matematykaszkolna.pl
zastosowanie układów równań yyy: Ogrodnik kupił przewy w jednakowej cenie za sztukę w sumie za 480 zł. Gdyby krzew kosztował o 2 zł mniej to za tę samą kwotę mógł kupić 8 krzewów więcej. Ile krzewów kupił ogrodnik? prooszę o pomoc
11 maj 14:05
robinka: x − cena jednego krzewu y − ilość kupionych krzewów układ równań, trzeba to teraz rozwiązać x*y=480 (x−2)*(y+8)=480
11 maj 14:12
yyy: dziękuję bardzo
11 maj 14:17
robinka: poradzisz sobie ?emotka
11 maj 14:21
yyy: właśnie zastanawiam się co zrobić z tym mnożeniem, próbuję metodą podstawiania ale nie za bardzo mi wychodzi
11 maj 14:28
robinka: x*y=480 x*y+8x−2y−16=480 x*y=480 480+8x−2y−16=480 x*y=480 8x−2y−16=0 x*y=480 8x−16=2y x*y=480 y=4x−8 x*(4x−8)=480 y=4x−8 4x2−8x−480=0 x2−2x−120=0 dalej trzeba delte policzyć, dasz radę ?emotka
11 maj 14:40
yyy: deltę? eee nie miałam jeszcze tego w szkole : < i właśnie w układzie do tego momentu doszłam i nie wiem co dalej
11 maj 14:42
robinka: Δ=b2−4ac nie miałaś ?emotka jesteś w liceum ?emotka
11 maj 14:45
robinka: myślę jak ci to wytłumaczyć inaczejemotka
11 maj 14:46
yyy: nie, nie miałam tak 1 liceum
11 maj 14:48
Basia: bez Δ tego nie policzysz, albo ktoś kto zadał to zadanie nie przeliczył go do końca, albo yyy nie pamięta niczego z pierwszej klasy szkoły średniej
11 maj 14:50
Basia: niemożliwe, w pierwszej licealnej to się przerabia w pierwszym semestrze, najdalej na początku drugiego; albo właśnie teraz jeżeli to liceum zawodowe
11 maj 14:54
yyy: nie, naprawdę nie mieliśmy jeszcze tego w szkole możliwe, że nie przeliczył, pani nauczycielka lubi zadawać to, czego jeszcze z nami nie zrobiła : )
11 maj 14:55
yyy: liceum ogólnokształcące myślę, że wprowadzone to będzie przy funkcji kwadratowej, która dopiero będzie w następnym dziale
11 maj 14:56
robinka: to już powinniście to brać. a=1 b=−2 c=−120 Δ=b2−4ac po podstawieniu do wzoru Δ=4+480 Δ=484
 −b−Δ 2−22 
x1=

=

=−10
 2a 2 
 −b+Δ 2+22 
x2=

=

=12
 2a 2 
rozwiązanie jest takie x=12 y=40
11 maj 14:57
robinka: tak jak wspomniała Basia, to powinno być już wytłumaczone emotka
11 maj 14:58
Basia: zwracam honor Twojej pani można tak: x2−2x−120=(x−1)2−121=(x−1)2−112=(x−1−11)(x−1+11)=(x−12)(x+10) stąd x−12=0 lub x+10=0 x=12 lub x=−10 (niemożliwe liczba krzewów nie może być ujemna) odp. x=12
11 maj 14:59
yyy: powinno to znaczy u nas : musisz poradzić sobie sam w domu cóż, mało nauki, dużo wymagań dziękuję za pomoc, mimo wszystko : )
11 maj 15:01
robinka: wydaje mi się, że to trudne rozwiązanie emotkaale dobre emotkapozdrawiam
11 maj 15:01
Basia: takie trudne to ono nie jest; jesteśmy tak przyzwyczajeni do Δ, że zapominamy o wzorach skróconego mnożenia, a takie zadania i tą metodą rozwiązują w 2 gimnazjalnej (no nie wszyscy, tylko ci ambitni, aspirujący do szóstki i biorący udział w konkursach, ale rozwiązują)
11 maj 15:06
robinka: rozumiem emotka trudne dla tych którzy nie pamiętają wzorów skróconego mnożenia. i często z nich nie korzystają.
11 maj 15:08