trygonometria
zagubiona: Wiedząc, że tg α=5 oblicz
sin α− cos α | |
| . |
sin α+ cos α | |
3 sie 23:11
Godzio:
tgα = 5
5cosα = sinα
sin
2α + cos
2α = 1
| √26 | | √26 | |
cosα = |
| v cosα = − |
| |
| 26 | | 26 | |
| 5√26 | | 5√26 | |
sinα = |
| v sinα = − |
| |
| 26 | | 26 | |
dla drugiego jeśli cosα,sinα<0 to wyjdzie tak samo
3 sie 23:22
think: tgα = 5
5cosα = sinα
sinα − cosα | | 5cosα − cosα | | 4cosα | | 4 | |
| = |
| = |
| = |
| = |
sinα + cosα | | 5cosα + cosα | | 6cosα | | 6 | |
3 sie 23:34
think: wystarczy za sinα w tym ułamku podstawić 5cosα i jush
3 sie 23:35
Godzio: ano też prawda
3 sie 23:38
Gustlik: Można jeszcze zrobić metodą geometryczną: narysować trójkąt prostokatny o przyprostokątnych a=5
| a | | 5 | |
i b=1, bo tgα= |
| = |
| =5. Wtedy przeciwprostokątna:
|
| b | | 1 | |
c
2=a
2+b
2 (tw. Pitagorasa)
c
2=5
2+21
2
c
2=25+1=26 /
√
c=
√26
| a | | 5 | | 5√26 | |
sinα= |
| = |
| = |
|
|
| c | | √26 | | 26 | |
Dalej podstawiamy tak obliczony sinα i cosα do wyrażenia i liczymy.
W tym przypadku prostsza jest metoda
thinka, ale tu chciałem pokazać, jak można prosto
obliczyć pozostałe funkcje tryg., gdy dany jest tangens (ctgα policzymy z odwrotności tgα).
Nauczyciele stosują w tego typu zadaniach metodę opisaną tu przez
Godzia, a o wiele
prostsza (i chyba dlatego nie lubiana przez nauczycieli) jest metoda geometryczna.
3 sie 23:58
Gustlik: Jeżeli nie ma założen, że kąt α jest ostry, to mozna narysować sobie w ukladzie współrzędnych
prostą y=5x (korzystamy z własności, że współczynnik kierunkowy prostej a=tgα) i obrać na niej
dwa punkty: P=(1, 5) i Q=(−1, −5) − można najpierw obrać te punkty, a potem poprowadzić przez
nie prostą. Kat α może być kątem I i III ćwiartki − przez te ćwiartki przejdzie prosta.
Następnie robimy obliczenia tak samo, jak w poście powyżej, tylko dla obu ćwiartek. Korzystamy
tu ze wzorów:
gdzie x, y − to współrzędne punktów P i Q, a r=
√x2+y2 to promień wodzący, czyli odległość
punktów P i Q od początku układu współrzędnych. Wyniki obliczeń dla I ćwiartki będą takie
same, jak w trójkącie prostokątnym, a dla III ćwiartki będą się róznić jedynie znakami, w
trzeciej tangens i cotangens są dodatnie, a więc sinus i cosinus muszą być ujemne. Czyli
| 5√26 | | √26 | |
sinα=− |
| , cosα=− |
| / Tak można poradzić sobie metodą geometryczną przy |
| 26 | | 26 | |
obliczaniu pozostałych funkcji, gdy dana jest jedna z nich, a nie ma założeń, że kąt α jest
ostry.
4 sie 00:08
Gustlik: Errata do pierwszego postu:
Ma być:
c2=52+12, a nie 212 − wkradła się literówka, dalej bez zmian, obliczenia są dobre.
4 sie 00:11
b.: | 5−1 | |
a ja bym proponował podzielić licznik i mianownik przez cosα, wyjdzie |
| |
| 5+1 | |
4 sie 00:27
b.: Gustlik napisal: ,,Nauczyciele stosują w tego typu zadaniach metodę opisaną tu przez Godzia, a
o wiele prostsza (i chyba dlatego nie lubiana przez nauczycieli) jest metoda geometryczna. ''
Nie wiem, co jest prostszego w tej metodzie, zamiast jedynki tryg. jest tw. Pitagorasa, a
reszta na dobra sprawe bez zmian. Dodatkowo trzeba sobie obierac jakies punkty, co bez
zalozenia, ze kat jest ostry robi sie klopotliwe (dwa przypadki, jak w Twoim poscie z 00:08)
4 sie 10:40
Gustlik: Nie jest kłopotliwe, bo jest bardziej obrazowe i uczniowie lepiej to rozumieją. Na rysunku po
prostu widać, a co jest trudnego w tw. Pitagorasa? To przerabia się już w gimnazjum.
| 5 | | y | |
Przyjmujesz tgα= |
| = |
| , czyli możesz przyjąć y=5, x=1 lub y=−5, x=−1, stąd dwa |
| 1 | | x | |
punkty. Ja wolę obrazowe metody, niż męczenie się układami równań.*********
4 sie 17:22
zagubiona: dzięki za pomoc
4 sie 18:41