matematykaszkolna.pl
pomocy lolek: jezeli tgα = 3, gdzie 0 < α <90 to wartosc wrazenia 2sinα − cosα/cosα+ 2 sinα jest rowna
22 kwi 21:41
Eta: Pewnie tak ma być zapisane:
 2sina−cosa 

 cosa+2sina 
dzielimy licznik i mianownik przez cosa
2sinacosacosacosa 2tga−1 

=

=
cosacosa+2sinacosa 1+2tga 
dokończ , podstaw za tga= 3
22 kwi 21:51
lolek: wyszlo 5/7 tylko mam ptanie skad te 2tga−1/ 1+2tga ?
22 kwi 22:11
robinka: oblicz sobie najpierw sinα i cosα z jedynki trygonometrycznej oraz z tgα
 sinα 
tgα=

 cosα 
sin2α+cos2α=1
 sinα 
3=

 cosα 
sin2α+cos2α=1 sinα=3*cosα (3*cosα)2+cos2α=1 sinα=3*cosα 9*cos2α+cos2α=1 sinα=3*cosα 10cos2α=1 /:10 sinα=3*cosα cos2α=1 10
 10 
cosα=

 10 
 10 
sinα=3*

 10 
 10 10 
2*3*


 10 10 
 5 

=−

=
10 10 

+2*3*

10 10 
 7 
22 kwi 22:24
robinka:
 5 
przepraszam wynik to

emotka
 7 
22 kwi 22:24
Eta: lolku
 sina 
przecież

= tga .........
 cosa 
 cosa 
i

=1
 cosa 
i przez to masz błyskawicznie rozwiązane zad> bez ogromu obliczeń ,które podała Ci robinka
22 kwi 22:37
robinka: chciałam pokazać też inna drogę obliczeń emotkatwoja jest prosta ...przedstawiłam alternatywne rozwiązanie
22 kwi 23:06
kaskaaa: dziekuje za pomoc.... emotka
22 kwi 23:22
lolek: dziex
22 kwi 23:23
Gustlik: Robinka − Twój sposób na wyznaczenie funkcji z tangensa jest dobry, ale trochę długi − na to lepszy jest sposób geometryczny − z trójkata prostokatnego:
 3 
tgα=3=

 1 
 a 
tgα=

 b 
Przyjmujemy a=3, b=1 − są to przyprostokątne trójkąta. Przeciwprostokątną liczymy z Pitagorasa: c2=a2+b2 c2=32+12=9+1=10 / c=10
 a 3 310 
sinα=

=

=

 c 10 10 
 b 1 10 
cosα=

=

=

 c 10 10 
Dalej podstawiamy to do wyrażenia i liczymy. I jeszcze jedno pytanie, robinka: jak już robisz układem równań, to po co przepisujesz dwadzieścia razy równanie sinα=3*cosα? Jaki to ma sens? Bo wg mnie ŻADEN − SYZYFOWA PRACA i strata czasu, zwłaszcza na sprawdzianie czy maturze. Wystarczy to równanie napisać RAZ, potem wstawić do drugiego, obliczyć cosα i wstawić do pierwszego. Boże, jak uczą tej matematyki w szkołach. A potem na maturze nie ma czasu, bo uczniowie znają metody "dookoła świata" zamiast prostych.
23 kwi 00:03
Eta: Bez straty czasu ...... podałam rozwiązanie w parę sekundemotka
23 kwi 00:06