matematykaszkolna.pl
pomocy alka: 3912= 4=14=
6 wrz 21:02
alka: 3912=134=14=0,25
6 wrz 21:10
alka: jest to dobrze..
6 wrz 21:10
anmario: Alka, ze względu na to, że nieco kiepsko Ci wychodzi stosowanie powszechnie uznawanej notacji matematycznej trochę trudno pojąć to wszystko. Może dopóki jej nie opanujesz spróbuj może dodawać trochę prozy do swoich postów, ok? emotka Ale jedno na pewno jest źle
39 3 

=

, to prawda, po podzieleniu licznika i mianownika ułamka przez trzy, czyli po
12 4 
 3 
uproszczeniu go dostaniemy dokładnie te

. Ale dalej piszesz:
 4 
 1 
=

 4 
To nieprawda, skąd to wzięłaś na miłość boską, co?
 a c 
Jeżeli masz dwa ułamki, dowolne, na przykład

i

, gdzie a, b, c, d to dowolne
 b d 
liczby (oczywiście ani b ani d nie mogą być zerem) to one są równe wtedy i tylko wtedy kiedy istnieje liczba x taka, że gdy pomnożysz przez nią a to dostaniesz c a gdy pomnożysz przez nią b dostaniesz d (oczywiście zamiast mnożyć można dzielić), na przykład:
2 10 

=

3 15 
te ułamki są równe, bo 2*5 daje 10 oraz 3*5 daje 15, ale także, zgodnie z uwagą w nawiasie:
10 2 

=

15 3 
te ułamki też są równe, bo 10:5=2 oraz 15:5=3 Popularnie określa się to skracaniem (jeżeli dzielimy licznik i mianownik przez tą samą liczbę) albo rozszerzaniem (jeżeli mnożymy licznik i mianownik przez tą samą liczbę) ułamków (tylko nie używaj terminu skracanie przy Ecie, doradzam życzliwie emotka ).
 3 1 
Jeżeli taka liczba nie istnieje to ułamki równe nie są, stąd

nie jest równe

 4 4 
ponieważ nie istnieje liczba, która jeżeli pomnożyć ją przez trzy da jeden a pomnożona przez cztery da cztery.
6 wrz 23:23
Eta: "tylko nie używaj terminu skracania przy Ecie,doradzam życzliwie "
7 wrz 00:00
think: Etunia
7 wrz 00:05
Eta: Witaj
7 wrz 00:07
think: Etunia raczej żegnaj, bo oczy mam czerwone jak królik, także spylam spać
7 wrz 00:08
Eta: Ja też za chwilę idę odpocząć emotka Dobranocemotka emotka
7 wrz 00:11
anmario: Dobranocemotka
7 wrz 00:45