matematykaszkolna.pl
Udowodnij Su-57: Udowodnij że ⋀
 1 1 7 
x∊C ((

x5+

x3+

x)∊C)
 5 3 15 
Sprowadzam do wspólnego mianownika 3x5+5x3+7x∊C x(3x4+5x2+7)∊C 3x4+5x2+7 Δ<0 nie rozłoże
15 sie 17:42
chichi: co my mamy tutaj w ogóle udowodnić? jakieś koniunkcyjne tezy? jak mamy udowodnic ze x ∊ ℤ
15 sie 17:46
Mila:
 1 
l=

*(3x4+5x2+7)
 15 
Masz wykazać, że (3x4+5x2+7) jest podzielna przez 15 dla każdej liczby ∊C
15 sie 17:59
wredulus_pospolitus: Miluś ... zapomniałaś o 'x' przed nawiasem emotka ... dany nawias nie będzie podzielny dla x = 3k oraz x = 5m emotka
15 sie 18:03
jc:
 
nawias
n
nawias
nawias
1
nawias
 
nawias
n
nawias
nawias
2
nawias
 
nawias
n
nawias
nawias
3
nawias
 
nawias
n
nawias
nawias
4
nawias
 
nawias
n
nawias
nawias
5
nawias
 
x5/5+x3/3+7/15 =
+8
+32
+48
+24
      
co oczywiście jest liczbą całkowitą
nawias
n
nawias
nawias
k
nawias
 n(n−1)...(n−k+1) 
= symbol Newtona =

 k! 
15 sie 18:13
jc: Lewa strona: n5/5−n3/3+1/15 n = ... W zadaniu zamiast n było x, więc może dobrze zamieć n na x?
15 sie 18:16
Mila: ad.18: 03 Zgadza się , to przez nieuwagę. emotka
15 sie 18:20
Su-57: Dzień dobry wszystkim Jest wskazówka do zadania ale nie wiem jak ja mam wykorzystać tutaj Wskazówka
7 1 1 

= 1−


i ⋀ x∊C (5|(x5−x)∧3|(x3−x)
15 5 3 
Myślałem że obejdzie sie bez tego chichi taka jest dokładna treśc zadania
15 sie 18:26
jc: Można bez wskazówek i bezmyślnie, jak pokazałem.
15 sie 18:30
ABC: a jak uczeń ma wpaść na ten rozkład ? Właśnie ostatnio artykuł czytałem co się dzieje gdy doktorzy z uniwerku przyjdą uczyć w szkole i to jest modelowy przykład na wyciąganie królika z kapelusza ...
15 sie 18:35
jc: Niewielka książka: Droga do matematyki współczesnej Sawyera Autor pokazuje, jak dzieci 10−letnie mogą nauczyć się algebry linowej. Po przeczytaniu polubiłem geometrię analityczną. Wcześniej szkoła na lata mnie zniechęciła. A jak uzyskuje się rozkład? Piszemy tablice różnic... Nie wiem, czemu o tym w szkole nie mówi.
15 sie 18:48
wredulus_pospolitus: można też łopatologicznie: x(3x4 + 5x2 + 7) 1. x = 3k −−−> 3|x supcio x = 3k+1 lub x = 3k+2 −> x2 = 3m+1 oraz x4 = 3o+1 −−−> −−−> 3x4 + 5x2 + 7 = 9o + 3 + 15m + 5 + 7 = 3l mamy podzielność przez 3 analogicznie sprawdzamy podzielność przez 5. Trochę pisania ... ale jak już pisałem: "łopatologiczne" podejście.
15 sie 18:49
jc: Schemat. Przykład: f(x)=x3+3x2+5x+7 f(0) f(1) f(2) f(3) f(4) 7 16 37 76 139 9 21 39 63 12 18 24 6 6 0
 
nawias
x
nawias
nawias
0
nawias
 
nawias
x
nawias
nawias
1
nawias
 
nawias
x
nawias
nawias
2
nawias
 
nawias
x
nawias
nawias
3
nawias
 
f(x)=7
+ 9
+12
+6
     
W przypadku wielomianów od pewnego miejsca mamy same zera.
15 sie 19:14
Su-57: Zadanie oznaczone jako łatwe (bez gwiazdki) W sumie łatwiejsze sa oznaczone gwiazdka . Odpowiedz do zadania jest taka
1 1 7 1 1 

x5+

x3+

x=

(x5−x)+

(x3−x)+x jest sumą 3 liczb całkowitych
5 3 15 5 3 
15 sie 19:16
wmboczek: jak się wpadnie na operację +8x i −5x i −3x(włączone do nawiasów z x5 i x3) to rzeczywiście mamy 2 średnio trudne zadania, które często funkcjonują jako osobne problemy: podzielność przez 3 i podzielność przez 5
15 sie 21:03
ABC: jaka to jest książka? bo na obecną szkołę średnią to też jest królikiem w jakimś sensie , nie ma indukcji matematycznej, moje pokolenie to jeszcze miało we krwi że n5−n , n3−n się dzieli przez 5 i 3 bo w dziale indukcji w książkach Ehr−St były takie przykłady ale i tak trzeba zauważyć że współczynniki będą pasować.
15 sie 21:07
Su-57: ABC Zbior zadań z matematyki elementarnej tych autorek
15 sie 22:14
chichi: @Su−57 przestarzała notacja w połączeniu z tym nieudolnym edytorem mnie zmyliła. lepiej jakbyś napisał ∀x∊ℤ... w tym edytorze na pewno byłoby to czyletniejsze emotka
15 sie 23:57
LO1: x=1 ,3x5+5x3+7x=15 3x5+5x3+7x=15n x+1 3(x+1)5+5(x+1)3+7(x+1)=3(x5+5x4+10x3+10x2+5x+1)+5(x3+3x2+3x+1)+7x+7= (3x5+5x3+7x)+15x4+30x3+30x2+15x+3+15x2+15x+5+7=15n+15(x4+2x3+3x2+2x+1)
16 sie 18:27
Su-57: Dziekuje wszystkim emotka chichi myśle ze najlepiej bedzie jak nastepnym razem wstawie skan zadania Do starej notacji sie przyzwyczaiłem
16 sie 21:31