matematykaszkolna.pl
zadanie z funkcji wymiernej Patrycja: Dzień dobry. Na sprawdzianie było takie zadanie, aby wyznaczyć monotoniczność funkcji
  2  
określonej wzorem y =

+ 4. W związku z tym asymptoty wychodzą jako x=−3 i
  x + 3  
y=−4. Udzielona odpowiedź, że funkcja jest malejąca w przedziale (−,−3)∪(−3,) wg nauczycielki jest błędna i że poprawna to (−,). Moje pytanie to: dlaczego tak?
26 paź 21:04
Aruseq: żadna z odpowiedzi nie jest poprawna, podobnie jak pozioma asymptota
26 paź 21:18
wredulus_pospolitus: prawidłową odpowiedzią jest: funkcja f(x) jest malejąca w przedziale (−,−3) i w przedziale (−3, +). Dlaczego tak a nie jedna z tych. 1. Zaczniemy od idiotycznej odpowiedzi: (−,+). Jeżeli taka jest odpowiedź, to niech droga nauczycielka odpowie −> jaka jest wartość funkcji w x = −3. Drugie pytanie jakie jej się zada będzie to samo co później, więc nie będę go powtarzać. 2. Natomiast odnośnie Twojej odpowiedzi: (−,−3) u (−3,+). Jeżeli taka odpowiedź jest prawidłowa, to proszę o wykazanie, że w takim przedziale funkcja jest malejąca ... czyli spełnia warunek (dla dowolnych x1,x2 z tegoż przedziału): ∀x1,x2 ∊ (−,−3) u (−3,+) x1 < x2 ⇒ f(x1) > f(x2) I od razu napiszę: weźmy x1 = −5 ; x2 = 0 (ogólnie dowolne x1 < −3 oraz x2 > −3) i otrzymamy sprzeczność, bo okaże się, że f(x1) < f(x2) czyli funkcja f(x) NIE JEST malejąca w tymże przedziale. I właśnie dlatego w momencie gdy funkcja NIE JEST CIĄGŁA w swojej dziedzinie (a nie jest ona ciągła) nie używamy symbolu '∪' , tylko zapisujemy przedziały w których wykazaliśmy monotoniczność po przecinku
26 paź 22:17
wredulus_pospolitus: PS. W jaki sposób szukasz przedziałów monotoniczności funkcji ? (Bo możliwe, że nie miałeś podanej definicji monotoniczności ... czyt. to co napisałem)
26 paź 22:18
wredulus_pospolitus: Ogólnie −−− mamy bardzo ograniczoną liczbę funkcji, których monotoniczność można by było zapisać tak jak zapisałaś.
 (x+3)2 
Np. f(x) = −

 x+3 
Taką funkcję można zapisać jako: f(x) = −(x+3) , Df = R/{−3} i prawdą będzie, że ta funkcja jest malejąca w przedziale (−,−3) u (−3,+). Jednak nawet w tym przypadku nikt nie powinien się przyczepić do odpowiedzi: funkcja jest malejąca w (−,−3), w (−3,+).
26 paź 22:27
Min.Edukacji: Czyli użycia spojnika "i " tez jest niepoprawne. Najlepszy jest dwukropek i przecinki.
27 paź 07:49
Patrycja: Ahaaaaaa. Okej, rozumiem, dziękujęemotka też mi to nie grało, ale nigdy jakoś nie wpadłam żeby wypisywać po przecinku, super, świetne wytłumaczenieemotka a co do wzoru funkcji to oczywiście tam powinno być −4. Z rozpędu napisałam plus. Dziękuję.
27 paź 22:21
Patrycja: Miałam definicję monotoniczności, ale tłumaczyłam koledze(też wykazywałam ten błąd logiczny z def monotonicznosci) któremu nauczycielka tak poprawiła sprawdzian. I miałam zagwostkę dlaczego? taka dziwna i absurdalna odpowiedz, ale stwierdziłam ze podpytam sie mądrzejszych, bo może coś pzeoczyłam co mam przed oczamix)
27 paź 22:25
Patrycja: Generalnie dzieki chłopaki. Wasze odpowiedzi to złoto 💚💚💚
27 paź 22:36
chichi: @wredulus "I właśnie dlatego w momencie gdy funkcja NIE JEST CIĄGŁA w swojej dziedzinie (a nie jest ona ciągła) nie używamy symbolu '∪' , tylko zapisujemy przedziały w których wykazaliśmy monotoniczność po przecinku " przepraszam emotka
27 paź 22:52