matematykaszkolna.pl
Równanie Marysia: Czy ktoś może pomóc mi rozwiązać to równanie? −x3 +5x2 − 3x +9 = 0
30 kwi 09:37
ABC z roboty: na jakim poziomie ? na studiach to wzory Cardano czyli Mariusz w szkole średniej metody przybliżone
30 kwi 10:01
Marysia: Szkoła średnia
30 kwi 19:35
oluśkostka: A jest dobrze przepisane?
30 kwi 19:43
Kacper: A może polecenie nie było rozwiąż? Tylko inne...
30 kwi 20:41
Eta: Zgaduj− zgadula
30 kwi 20:51
Marysia: Polecenie: Oblicz współrzędne punktów wspólnych wykresu wielomianu W z prostą o równaniu 4x − y−9=0. W(x)= x3 − 5x2 + 7x
30 kwi 21:08
Eta: y= 4x−9 to x3−5x2+3x+9=0 (x+1)(x−3)2=0 ...........
30 kwi 21:16
Eta: @ Marysia Masz błąd w znaku przed 9
30 kwi 21:24
Walkiria: Trening czyni mistrza Rozwiązałem kolejne równanie szścienne.wyjściowe
30 kwi 21:57
Marysia : dziękuję bardzo, zawsze te znaki...
30 kwi 22:03
Mariusz: Gdyby jednak było −x3 +5x2 − 3x +9 = 0 to równianie można rozwiązać sposobami ze szkoły średniej −x3 +5x2 − 3x +9 = 0 x3 − 5x2 + 3x − 9 = 0 Na początku chcemy wyrugować wyraz z x2 Stosujemy wzór skróconego mnożenia Wiemy że (a+b)3 = a3+3a2b+3ab2+b3 zatem nasze 3b = −5 (z porównania wzoru skróconego mnożenia na (a+b)3 z wielomianem w równaniu)
 5 5 25 125 
(x−

)3 = x3 − 3*

x2+3*

x−

 3 3 9 27 
 5 25 125 
(x−

)3 = x3 − 5x2 +

x −

 3 3 27 
Jak widzimy dwa wyrazy wielomianu już się zgadzają Teraz ile mamy za dużo tych x po rozwinięciu powyższego dwumianu ?
25 16 

= 3 +

3 3 
 5 16 5 25 125 
(x−

)3

(x −

) = (x3 − 5x2 +

x −

) −
 3 3 3 3 27 
 16 80 
(

x −

)
 3 9 
 5 16 5 25 125 
(x−

)3

(x −

) = (x3 − 5x2 +

x −

)
 3 3 3 3 27 
 16 240 
+ (−

x +

)
 3 27 
 5 16 5 115 
(x−

)3

(x −

) = x3 −5x2+3x+

 3 3 3 27 
 115 
Teraz wyrazy wolne mamy

a chcemy mieć −9
 27 
 358 
więc odejmijmy stronami

 27 
 5 16 5 358 115 358 
(x−

)3

(x −

) −

= x3 −5x2+3x+


 3 3 3 27 27 27 
 5 16 5 358 
(x−

)3

(x −

) −

= x3 −5x2+3x − 9
 3 3 3 27 
 5 
Przyjmijmy że x−

= y
 3 
 16 358 
y3

y −

= 0
 3 27 
Mamy równanie trzeciego stopnia ale już bez wyrazu z y2 Teraz przyjmujemy że rozwiązanie jest w postaci sumy dwóch składników Pozwoli to nam znowu skorzystać z tego wzoru skróconego mnożenia na (a+b)3 y = u + v Wstawmy to do równania wielomianowego
 16 358 
(u+v)3

(u+v) −

= 0
 3 27 
 16 358 
u3+3u2v+3uv2+v3

(u+v) −

= 0
 3 27 
Teraz wyciągamy wspólny czynnik z wyrazów 3u2v+3uv2
 16 358 
u3+3uv(u+v)+v3

(u+v) −

= 0
 3 27 
 358 16 
u3 + v3

+ 3(u+v)(uv −

) = 0
 27 9 
Zapisujemy powyższe równanie w postaci układu równań
 358 
u3 + v3

= 0
 27 
 16 
3(u+v)(uv −

) = 0
 9 
 358 
u3 + v3=

 27 
 16 
(u+v)(uv −

) = 0
 9 
 16 
Teraz iloczyn (u+v)(uv −

) będzie równy zero
 9 
gdy co najmniej jeden z jego czynników będzie równy zero ale my przyjęliśmy że y = u+v więc czynnika u+v nie przyrównujemy do zera
 358 
u3 + v3=

 27 
 16 
(uv −

) = 0
 9 
 358 
u3 + v3 =

 27 
 16 
uv =

 9 
Powyższy układ równań bardzo przypomina wzory Vieta dla równania kwadratowego
 16 
Jeżeli podniesiemy obustronnie równanie uv =

 9 
do trzeciej potęgi to rzeczywiście dostaniemy wzory Vieta dla równania kwadratowego o pierwiastkach u3 oraz v3 ale otrzymamy również rozwiązania obce (te które nie są rozwiązaniem wyjściowego układu równań)
 358 
u3 + v3 =

 27 
 4096 
u3v3 =

 729 
Równanie kwadratowe to
 358 4096 
t2

t +

= 0
 27 729 
 179 4096 32041 
(t −

)2 +


= 0
 27 729 729 
 179 27945 
(t −

)2

= 0
 27 729 
 179−27945 179+27945 
(t −

)(t −

) = 0
 27 27 
Tutaj widzimy że wielomian nam się rozłożył ale gdyby wyróżnik równania kwadratowego był ujemny to musielibyśmy wrócić do tego równania trzeciego stopnia bez wyrazu z y2 i skorzystać z trygonometrii (ze wzoru na cosinus (bądź sinus) kąta potrojonego jeśli nie mamy go w tablicach to łatwo go wyprowadzić)
 179−27945 179+27945 
Niech u3 =

oraz v3 =

 27 27 
Po wzięciu pierwiastków trzeciego stopnia dobrze jest sprawdzić czy para (u,v) spełnia układ równań
 358 
u3 + v3 =

 27 
 16 
uv =

 9 
mamy wówczas
 1 
y =

(3179−27945 + 3179+27945)
 3 
 5 1 
x−

=

(3179−27945 + 3179+27945)
 3 3 
 1 
x =

(5 + 3179−27945 + 3179+27945)
 3 
 1 
x =

(5 + 3179−9345 + 3179+9345)
 3 
Znaleźliśmy jeden pierwiastek
 1 
x1 =

(5 + 3179−9345 + 3179+9345)
 3 
Teraz aby sprawdzić czy istnieje więcej pierwiastków należy podzielić wielomian x3 − 5x2 + 3x − 9 przez dwumian x−x1 Obliczyć wyróżnik i jeśli jest nieujemny policzyć pozostałe pierwiastki Jeżeli chcesz o tym sobie poczytać to proponuję http://matwbn.icm.edu.pl/ksiazki/mon/mon11/mon1110.pdf
5 maj 10:47
Mariusz: "ABC z roboty: na jakim poziomie ? na studiach to wzory Cardano czyli Mariusz" Na poziomie szkoły średniej też można tylko trzeba się ograniczyć do rzeczywistych Na poziomie studiów można by skorzystać z zespolonych i wtedy byłoby nieco łatwiej ABC ty też to umiesz i przedstawiłbyś to lepiej niż ja bo nie jestem nauczycielem
5 maj 11:26
Mariusz: Nie jestem nauczycielem ale jak już napiszę jakąś odpowiedź to staram się aby ona była taką jaką ja chciałbym otrzymać I nie jest tak że im krótsza odpowiedź tym lepsza , jakieś zawody robimy czy co ? Co z tego że podamy krótką odpowiedź jak czytelnik nie będzie wiedział np skąd poszczególne kroki się wzięły
5 maj 11:39