matematykaszkolna.pl
Zadanie Godzio: rysunekMam takie zadanko z matury (1975 r. ) i jestem ciekaw czy dobrze rozwiązałem Napisz równanie stycznej i normalnej (tj. prostopadłej do stycznej w punkcie styczności) do paraboli y2 = 2x w punkcie mającym rzędną 2. Oblicz pole figury zawartej między łukiem paraboli dla y ≥ 0 wyznaczoną normalną i osią OX y = ax + b y2 = 2x 2 = ax + b 4 = 2x => x = 2 2 = 2a + b b = 2 − 2a y = ax + 2 − 2a (ax + 2 − 2a)2 = 2x a2x2 + 4ax + 4 − 4a2x − 8a + 4a2 = 2x a2x2 + x(4a − 4a2 − 2) + 4a2 − 8a + 4 = 0 Δ = 16a2 + 16a4 + 4 − 32a3 − 16a + 16a2 − 4a2(4a2 − 8a + 4) = 16a4 − 32a3 + 32a2 − 16a + 4 − 16a4 + 32a3 − 16a2 = 16a2 − 16a + 4 = 0 4a2 − 4a + 1 = 0 (2a − 1)2 = 0
 1 
a =

 2 
 1 
y =

x + 1 − styczna
 2 
prostopadła: 2 = −2 * 2 + b b = 6 y = −2x + 6 To jest dobrze rozwiązane ? Pola liczyć jeszcze nie umiem także to tylko chodzi mi o tą część zadania.
11 cze 18:06
Basia: dobrze, a chcesz wiedzieć jak to rozwiązanie powinno wyglądać w 1975 roku ?
11 cze 18:12
Godzio: oczywiście emotka
11 cze 18:23
Basia: dodam, że zajmuje jakieś pięć krótkich linijek tekstu
11 cze 18:25
Godzio: pewnie coś z pochodnymi tak mi się wydaje
11 cze 18:27
Basia: y2 = 2x y = 2x lub y=−2x interesuje nas rzędna =2 czyli f(x)=2x
 1 1 
f'(x) =

*2 =

 22x 2x 
2x=2 2x=4 x=2 A(2,2)
 1 1 
a = f'(2)=

=

 2*2 2 
y=ax+b y=12x+b 2=12*2+b b=1 styczna: y=12x+1 normalna oczywiście już tak jak liczyłeś P=∫022xdx +∫23(−2x+6)dx to też maturzysta musiał umieć policzyć ( to na pewno był profil mat−fiz)
11 cze 18:33
Godzio: zgadza się profil mat − fiz na pewno łatwiej i szybciej szkoda że już tego w szkole nie uczą
11 cze 18:35
Godzio: Zaraz dam jeszcze jedno wraz z moim rozwiązaniem ale to już będzie bardziej zagmatwane (oczywiście tym sposobem co ja bd robić )
11 cze 18:36
Godzio: rysunekI jeszcze jedno W punktach o odciętych x1 = 1 x2 = −1 poprowadzono styczne do wykresu funkcji
 1+3x2 
f(x) =

. Znajdź współrzędne punktu przecięcia się tych stycznych.
 3+x2 
 1+3x2 
f(x) =

 3+x2 
x1 = 1
 1 + 3 
y =

= 1
 4 
x2 = −1 y = 1
1 + 3x2 3x2 + 9 − 8 8 

=

= 3 −

3 + x2 3 + x2 3+x2 
I teraz pytanie jak w ogóle poprowadzić te styczne skoro ma mieć ona jedynie 1 pkt wspólny ? y = ax + b y = a1x + b1 1 = a + b 1 = −a1 + b1 b = 1 − a b1 = 1 + a1 y = ax + 1 − a y = a1x + 1 + a1
 1+3x2 
f(x) =

 3+x2 
(ax + 1 − a)(3+x2) = 1 + 3x2 3ax + ax3 + 3 + x2 − 3a − ax2 = 1 + 3x2 ax3 + x2( − 2 − a ) + 3ax − 3a + 2 = 0 W(1) = a − 2 − a + 3a − 3a + 2 = 0 ax2 − 2x + 3a − 2 ax3 + x2(−2−a) + 3ax − 3a + 2 : (x − 1) −ax3 + ax2 −−−−−−−−−−−−−−− −2x2 + 3ax − 3a + 2 2x2 − 2x −−−−−−−−−−−−−−− x(3a − 2) − 3a + 2 −x(3a − 2) + 3a − 2 −−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−− = = (x−1)(ax2 − 2x + 3a − 2) = 0 Δ = 4 − 4a(3a − 2) = 4 − 12a2 + 8a = −12a2 + 8a + 4 = 0 −3a2 + 2a + 1 = 0 Δ = 4 + 12 = 16
 −2 + 4 1 
a1 =

= −

 −6 3 
 −2 − 4 
a2 =

= 1
 −6 
y = ax + 1 − a
 1 4 
y = −

x +

 3 3 
y = x i tutaj się zatrzymam bo nie wiem czy jest sens dalej liczyć. I gdybyś Basiu mogła zrobić takie normalne rozwiązanie to bym był bardzo wdzięczny bo planuje w niedługim czasie przerobić sobie pochodne, granice, całki
11 cze 18:42
Basia: rysunekmniej więcej tak wiem, że to dziwnie jak na styczną wygląda, ale jednak jest to styczna mój rysunek jest bardzo niedoskonały, ale może coś z niego zrozumiesz poza tym napiszę za chwilę wzory tych stycznych i spróbujesz to sobie narysować na kartce, powinieneś się połapać "o co biega" podobnie wygląda styczna do wykresu f(x)=x3 w punkcie x0=0
11 cze 18:57
Godzio: ok emotka a rysunek rozumiem, dziwnie to wygląda dlatego że styczna zazwyczaj ociera się o funkcję a tutaj po prostu przez nią przechodzi
11 cze 18:59
Basia: wszystko co policzyłeś jest poprawne, a jednak −13 nie jest współczynnikiem kierunkowym stycznej; jest nim tylko 1 a jest tak dlatego, że nie każda prosta, która ma z wykresem funkcji jeden punkt wspólny jest styczną do tego wykresu jest tak w przypadku funkcji kwadratowych, ale innych już nie przykład chyba oczywisty to: f(x)=x3 i prosta y=1 albo f(x)=logx i prosta y=−x+4
11 cze 19:12
Godzio: czyli styczna to taka prosta mająca jeden punkt wspólny i ocierająca się o jego "fale" tak jak w tym przypadku ?
11 cze 19:19
Godzio: Dobra to w takim razie wiedząc to to już bym sobie poradził z rozwiązaniem Dzięki wielkie Basiu emotka
11 cze 19:20
Basia: rysunekstyczna (czerwona) do krzywej w punkcie x0 to granica do której dążą sieczne (niebieskie) przechodzące przez punkty A(x0, f(x0)) i Bn(xn, f(xn)) gdy xn → x0 współczynniki kierunkowe tych siecznych to
 f(x0)−f(xn) 
an =

 x0−xn 
współczynnik kierunkowy siecznej musi więc być granicą tych an przy xn→x0 stąd:
 f(x0)−f(xn) 
a = limxn→x0

= f'(x0)
 x0−xn 
ściślej:
 f(x0)−f(x0+h) 
a = limh→0

= f'(x0)
 h 
często jest też stosowany zapis
 f(x0)−f(x0+δx) 
a = limδx→0

= f'(x0)
 δx 
gdzie δx oznacza przyrost argumentu x
11 cze 19:30
Basia: trwało to chwilę, moje zdolności rysunkowe są mniej niż średnie (łagodnie mówiąc)
11 cze 19:31
Basia: pisać rozwiązanie z pochodną ?
11 cze 19:34
Godzio: a długo to zajmie? bo nie chce Cię "nadwyrężać"
11 cze 19:35
Basia: obrazowo, jest właśnie tak jak napisałeś
11 cze 19:35
Basia: nie tak bardzo długo, tym bardziej, że tego co już policzyłeś nie będę powielać
11 cze 19:36
Basia: A(1,1) B(−1,1)
 6x(3+x2)−2x(1+3x2) 
f'(x) =

=
 (3+x2)2 
18x+6x3−2x−6x3 

=
(3+x2)2 
16x 

(3+x2)2 
 16 
f'(1)=

=1
 16 
 −16 
f'(−1)=

=−1
 16 
y=x+b 1=1+b b=0 styczna w punkcie A: y=x y=−x+b 1=−(−1)+b b=0 styczna w punkcie B: y=−x resztę sam policzysz
11 cze 19:43
R.W.16l: Jezu, jak patrzę na te wasze wywody, to omniemuję (jeśli takie słowo istnieje)
11 cze 20:28
Basia: nie ma; oniemiejesz nie taki diabeł straszny, tylko tutaj to nie jest "od początku"
11 cze 20:37
Jack: swoją drogą pojęcia nie mam, czemu pochodnych i granic ma nie być już na maturze... To jest prostsze niż np. wyprowadzanie wzoru na pole trojkąta z tw. sinusów emotka
11 cze 20:44
Eta: Hehe ....... skąd ja to znam To była pierwsza matura ......... (za czasów mojej pierwszej pracy w szk. średniej emotka
11 cze 20:46
;p: a co jacek wytlumaczys zmi calki i pochodne?
11 cze 20:46
Jack: pewnie, zapraszam na korepetycje (chodziło mi szczególnie o szerokie zastosowania, ilustrację i prostotę rozwiązywania niektróych zadań)
11 cze 20:49
;p: hehe mozna tutaj?
11 cze 20:50
Kejt: dobre pytanie
11 cze 20:50
;p: jakie studia polecacie?
11 cze 20:56
Jack: hehe to wymaga troszkę przygotowania, a potem czasu żeby odpowiednio to przedstawić (słowo pisane jest trudniej przyswajalne niż mówione) emotka. Znacznie prościej w 4 oczy Czasem pojawiają się na forum przykłady z całek czy pochodnych − można na ich przykładzie się poduczyć.
11 cze 20:59
;p: ok sprobuje
11 cze 21:00
Jack: zależy co Cię interesuje emotka
11 cze 21:00
;p: wlasnie nie wiem
11 cze 21:01
Jack: to idź na filozofię − czegoś sie dowiesz o sobie emotka
11 cze 21:02
;p: hehhe odpada
11 cze 21:03
Eta: Hehe ...... pewnikiem ..."cał(k)owanie" Jack
11 cze 21:03
;p: cos scislego tylko co teraz najlepiej wybrac
11 cze 21:03
;p: ktos moze jest z politechniki.rzeszowskiej?
11 cze 21:04
;p: Eta Jack a wy na czym jestescie?
11 cze 21:06
Jack: Ja na matematyce.
11 cze 21:10
;p: i jak?a co miales z matmy w Lo a i jeszcze na politechnice?
11 cze 21:11
Basia: Eta i ja też, tyle, że "po".
11 cze 21:11
;p: a ok a mozna wiedziec gdzie? i pewnie uczycie teraz w szkole tak?
11 cze 21:12
Jack: nie, jestem na uniwerku. Z matmy w liceum niewiele pamiętam, bo 1) zdawałem historię i to mnie interesowało, 2) nie są to moje pierwsze studia. Ale pochodne wielomianów na pewno miałem emotka
11 cze 21:13
Basia: Eta uczyła. Teraz już jest na emeryturze. Mnie interesowały raczej "pozaszkolne" dziedziny matematyki. A teraz jestem na urlopie zdrowotnym przed emeryturą.
11 cze 21:33
Eta: emotka
11 cze 21:35
Kejt: hmm.. dziwnie się teraz czuję..
11 cze 21:45
Basia: No co Ty, my jesteśmy młode duchem.
11 cze 21:46
Eta: Jak "dziwnie" Kejt emotka
11 cze 21:46
Kejt: rozumiem, ale zostałam chyba najmłodszą osobą rozwiązującą tutaj zadania. heh..
11 cze 21:47
Eta: Metryka nie jest ważna ...... w "młodym" ciele... młody duch
11 cze 21:48
Kejt: no wiem, wiem. ale mimo to dziwnie..
11 cze 21:48
Eta: My tak z tęsknoty, za tym co minęło i nie wróci .... ( a żaaaaaaal ) emotka
11 cze 21:51
Basia: Pociecha dla Kejt ! Godzio jest chyba młodszy. 2 klasa średniej.
11 cze 21:54
Kejt: nie. ja jestem z pierwszej.. nie udało się.
11 cze 21:55
Eta: emotka Kejt ....... moje gratulacje emotka
11 cze 21:57
Kejt: ojej. za cóż?
11 cze 21:57
Basia: Szkoda, że Tim nie bywa już na forum. Byłby młodszy. Kejt powinnaś być z siebie dumna
11 cze 21:58
Kejt: wciąż nie rozumiem dlaczego..
11 cze 21:59
Godzio: Za umiejętności emotka dzięki Basia za tamto musiałem już uciekać
11 cze 22:02
Kejt: ekhm. dziękuję. ale ja nie widzę w tym nic niezwykłego..
11 cze 22:03
Basia: emotka
11 cze 22:03
;p: wlsanie gdzie tIM?!
13 cze 16:12