jakie jest prawdopodobieństwo wylosowania białych kul
smerfetka: jakie jest prawdopodobieństwo wylosowania 2 kul białych
maruda: jakie jest prawdopodobieństwo wylosowania 2 kul białych.2 kul różnokolorowych
maruda: z urny zawierającej 6 kul czarnych i 4 białe losujemy kolejno bez zwracania dwie
kule.Jakie
jest prawdopodobieństwo wylosowania.a)2kul białych..b)2 kul różnokolorowych.Rachunek
prawdopodobieństwa
5 kwi 19:55
Nikka:
b − biała
c − czarna
A − 2 kule białe
B − dwie kule różnego koloru
| 4 | | 6 | | 6 | |
P(B) = |
| * |
| + |
| *{4}{9} = ... |
| 10 | | 9 | | 10 | |
mam nadzieję, że rozwiązanie jest ok
5 kwi 20:04
Nikka: poprawka
| 4 | | 6 | | 6 | | 4 | |
P(B) = |
| * |
| + |
| * |
| = ... |
| 10 | | 9 | | 10 | | 9 | |
5 kwi 20:26
Gustlik: Nikka − kombinacjami jest prościej niż drzewkami. Drzewka są dobre tam, gdzie jest dwuetapowe
doświadczenie, np.I etap − wybór urny, II etap − losowanie kul z urny. Przy zadaniach z
losowaniem kul z urny, kart z talii itp. kombinatoryka jest zdecydowanie lepsza i szybsza od
drzewek.
| 10! | |
|Ω| = C102 = |
| = 45
|
| 2!*8! | |
A − 2 kule białe
B − 2 kule różne
|B| = C
41*C
61 = 4*6 = 24 (przy losowaniu elementów różnego rodzaju, np. różnych kul
obowiązuje reguła mnożenia)
6 kwi 02:11
Nikka: wyobraź sobie, że dla mnie o wiele łatwiej jest drzewkiem
9 kwi 21:43
Nikka: nie widzę 'lepszości' Twojego rozwiązania... i ile liczenia, zastanawiania się czy to
kombinacja, wariacja, itp. (a nie każdy potrafi rozróżniać), pojęcie silni, itp. − i w czym to
niby prostsze, krótsze...
każdy poprawny sposób jest dobry
9 kwi 21:47
Gustlik: Z liczeniem nie pa problemu − silnie ładnie się skraca i wychodzi mnożenie prostych liczb − z
tym nie ma problemu, tym bardziej, że na maturze można mieć prosty kalkulator, a taki posiada
mnożenie.
Rozróżnić wariacje od kombinacji czy permutacji jest bardzo prosto:
Permutacje − stosujesz tam, gdzie masz mozliwość poustawiania na różne sposoby n elementów w
szeregu, np. książek na pólce, uczniow danej klasy w jednym rzędzie na apelu szkolnym itp.
Wzór jest taki:
P
n = n!
Kombinacje − stosujesz przy losowaniu k elementów spośród n, przy czym kolejność losowanych
elementów nie ma znaczenia, np. losowanie 3−osobowej delegacji z 30−osobowej klasy − C
30
3,
losowanie 4 nieponumerowanych kul z 10 − C
10
4, LOTTO − losowanie 6 liczb z 49 − C
49
6 itp.
Wzór jest taki:
| | | n! | | | | 49! | |
Cnk = | = |
| , np. dla LOTTO będzie C496 = | = |
| , a |
| | k!*(n−k)! | | | 6!*43! | |
silnie się ładnie skraca.
Wariacje z powtórzeniami − stosujesz tam, gdzie kolejnośc losowania ma znaczenie, a losowane
elementy mogą się powtarzać, np. 2−krotny rzut kostką − możesz otrzymać dwie różne liczby
oczek, np. (1, 2), a możesz otrzymać np. dwie jedynki − dlatego z powtórzeniami − liczysz
W
62, innym przykładem moze być losowanie ponumerowanych kul z urny ze zwracaniem − np. przy
3−krotnym losowaniu możesz wyciągnąć nawet 3 razy tę sama kulę, a mozesz za każdym razem
inną.
Wzór jest taki:
W
nk = n
k, np. dla rzutu dwiema kostkami będzie W
62 = 6
2 = 36.
Wariacje bez powtórzeń − są podobne do tych z powtórzeniami, z tą tylko różnicą, że losowane
elementy nie mogą się powtarzać. Przykładem może być losowanie kul z urny bez zwracania −
wówczas za każdym razem wyciągniesz inną kulę, bo wylosowana wcześniej została odłozona na
bok.
Wzór jest taki:
Naprawdę robiłem wiele zadań dwoma sposobami − kombinatoryką i drzewkami − kombinatoryką jest
dużo szybciej, drzewka to metoda "dookoła świata", niestety jak większość tego typu metod
uwielbiana przez obecnych nauczycieli. Zrób sobie np. zadanie z losowaniem 3 kart z talii 52
kart drzewkiem i kombinacjami − zobaczysz różnicę. Ja robiłem to dwoma sposobami −
kombinacjami zajęło mi może ze 3 minuty i 3 linijki w zeszycie, drzewkiem chyba z 10 minut i
pół strony pisania. A dla nie mających wprawy uczniów trzeba wziąć poprawkę x 3 albo więcej.
Myślę, że Tobie w szkole wpojono tę metodę jako "jedynie słuszną", a kombinatorykę jedynie
liźnięto po łebkach albo wcale jej nie przerobiono, dlatego nauczyłaś się drzewkami. U mnie w
szkole na początku pokazano kombinatorykę jako podstawę do rachunku prawdopodobieństwa, a
drzewka były tylko w doświadczeniach dwu− i więcej etapowych, czyli w zadaniach typu: najpierw
losujemy urnę wg określonej zasady, a potem kule z wylosowanej wczesniej urny − w tego typu
zadaniach drzewka są idealną metodą, ale nie są najprostszą metodą w zadaniach z losowaniem
kart czy kul z urny.
9 kwi 22:47
Marie: Wersja z drzewkiem jak dla mnie jest lepsza
Dziekuje, dzieki rysunkom, a nie tylko suchym
obliczeniom, latwiej mi pojac zadanie
ß
29 lis 19:00
KJK: Tylko problem jest taki że rozwiązanie P(B) robione "drzewkiem" jest błędne...
Wystarczy porównać wynik P(B) "Nikka" oraz wynik "Gustlik" to są 2 różne wyniki.
Jeśli już chcemy wykonać to drzewkiem to wynik musimy jeszcze podzielić przez 2, ponieważ to
czy wylosujemy "pierw białą a potem czarną" czy "pierw czarną potem białą" to jeden i to samo
ponieważ interesuje nas tylko fakt "różne kule". Kolejność nie ma tu znaczenia, gdy losujemy
jednocześnie.
26 mar 00:34
Bleee:
KJK bzdury opowiadasz. To czy kolejność jest istotna czy też nie jest tutaj akurat kwestia
pomijalna (czyt. KOLEJNOŚĆ NIE WPŁYWA NA WARTOŚĆ Prawdopodobieństwa w tym przypadku).
Z tego też powodu zawsze doradzalem, aby robić uwzględniając kolejność.
Pozatym gdzie Ty tutaj 2 różne wyniki?
26 mar 08:16