matematykaszkolna.pl
Kwadrat Z.K: rysunek W kwadrat ABCD o boku 10cm wpisano kwadrat MNPQ tak że wierzchołki MNPQ leżą odpowiednio na bokach AB, BC,CD,DA. POle kwadratu MNPQ stanowi
 3 
1)

 4 
 1 
2)

 2 
 1 
3)

pola kwadratu ABCD .
 5 
Oblicz AM PABCD=100cm2
 1 
PMNPQ=100−4*

x(10−x)= 100−2x(10−x)=100−20x+2x2=2x2−20x+100
 2 
1)2x2−20x+100=75 2x2−20x+25=0 Δ=400−200=200 200=102
 20−102 1 
x1=

=5−

52>0
 4 2 
 1 
10−x1=5+

52>0
 2 
 1 
x2=5+

52>0
 2 
 1 1 
10−x2=10−(5+

52)=5−

52>0
 2 2 
 1 1 
Więc trójkąty sie utworzy wiec AM=5−

52 lub AM=5+

52
 2 2 
2) 2x2−20x+100=50 2x2−20x+50=0 2(x2−10x+25)=2(x−5)2=0 x=5 10−x=10−5=5 Trójkat sie utworzy więc AM=5 3) 2x2−20x+100=20 2x2−20x+80=0 Δ=400−640<0 brak rozwiążań
16 lip 23:45
wredulus_pospolitus: rysunek Fajnie, że wyciągnąłeś wniosek z poprzedniego zadania jak podejść do tego typu zadań. Ale pokażę Ci coś jeszcze innego, z czego bym skorzystał tutaj: 1. Środki kwadratów są w tym samym punkcie 2. d ∊ [ 10 , 102 ) (d − przekątna czerwonego kwadratu)
 1 
P = d2 −−−> Pmin = dmin2 = 102 = 100 =

P stąd wiemy, że (c)
 2 
brak rozwiązań. Jak również, że (b) −−−> d = 10 −−−> |AM| = 5
 3 
(a) d2 =

*200 = 150 −−> d = 150 −−−>
 4 
z tw. Pitagorasa: 150 = 102 + y2 −> y2 = 50 −−−> y = 52 10 = 2x + 52 −−−> x = 5 − 2.52 |AM| = x = 5 − 2.52 lub |AM| = x + y = 5 + 2.52
17 lip 00:07
wredulus_pospolitus: Minusem takiego podejścia jest to ... że można 'zgubić' jedno rozwiązanie w (a) (jeżeli się sugerujemy rysunkiem to można zapomnieć o sytuacji: |AM| = x)
17 lip 00:09
Z.K: Może także komuś sie przyda emotka
17 lip 00:13