matematykaszkolna.pl
Spr-funkcja liniowa-I lo-pomoc BenG: Witajcie, jutro mam poprawę spr. funkcji liniowej. Mam kartkę z zadaniami ale na chwilę obecną to magia. Proszę o pomoc w rozwiązaniu i "ogarnięciu" niektórych zadań. 1. y=3x−5 i x−3y−7=0 a) współrzędne punktu wspólnego b)czy punkt wspóny prostych należy do prstej AB gdzie A=(−5;1) B=(3;−3) 2. Wyznacz równanie wysokości trójkąta ABC poprowadzonej z wierzchołka C=(2;−1) jeśli bok AB zawiera sie w prostej l o równaniu 3x+2y−1=0 // to niby rozwiązałem, tzn obliczyłem wysokość ale nie potrafię skończyć rysunku(nie wiem gdzie podstawę umieścić, bo tak ogólnie to chyba jej się nie da narysować) 3.Dla jakich wartości m funkcja f(x)=(−3m+2)x+|m| jest malejąca i jednocześnie jej wykres przecina oś y w punkcie rzędnej (wtf) mniejszej niż 2? no i to jest czarna magia na chwilę obecną tylko tyle ale zaraz znajdę jeszcze kilka zadań
10 maj 20:34
Godzio: 1. y = 3x − 5 3y = x − 7
 1 7 
y =

x −

 3 3 
a) Teraz przyrównaj obie funkcje, oblicz "x" a dalej podstaw do obojętnie jakiej prostej i wylicz y b) Liczysz prostą yAB 1 = −5a + b −3 = 3a + b − −−−−−−−−−−−−−−−−− 4 = − 8a
 1 
a = −

 2 
 3 
b = −

 2 
 1 3 
y = −

x −

, podstaw punkt wspólny do tej prostej i sprawdź czy L = P
 2 2 
2. podstawy sie nie da narysowac bo nie wiadomo jaką ona ma długość wystaczy policzyć prostą
 3 1 
prostopadła do 3x + 2y − 1 = 0 => y = −

x +

czyli współczynnik wysokości to
 2 2 
 2 
a =

Teraz tylko podstawić do wzoru prostej współrzędne C i współczynnik "a" , obliczyć
 3 
b i ma się wzór 3. rzędna to y f(0) = b |m| < 2 i −3m + 2 < 0
 2 
m < 2 i m > −2 i m >

 3 
Znajdź część wspólną
10 maj 20:49
BenG: no o wiele jaśniej. Ale 1 a) nadal nie rozumiem co ja robie w mat−geo?
10 maj 21:03
Godzio: czego dokładnie nie rozumiesz ?
10 maj 21:07
BenG: "a) Teraz przyrównaj obie funkcje, oblicz "x" a dalej podstaw do obojętnie jakiej prostej i wylicz y " wiem że to się nazywa odwalanie pracy za kogoś ale czy mógłbys to obliczyć Wtedy mniej więcej załapię.
10 maj 21:13
Godzio: 1. y = 3x − 5
 1 7 
y =

x −

 3 3 
 1 7 
3x − 5 =

x −

/ * 3
 3 3 
9x − 15 = x − 7 10x = 8
 8 4 
x =

=

 10 5 
 12 −13 
y =

− 5 =

 5 5 
 4 13 
punkt P(

, −

)
 5 5 
dalej sobie poradzisz z "b" ?
10 maj 21:15
BenG: Wielkie dzięki Jesteś Wielki a pomógłbyś mi zapisać początek tego zadania 5.Uczeń za odrobiona pracę domową otrzymywał 4 pkt. za nie odrobioną tracił 1 pkt. W ciągu roku szkolnego nauczyciel sprawdził pracę domową 45razy. Uczeń Zdobył 20pkt. Ile razy nie odrobił pracy domowej.
10 maj 21:36
Godzio: 4x − y = 20 x + y = 45 + −−−−−−−−−−−−−−−−− 5x = 65 x = 13 y =32
10 maj 21:40
BenG: no nie całe emotka ale dzięki raz jeszcze, a teraz spadam dalej kuć
10 maj 21:43
Godzio: "miłej nauki"
10 maj 21:44
Kopiec: x − odrobione zadania y − nieodrobione zadania x+y=45 4x−y=20 dodajemy to do siebie i wychodzi: 5x=65 /:5 x=13 kiedy znamy już x podstawiamy pod niego otrzymana liczbę: 13+y=45 /−13 y=32 x=13
3 lis 20:42