matematykaszkolna.pl
Procenty Marcelina: w klasie ze sprawdzianu z matematyki 9 osób czyli 36% dostało 1 ile liczy ta klasa? prosze o jakis wzór do tego emotka
12 sie 16:59
Godzio: 36% * ( ilość osób w klasie) = 9 36%x = 9 x = ?
12 sie 17:02
justa1234: 36%x = 9 x = ? 36%=36/100 36/100x=9 x=9*100/36 x=900/36 x=25 Odp. Klasa liczy 25 osób.
12 sie 18:37
Maciek: 36%−9 100%−x x=25
12 sie 19:40
Jaga: n −− ilość osób 0,36*n= 9
 9 
n=

= 25
 0,36 
13 sie 00:33
Gustlik: Najlepiej proporcją, tak jak zrobił Maciek: 36 % − 9 100 % − x
 9*100 
x=

=25
 36 
13 sie 01:57
Jaga: Te Wasze proporcje to mnie wkurzają emotka kalkulator do ręki i masz:
 9 
0,36n=9 => n=

=......... dzielenie na kalkulatorze i wynik gotowy n= 25
 0,36 
13 sie 02:10
Bogdan: Mnie też proporcje wkurzają, dopuszczam je w zadaniach z figurami podobnymi. W pozostałych zagadnieniach, np. w zadaniach z procentami, cenami, są przejawem nieumiejętności praktycznego zastosowania matematycznego myślenia.
 9 1 
Np. w tym zadanku od razu widać, że 1% to

=

, a 100% to liczba 100 razy
 36 4 
 1 
większa od

, czyli 25. Oczywiście w tle tego rozumowania występuje proporcja, ale
 4 
bardziej elegancki i dojrzały zapis rozwiązania nie zawiera proporcji: 9 : 36 * 100 = 25 Jak widać, jest to zadanie arytmetyczne, nie ma potrzeby wprowadzać oznaczeń literowych. Jeśli nie możemy obejść się bez wprowadzenia literek, to można zapisać równanie: 36%x = 9 (jak u Godzia) lub równoważne równanie: 0,36n = 9 (jak u Ety czyli Jagi). emotka
13 sie 21:41
Jaga: emotka
13 sie 22:37
Gustlik: Tak, tylko wielu osobom myli się, kiedy mamy mnożyć przez 100 %, a kiedy dzielić. Proporcja eliminuje ten problem. Dla mnie też jest lepiej zamienić % na ułamek i kalkulatorem policzyć, ale niektórym uczniom się myli.
13 sie 22:56
Jaga: A jak jesteśmy na zakupach i dostajemy 15% rabatu to też układamy proporcję z "x" ? emotka
13 sie 23:01
Gustlik: Jaga − trzeba znać różne sposoby, ja bym zrobił 0,85*x, ale nie każdy tak zrobi. Dlatego tym, co nie kumają proponuję proporcje.
14 sie 01:18
Godzio: rysunek Jeśli mogę się wtrącić to lepiej pokazać łatwiejszą i szybszą metodę ale podać przykład bo wtedy lepiej się kojarzy. Tak jak Eta teraz napisała 15% rabatu to że tak powiem każdy głupi będzie wiedział że x − 15%x = 85%x bo to do czegoś mu się przyda i tam gdzie się da trzeba pokazywać obrazowe przykłady emotka Np. Nie wiem czemu nie mogłem skumać twierdzenia (rysunek) P2 = P1 * cosα Nauczyciel podał przykład że wykorzystuje się to np. przy dachach czy coś w tym rodzaju i teraz z tym to kojarzę i zapamiętuję może to nie jest za ciekawy przykład ale zawsze emotka Zawsze gdzieś można znaleźć sposób żeby pokazać obrazowo
14 sie 01:37