wrz 19:01
Eta:
 1 6 1 
= 2

, bo

=

 2 12 2 
10 wrz 19:01
Eta:
 2 
= −4

+1= −323 , bo od (−4 +1) − 23= −3 −23= −323
 3 
10 wrz 19:04
aaaa: a taki przykład bedzie tak: 1 12 x 2= 32 x 21 = 62 = 3
10 wrz 19:04
Eta: okemotka
10 wrz 19:05
Eta: mnożenie pisz za pomocą *
10 wrz 19:06
aaaa: a taki przykład moge zrobić tak: −3 12 +6 = −3,5 =6 = 2,5?
10 wrz 19:07
Eta: takemotka
10 wrz 19:07
aaaa: a taki przykład bedzie tak: 14 − 7 12 = 14604 = − 594 = −14 34 ?
10 wrz 19:11
mila: jezeli masz dwie liczby ujemne to je dodajesz i znak minus np−3−4=−7 jezeli jedna jest ujemna a druga dodatnia to je odejmujesz a w wyniku stawiasz albo + albo minus np −7+4= 7=4=3 7 jest( bez minusa) wieksza czyli musisz wziąc w wyniku jej znak −7+4=−3 −3+8 8−3=5 bierzesz znak który stoi koło 8 bo jest wieksza −3+8=5 −100+20=−80
10 wrz 19:12
aaaa: a taki przykład : (− 13 ) * ( − 35 )= 39 = 13
10 wrz 19:13
mila: nie 2*7+1=15 15/2=30/4
10 wrz 19:14
aaaa: to jak bedzie ten przykład? 14 − 7 12 ?
10 wrz 19:14
Godzio: wracając do poprzedniego
 1 30 
−7

= −

 2 4 
10 wrz 19:14
mila: 3*5=15
10 wrz 19:15
aaaa: nie rozumie
10 wrz 19:15
mila: 1/4−15/2=1/4−30/4
10 wrz 19:16
mila: to było do mnożenia mianowniki są żle pomnożone 3*5=15
10 wrz 19:17
aaaa: ale dlaczego przez 3 mnozymy?
10 wrz 19:31
mila: −1/3*(−3/5) tak jest?
10 wrz 19:34
aaaa: juz wiem, przepraszamemotka
10 wrz 19:36
aaaa: a czy przy takim przykładzie − 35 / 2 = − 310 ?
10 wrz 19:37
sushi_ gg6397228: tak
10 wrz 19:38
aaaa: a ten przykład zrobiłam dobrze? : ( −1 13 ) * 34 =− 43 * 34= − 1212 = −1 ?
10 wrz 19:40
sushi_ gg6397228: nie trzeba mnozyc, jak mozna skrocic 4 z licznika i mianownika, to samo tyczy sie 3, wynik dobry
10 wrz 19:41
aaaa: a ten: 89 * (− 14 ) = − 836
10 wrz 19:42
mila: Tak ale przy mnożenbiu ułamków można skracac na ukos czyli mogłas skrócić 3z 3 i 4 z4 i od razu wyszłoby −1
10 wrz 19:42
sushi_ gg6397228: a skracanie
10 wrz 19:43
mila: skróc jeszcze
10 wrz 19:43
aaaa: −5 / 25 = − 51 * 52 = −12, 5
10 wrz 19:44
sushi_ gg6397228:
8 1 8 2 

*

=

=

8 i 4 mozna skrocic i podzielic przez 4
9 4 9*4 9 
10 wrz 19:44
aaaa:16 ?
10 wrz 19:45
sushi_ gg6397228: do ktorego, tamto −12,5 jest OK
 2 

dalej nic sie nie skroci; nie pisalem MINUSA, ale on bedzie na koncu rozwiazania
 9 
10 wrz 19:49
aaaa:836 = − 16?
10 wrz 19:50
aaaa: a jak moge takie cos zrobic? −6 25 −4 710
10 wrz 19:53
mila: dzielisz licznik i mianownik przez taką samą liczbę 8 mozesz podzielić przez 2i 4 36 możesz podzielic przez 2,4,6,9 czyli wspólna najwieksza to 4 8:4=2 36:4=9 czyli 2/9
10 wrz 19:55
mila: Napisałam Ci co sie robi gdy obie liczby sa ujemne
10 wrz 19:56
aaaa: nie wiem jalk to zrobic:( hmm czy tak : − 32*55475 =....
10 wrz 20:00
sushi_ gg6397228: jak sa dwie ujemne to sie do siebie dodaje, masz calosci wiec po co sie je zamienia pododawaj calosci osobno i ulamki osobno
10 wrz 20:02
aaaa: nie wiem jakemotka
10 wrz 20:03
mila: Zamien tylko 2/5 na 4/10 jak masz dwa minusy to dodajesz i znak minus
10 wrz 20:03
mila: Zamien tylko 2/5 na 4/10 jak masz dwa minusy to dodajesz i znak minus
10 wrz 20:04
sushi_ gg6397228: ile wynosza calosci
10 wrz 20:04
mila: Napisałam Ci wszystko u góry −15−3=−18 −1/3−2/6= −1/3−1/3=−2/3
10 wrz 20:06
aaaa: ahm to bedzie takie cos : −6 410 −4 710 = 10 1110 = 11 110
10 wrz 20:06
aaaa: aha to zle to bedzie z
10 wrz 20:06
mila: znak minus =−11110
10 wrz 20:07
sushi_ gg6397228: minusika jeszcze zjadlas z przodu
10 wrz 20:08
aaaa: ahaemotka
10 wrz 20:08
aaaa: a ten przykład −8 16 + 2 23 to bedzie tak : =−8 16 + 2 46 = −6 36
10 wrz 20:10
sushi_ gg6397228: i skrocic jeszcze
10 wrz 20:11
aaaa: −6 12
10 wrz 20:12
sushi_ gg6397228: i zamienic jedna calosc na ulamek, bo troche głupoty wychodza
10 wrz 20:12
aaaa: a bten przykład to bedzie tak : 4 34 −1 78 =4 68 −1 78 = 2 78
10 wrz 20:14
sushi_ gg6397228:
 1 4 7 4 3 1 
po operacji na calosci −6

+

= −5

+

= − 5

= −5

 6 6 6 6 6 2 
10 wrz 20:14
sushi_ gg6397228: ostatni przyklad jest OK
10 wrz 20:15
aaaa: w przee ostatnim przykładzie to bedzie jednak to −6 12 czyli − 132
10 wrz 20:15
sushi_ gg6397228: NIE, podalem jak ma byc
10 wrz 20:17
mila: nie .musisz 1 zamienic na ułamek −816=−776 i teraz odejmuj
10 wrz 20:17
sushi_ gg6397228: zeby odjac pierwsza liczba w ulamku musi byc wieksza od drugiej, wiec wtedy trzeba jedna calosc zamienic na ulamek
10 wrz 20:19
aaaa: a ten przykład to będzie tak: 4 49 + (−1 56 ) = 4 818 + ( −1 151* = 2 2618 + (−1 1518 )= 1 1118
10 wrz 20:25
sushi_ gg6397228: najpierw zrob operacje na calosciach 4−1= 3
 4 5 
3


= ...
 9 6 
10 wrz 20:32
mila: dobrze robiłaś tylko nie 2 a 3 bo przecież 4=3+1 i tą 1 bardzo dobrze zamieniłaś emotka czyli w wyniku jest 2 i 11/18
10 wrz 20:40
aaaa: a ten przykład dobrze zrobiłam : −6 12 − 2 23 / (− 29= −6 12 / 83 * − 92 = −6 u {1}{2} + 776 = −6,5 +12= 5.5 dobrze to jest?emotka
10 wrz 20:48
sushi_ gg6397228: zapisz jeszcze raz uzywajac nawiasow, bo nie widac co i jak
10 wrz 20:53
mila:
 −3 
8*9=72 ale niepotrzebnie tak mnożysz −83*−92=−41*

 1 
8 i 2 podzieliłam prze 2 a 3 i 9 przez 3
10 wrz 20:54
aaaa: −6 12 − 2 23 / (− 29 ) = −6 12 / 83 * (− 92 )= −6,5+ 776 = −6.5 +12 =5.5 emotka
10 wrz 20:57
mila: zapomniałam napisac ze dobrze wyszłoemotka
10 wrz 20:57
mila: musisz nauczyc sie skracac, dalej bez tego będzie ci ciezko
10 wrz 20:58
aaaa: i jeszcze 2 przyklady mam i koniecemotka tylko ze tego nie wiem wogole jaki mogę miec wspolny mianownik −5 59 / ( 5 56 − 10) jak to moge zrobic?
10 wrz 21:02
sushi_ gg6397228: najpierw dzialanie w nawiasie
10 wrz 21:02
aaaa: tak wiem, tylko nie wiem jak zacząć w tym nawiasie:(
10 wrz 21:03
aaaa: a w przykładzie (−8 23) / ( −1 49 ) = to wyjdzie wynik 6emotka
10 wrz 21:04
mila: najpierw w nawiasie wylicz czyli 10−556 i w wyniku znak minus oczywiście póżniej to co wyjdzie i 559 zamień na ułamki
10 wrz 21:05
sushi_ gg6397228:
 5 
normalnie 5

− 10 =
 6 
zawsze odejmujemy od wiekszej liczby mniejsza czyli
 5 
−10 + 5

= ...
 6 
10 wrz 21:05
aaaa: z tego nawiasu to wyjdzie 4 16?
10 wrz 21:05
sushi_ gg6397228: na minusie bedzie mianownik
10 wrz 21:06
sushi_ gg6397228: liczba sie zgadza
10 wrz 21:06
mila: Ten drugi przykład , też zamien na ułamki i wtedy podziel
10 wrz 21:06
sushi_ gg6397228: wynik drugi ok 6
10 wrz 21:08
aaaa: to będzie tak: ..= ( −5 59 ) / ( −5 56 ) = ( − 509 ) /(−356) i teraz podziele przez odwrotność i wyjdzie wynik300315 ?
10 wrz 21:11
sushi_ gg6397228:
 1 
przeciez mialo byc −4

 6 
10 wrz 21:12
sushi_ gg6397228:
 5 
a nie −5

 6 
10 wrz 21:12
mila: Skróc to najpierw 509*635=
10 wrz 21:13
mila: na ukos 50 i 15 podziel prze 5 a 6 i 9 przez 3
10 wrz 21:14
aaaa: oo przepraszam, troszke ie zamącilam juz robie
10 wrz 21:14
aaaa: to wyjdzie taki wynik : 1 75225 = 1 175 emotka
10 wrz 21:15
mila: oj myslałam ,ze to nowy przykład tam masz −416
10 wrz 21:16
sushi_ gg6397228: zgadujemy dalej
10 wrz 21:17
aaaa: to jaki wynik w koncu wyjdzieemotka
10 wrz 21:17
aaaa: wyjdzie pewnie 1 39?
10 wrz 21:18
aaaa: a dokladniej to 1 13emotka
10 wrz 21:18
mila: −509*−625
10 wrz 21:18
sushi_ gg6397228:
 1 
dobrze 1

 3 
10 wrz 21:19
aaaa: ojj nareszcieemotka przerobilam z Panstwem 24 przykladyemotka
10 wrz 21:19
mila: skróc 25 i 50 dzielac przez 25 i 6 z 9 dzielac przez 3
10 wrz 21:20
aaaa: a jutro to tylko bede miala nauke, poniewaz w poniedzialek mam sprawdzian juzemotka z tegoemotka dziekuje bardzo , za wytłumaczenie i cierpliwośćemotka nie mialby mi kto wytłumaczyć tego bo mnie nie stac na korepetycje. jeszcze raz dziekujeemotka
10 wrz 21:20
mila: wiesz o co chodzi ze skracaniem ?
10 wrz 21:20
aaaa: tak wiememotka zawzse jak sie mnozy to na ukos sie skraca, latwiej pozniej sie rozwiazuje ulamki jak jest skracanie bo mniejsze liczby saemotka
10 wrz 21:21
aaaa: ok, dziekiemotka sushi i mila a ty czesto tu rozwiazujesz zadania?emotka zawzse macie te same nicki?
10 wrz 21:22
mila: zagladam jak mam czas i nick mam ten sam .
10 wrz 21:24
sushi_ gg6397228: skraca sie jeden z gory , drugi z dolu
15 28 5 28 5 7 5 1 

*

=

*

=

*

=

*

=5
21 4 7 4 7 1 1 1 
10 wrz 21:25
Marysia: (5 szóstych + 1 trzecia) podzielić na (2 i 2 trzecie − 1,75)=
27 wrz 18:02
Marysia:
27 wrz 18:04
Luxus: 183*43+2*67/125−23*65 czy ktos ma sposob/wzor jak to przeksztalcac lub cos zeby to rozwiązac?
29 sty 18:01
wiksu : 4 i 3/7
1 sty 11:12
pepsi: 1 cała 5/6+1/2 jak to zrobić
27 lis 17:25
Dziadek Mróz:
 2 3 2 1 
5 −

= 4


= 4

 3 3 3 3 
Ktoś kiedyś wyjaśnił prosto ułamki. Należy wyobrazić sobie, że jest impreza urodzinowa i jest na niej 5 tortów, dzieci chcą zjeść
 2 

tortu. Dzielimy jeden tort na 3 kawałki i im dajemy 2.
 3 
27 lis 17:35
Dziadek Mróz: rysunek
 5 1 
1

+

 6 2 
Dzielimy jeden tort na 6 kawałków i odkładamy połowę, zostało 3 kawałków. Kawałki dokładamy do
 5 

tortu.
 6 
 5 3 6 2 2 1 
1

+

= 1

+

= 2

= 2

 6 6 6 6 6 3 
27 lis 17:43