matematykaszkolna.pl
Granice Marcin: Mam taki problem z taką granicą: lim (n−n)=? n→∞ korzystam ze wzorów skróconego mnożenia i wychodzi mi cos takiego lim n−n2 / (n + n) n→∞ nie wiem jak to dalej zapisać Pomożecie
2 wrz 00:14
Krzysiek: Jestem fizykiem a nie matematykiem i boję się, że w moim rozwiązaniu jest za dużo intuicji a za mało formalizmu, ale czemu nie zrobić tak? : n − n = (n)(1−n) przy n → pierwszy nawias dąży do , a drugi do minus , więc po "pomnożeniu" wynik to minus
2 wrz 00:38
anmario: Zgadza się Krzysiek, jeżeli zaś chodzi o podejście formalne to idzie to tak jak działał Marcin, a następnie:
n−n2 
n−n2 

n 
 1−n 

=

=

n + n 
n + n 

n 
 
n 

+1
n 
 
 1−n 
=

 
1 

+1
n 
 
i teraz jasno widać, że przy n dążącym do nieskończoności całość zmierza do minus nieskończoności (no bo mianownik do jeden licznik do −)
2 wrz 13:17
b.: podejście Krzyśka jest prostsze i też formalnie poprawne emotka
2 wrz 13:35
anmario: Pozwolę sobie nie zgodzić się z tą tezą, mam na myśli kwestię prostoty. Zaprezentowane przeze mnie rozwiązanie to pewien uniwersalny schemat. Dla przykładu, równanie kwadratowe ax2+bx+c przy zadanych a, b i c można poprawnie rozwiązać sprowadzając je za każdym razem do postaci kanonicznej, tylko po co skoro mamy wynikające z niej wzory na jego pierwiastki, hm?
2 wrz 13:59
b.: a moim zdaniem, jest dokładnie odwrotnie: rozwiązanie Krzyśka działa dla dowolnych kombinacji liniowych funkcji potęgowych, np. pozwala policzyć granice przy n→ z ciągów: n − n7 n − n2010 n − n7 n + n2−n4 + n320n itd. − po prostu wyłącza się wyraz z najwyższą potęgą przed nawias i już a ten uniwersalny schemat dla pierwszych dwóch ciągów powyżej jest ,,na około'' (to tak jakby jechać z Gdańska do Sopotu przez Paryż, że zacytuję naszego klasyka emotka ), a dla kolejnych chyba już w ogóle nie zadziała P.S. Twój schemat rozwiązania jest pożyteczny, gdy odejmowane są dwa składniki tego samego rzędu, np. nn+1.
2 wrz 15:20
b.: aha, chociaż masz rację, że Krzysiek nie wyciągnął największej potęgi −− choć dla 2 składników to i tak będzie bez różnicy...
2 wrz 15:22
Kamil: słuchacie muzyki?
2 wrz 15:31
Kamil: jakiej słuchacie?
2 wrz 15:32
Kamil: moge podać wam fajną piosenke, jezeli chcecie
2 wrz 15:33
Kamil: jest tam kto?
2 wrz 15:33
Kamil: prosze odpowiedzcie ja ide jeść
2 wrz 15:33
anmario: No w sumie masz rację b, że dla tych ciągów ten schemat jest naokoło, dla tego przedstawionego przez Marcina − z dokładnie tych samych powodów − również, śmiało można w każdym przypadku pisać −, ale niektórzy nauczyciele kiepsko znoszą taką błyskotliwość, nie sądzisz?emotka
2 wrz 18:27