Udowodnij
Su-57:
Udowodnij że ⋀
| 1 | | 1 | | 7 | |
x∊C (( |
| x5+ |
| x3+ |
| x)∊C) |
| 5 | | 3 | | 15 | |
Sprowadzam do wspólnego mianownika
3x
5+5x
3+7x∊C
x(3x
4+5x
2+7)∊C
3x
4+5x
2+7 Δ<0 nie rozłoże
15 sie 17:42
chichi:
co my mamy tutaj w ogóle udowodnić? jakieś koniunkcyjne tezy? jak mamy udowodnic ze x ∊ ℤ
15 sie 17:46
Mila:
Masz wykazać, że (3x
4+5x
2+7) jest podzielna przez 15 dla każdej liczby ∊C
15 sie 17:59
wredulus_pospolitus:
Miluś ... zapomniałaś o 'x' przed nawiasem
... dany nawias nie będzie podzielny dla x = 3k
oraz x = 5m
15 sie 18:03
jc: | | | | | | | | | | |
x5/5+x3/3+7/15 = | +8 | +32 | +48 | +24 | |
| | | | | |
co oczywiście jest liczbą całkowitą
| | n(n−1)...(n−k+1) | |
= symbol Newtona = |
| |
| k! | |
15 sie 18:13
jc: Lewa strona: n5/5−n3/3+1/15 n = ...
W zadaniu zamiast n było x, więc może dobrze zamieć n na x?
15 sie 18:16
Mila:
ad.18: 03
Zgadza się , to przez nieuwagę.
15 sie 18:20
Su-57:
Dzień dobry wszystkim
Jest wskazówka do zadania ale nie wiem jak ja mam wykorzystać tutaj
Wskazówka
7 | | 1 | | 1 | |
| = 1− |
| − |
| i ⋀ x∊C (5|(x5−x)∧3|(x3−x) |
15 | | 5 | | 3 | |
Myślałem że obejdzie sie bez tego
chichi taka jest dokładna treśc zadania
15 sie 18:26
jc: Można bez wskazówek i bezmyślnie, jak pokazałem.
15 sie 18:30
ABC: a jak uczeń ma wpaść na ten rozkład ? Właśnie ostatnio artykuł czytałem co się dzieje gdy
doktorzy z uniwerku przyjdą uczyć w szkole i to jest modelowy przykład na wyciąganie królika
z kapelusza ...
15 sie 18:35
jc: Niewielka książka: Droga do matematyki współczesnej Sawyera
Autor pokazuje, jak dzieci 10−letnie mogą nauczyć się algebry linowej.
Po przeczytaniu polubiłem geometrię analityczną. Wcześniej szkoła na lata mnie zniechęciła.
A jak uzyskuje się rozkład?
Piszemy tablice różnic...
Nie wiem, czemu o tym w szkole nie mówi.
15 sie 18:48
wredulus_pospolitus:
można też łopatologicznie:
x(3x4 + 5x2 + 7)
1.
x = 3k −−−> 3|x supcio
x = 3k+1 lub x = 3k+2 −> x2 = 3m+1 oraz x4 = 3o+1 −−−>
−−−> 3x4 + 5x2 + 7 = 9o + 3 + 15m + 5 + 7 = 3l
mamy podzielność przez 3
analogicznie sprawdzamy podzielność przez 5.
Trochę pisania ... ale jak już pisałem: "łopatologiczne" podejście.
15 sie 18:49
jc: Schemat. Przykład: f(x)=x
3+3x
2+5x+7
f(0) f(1) f(2) f(3) f(4)
7 16 37 76 139
9 21 39 63
12 18 24
6 6
0
W przypadku wielomianów od pewnego miejsca mamy same zera.
15 sie 19:14
Su-57:
Zadanie oznaczone jako łatwe (bez gwiazdki)
W sumie łatwiejsze sa oznaczone gwiazdka .
Odpowiedz do zadania jest taka
1 | | 1 | | 7 | | 1 | | 1 | |
| x5+ |
| x3+ |
| x= |
| (x5−x)+ |
| (x3−x)+x jest sumą 3 liczb całkowitych |
5 | | 3 | | 15 | | 5 | | 3 | |
15 sie 19:16
wmboczek: jak się wpadnie na operację +8x i −5x i −3x(włączone do nawiasów z x5 i x3)
to rzeczywiście mamy 2 średnio trudne zadania, które często funkcjonują jako osobne problemy:
podzielność przez 3 i podzielność przez 5
15 sie 21:03
ABC:
jaka to jest książka?
bo na obecną szkołę średnią to też jest królikiem w jakimś sensie , nie ma indukcji
matematycznej,
moje pokolenie to jeszcze miało we krwi że n5−n , n3−n się dzieli przez 5 i 3 bo w dziale
indukcji w książkach Ehr−St były takie przykłady
ale i tak trzeba zauważyć że współczynniki będą pasować.
15 sie 21:07
Su-57:
ABC
Zbior zadań z matematyki elementarnej tych autorek
15 sie 22:14
chichi:
@
Su−57 przestarzała notacja w połączeniu z tym nieudolnym edytorem mnie zmyliła.
lepiej jakbyś napisał ∀x∊ℤ... w tym edytorze na pewno byłoby to czyletniejsze
15 sie 23:57
LO1:
x=1 ,3x5+5x3+7x=15
3x5+5x3+7x=15n
x+1
3(x+1)5+5(x+1)3+7(x+1)=3(x5+5x4+10x3+10x2+5x+1)+5(x3+3x2+3x+1)+7x+7=
(3x5+5x3+7x)+15x4+30x3+30x2+15x+3+15x2+15x+5+7=15n+15(x4+2x3+3x2+2x+1)
16 sie 18:27
Su-57:
Dziekuje wszystkim
chichi myśle ze najlepiej bedzie jak nastepnym razem wstawie skan zadania
Do starej notacji sie przyzwyczaiłem
16 sie 21:31