matematykaszkolna.pl
zad kolka: 43x−2*42x+1+5*4x+1−16=0
25 kwi 12:55
kolka: 3x−3x−1+3x−2+...+1/210*3x+1−9
25 kwi 12:56
kolka: log(3x+4)+log(x+8)=2 wyznaczylam dzidzine dx nalezy(−4/3 ,+∞) i potem rozwiazuje rozwnanie i mi wychodzi cos takiego 3x2+38x−68=0 i chyba zle cos
25 kwi 13:00
kolka: log23x−log3x3+2=0−>zrobilam podstawienie i wyszlo t2/t3=2
25 kwi 13:01
kolka: 4−logx=3logx
25 kwi 13:01
kolka: xlogx=100x
25 kwi 13:02
kolka:
25 kwi 13:11
kolka:
25 kwi 13:18
Gustlik: 43x−2*42x+1+5*4x+1−16=0 43x−2*42x*41+5*4x*41−16=0 43x−8*42x+20*4x−16=0 Podstawiam t=4x>0 t3−8t2+20t−16=0 Szukam pierwiastka wśród podzielników 16: Z={+−1, +−2, +−4, +−8, +−16} Robię schemat Hornera: W(t): 1 −8 20 −16 ←współczynniki W(t) W(t):(t−1) 1 1 −7 13 −3 ←reszta W(1)=−3, szukam dalej: W(t):(t+1) −1 1 −9 29 −45 ←reszta W(−1)=−45, szukam dalej: W(t):(t−2) 2 1 −6 8 0 ←reszta W(2)=0: 2 jest pierwiastkiem wielomianu Obliczam wg zasady: spisuję pierwszy współczynnik 1 wielomianu do dolnego wiersza, a potem liczę tak: 2*1+(−8)=−6 2*(−6)+20=8 2*8+(−16)=0 Wynik dzielenia W(t):(t−2) to lliczby 1 −6 8, są to współczynniki funkcji kwadratowej t2−6t+8. Mamy jeden pierwiastek t=2 z Hornera. Rozwiązuję funkcje kwadratowa otrzymaną z dzielenia: t2−6t+8. Δ=b2−4ac=(−6)2−4*1*8=36−32=4 Δ=2
 −b−Δ 6−2 4 
t1=

=

=

=2
 2a 2 2 
 −b+Δ 6+2 8 
t2=

=

=

=4
 2a 2 2 
Zatem t=2 (2−krotny) lub t=4 − oba >0, spełniają założenia dla funkcji wykładniczej Wracam do starej zmiennej: 4x=2 lub 4x=4 4x=41/2 lub 4x=41
 1 
x=

lub x=1
 2 
26 kwi 00:41
Eta: 4x=t , t >0 t3−8t2+20t−16=0 t3−2t2−6t2+12t+8t−16=0 t2( t−2) −6t( t−2) +8( t−2)=0 (t−2)(t2−6t +8)=0 (t−2)( t−2)(t−4)=0 t= 2 −−− pierw. dwukrotny v t= 4 to: 4x=2 v 4x=4 odp: x = 12 v x= 1
26 kwi 01:26
Gustlik: Eto, dobry sposób, tylko nie kazdy wpadnie na to, że tak trzeba rozbic i pogrupować współczynniki. Nawet ja, choć mam wprawę w rozwiązywaniu zadań, musiałbym się chwilę zastanowić nad znalezieniem liczb pasujących do znalezienia wspólnego czynnika, a co dopiero uczeń zdający maturę, na której nie ma czasu. Schemat Hornera jest najlepszy w takich sytuacjach − powyzej opisalem, jak ja to robię. Twoja metoda, choć ciekawa jest jeszcze bardziej kombinacyjna i skomplikowana niż przekształcanie równania okręgu wzorami skróconego mnozenia, co jest stosunkowo proste. Schematem Hornera robisz szybko, skutecznie i bez kombinowania − to alternatywna metoda do dzielenia wielomianów przez dwumian liniowy x−p. Opis schematu Hornera znajduje się tu: https://matematykaszkolna.pl/strona/1401.html.
27 kwi 01:06