prawdopodobieństwo
krokodyl: Grupę złożoną z 30 studentów wśród których są N i K podzielono w sposób losowy na dwie
równoliczne grupy laboratoryjne. Oblicz prawdopodobieństwo, że studenci N i K znajdą się w
| | | | |
dwóch różnych grupach. nie wiem dlaczego A liczy się tak | * | |
| | |
19 mar 12:34
wredulus_pospolitus:
1. Zaczniemy od tego −−− czy uwzględniamy kolejność (czy będziemy mieli grupa A i grupa B) czy
olewamy to
19 mar 12:38
wredulus_pospolitus:
Bo rozwiązanie sugeruje, że jest to istotne
Natomiast w treści zadania nie ma o tym ani
słowa.
19 mar 12:43
krokodyl: treść jest ok ale jak nie uwzględniamy kolejności to nie wiem skąd ten wynik
19 mar 12:46
wredulus_pospolitus:
są dwie 'kolejności' które można tutaj uwzględniać:
1. Czy kolejność w danej grupie ma znaczenie czy nie −−−− to akurat nie będzie miało wpływu na
wynik.
2. Czy kolejność grup ma znaczenie −−− np. grupa A i grupa B
czyli czy sytuacje:
grupa A ma: Anię, Jolę, Maćka i N ; grupa B ma: Franka, Julkę, Zenka i K
oraz sytuacja:
grupa B ma: Anię, Jolę, Maćka i N ; grupa A ma: Franka, Julkę, Zenka i K
to są dwie różne sytuacje, czy taka sama
19 mar 12:50
wredulus_pospolitus:
w sumie jedna i druga sytuacja nie ma wpływu na sam wynik (jedna i druga kolejność czy jest
brana pod uwagę czy nie) ... ale Ty NIE PYTASZ o wynik, tylko o moc zbioru
19 mar 12:51
wredulus_pospolitus:
Więc najpierw Ty napisz jak widzisz tą sytuację, a następnie jaką |Ω| widzisz i następnie jaką
|A| widzisz w tym zadaniu
19 mar 12:52
wredulus_pospolitus:
Bo do zadania można podejść na 4 różne możliwości ... ale za każdym razem ostateczny wynik
wyjdzie dokładnie taki sam.
19 mar 12:53
19 mar 13:01
wredulus_pospolitus:
Nie odpowiedziałaś mi na pytanie
Jakie kolejności bierzesz bądź nie bierzesz pod uwagę
19 mar 13:03
krokodyl: chcę tak żeby było zgodne z odpowiedziami czyli chyba bez kolejności mającej znaczenie
19 mar 13:11
wredulus_pospolitus:
Krokodylku ... zostaw na razie odpowiedź ... zapisz słowa jak Ty widzisz sytuację przedstawioną
w tym zadaniu
Zauważ, że Ty nawet nie podałaś w zadaniu ODPOWIEDZI tylko pewien etap ... a ten etap nie jest
jedynym właściwym etapem.
Dlatego postaraj się ułożyć w głowie "ach ... to będzie wyglądało tak tak i tak" i idziemy z
tym niż.
"Cholera ... coś takiego im w trakcie wychodzi ... hmmm jak do tego dojść".
Pierwsze podejście da Ci możliwość rozwiązywania zadań szybko i z większą pewnością.
Drugie podejście tylko doprowadzić do frustracji i braku zrozumienia.
(I dlatego − potrzebujesz kogoś kto siądzie z Tobą i twarzą w twarz będzie robił te zadania)
19 mar 13:17
krokodyl: ok to tak według mnie te grupy nie są rozróżnialne
19 mar 13:21
wredulus_pospolitus:
Rozumiem, że zarówno (1) kolejność w danej grupie jak i (2) kolejność samych grup
NIE JEST dla Ciebie istotna.
Niestety ... wybrałaś najmniej intuicyjny sposób podejścia do tego tematu ... ale ok,
spróbujemy z tym podziałać.
W takim razie ile według Ciebie będzie wynosić |Ω| i dlaczego
19 mar 13:25
19 mar 13:31
wredulus_pospolitus:
Czyli z 30 ludzi wybierasz losowo 2 ... po co
19 mar 13:32
krokodyl: bo wybieram z 30 studentów 2 tych N i K pomijam to że mają się znaleźć w dwóch różnych grupach
19 mar 13:43
wredulus_pospolitus:
ale tych N i K masz ... nazywają się N i K
19 mar 13:46
wredulus_pospolitus:
| |
oznaczałoby, że losujesz jacy studenci mają się nazywać N i K ... tyle że nie |
|
obchodzi Cię który z nich to będzie N a który K.
A chyba nie oto Ci chodziło, nieprawdaż
19 mar 13:47
19 mar 13:48
wredulus_pospolitus:
Omega ma opisać na ile sposobów można podzielić 30 studentów na dwie grupy, tak że kolejność
siedzenia w danej grupie nie ma znaczenia, jak również to że te grupy są nierozróżnialne (nie
są nazwane jako grupa A i grupa B).
Analogicznie −−− dzielimy studentów na dwa zespoły piłkarskie.
19 mar 13:49
krokodyl: to nie wiem
19 mar 13:51
wredulus_pospolitus:
| |
oznacza, że wybierasz 30 studentów i wkładasz ich do jednej grupy ... okey. |
|
Dla uproszczenia uznajmy że studenci mają imiona: {1,2,3,4,5,....29,30} okey
Okey.
| | |
czy w zapisie | sytuacja wybrania: |
| |
grupy ludzi: 1,2,3,4,5,6,7,8,9,10,11,12,13,14,15
jest uwzględniona?
A czy wybranie grupy ludzi: 16,17,18,19,20,21,22,23,24,25,26,27,28,29,30
Także jest uwzględniona?
Czy w momencie gdy wybrana piętnastka ląduje w jednej grupie a grupy nie są opisane, to czy
wybór pierwszy (ludzi od 1 do 15) różnic się w końcowym wyniku od wyboru drugiego (wybranie od
16 do 30).
Zauważ, że w obu przypadkach otrzymasz grupę ludzi (od 1 do 15) i grupę ludzi (od 16 do 30).
A zliczasz tą sytuację dwa razy najpierw jako wybranie samych od 1 do 15 ... a drugi raz jako
wybranie ludzi od 16 do 30.
Widzisz to
19 mar 13:54
19 mar 13:56
wredulus_pospolitus:
Dlaczego
2* O ile wcześnie dwa razy liczyłaś wybranie grup (1 − 15) i (16 − 30).
To teraz liczysz taki wybór aż czterokrotnie
19 mar 14:02
wredulus_pospolitus:
| | |
Więc to | nie mnożymy przez 2 tylko |
| |
19 mar 14:02
krokodyl: to dzielimy przez 2
19 mar 14:05
wredulus_pospolitus:
okey .. no to mamy ustaloną |Ω| ... zabieram się za |A|
19 mar 14:07
wredulus_pospolitus:
zauważ, że zdarzeniem A będzie:
wybieram sobie N lub K i dobieram do tego 'cudownego studenta' 14'tu innych, aby tworzyli
jedną grupę.
Pamiętaj jednak o tym, że grupy nie są podpisane
19 mar 14:13
krokodyl: nie wiem jak to policzyć?
19 mar 14:20
wredulus_pospolitus: a jakbyś policzyła:
wybieram sobie N lub K i dobieram do tego 'cudownego studenta' 14'tu innych
19 mar 14:24
19 mar 14:28
wredulus_pospolitus:
| |
<−−− już wcześniej omawialiśmy ... ty już wiesz który chłop ma na imię N i który chłop |
|
ma na imię K.
Zresztą to by Ci dało: wybieram sobie że Ci dwaj będą mieli na imię N i K, ale nie wiem który
jest który.
| |
<−−− kompletnie nie rozumiem dlaczego |
|
19 mar 14:32
wredulus_pospolitus:
Przeczytaj słowo w słowo co napisałem o 14:24 i zapisz wybory które to zdanie to określa.
19 mar 14:40
krokodyl: nie wiem nie rozumiem tego
19 mar 14:45
wredulus_pospolitus:
wymieramy sobie jednego z tych dwóch chłopów: 2 sposoby
| | |
dobieramy mu 14 studentów: | sposobów |
| |
ze względu na to samo co było przy omedze (podwójne zliczenie sytuacji ... raz jako grupa
wybrana ... raz jako ta sama grupa ale niewybrana) musimy podzielić przez 2
Wiem, że Ciebie wykończyło to zadanie ... ale zanim o nim zapomnisz ... chciałbym jeszcze Cię
pomęczyć nim jeszcze przez momencik.
Przyjmijmy teraz, że zarówno grupy są podpisane (grupa A i grupa B) jak i miejsca w grupie są
numerowane.
Np. Wpisujemy się na listę od 1 do 30, w połowie krecha oddzielająca grupę A od grupy B.
ile wtedy wynosi |Ω|
19 mar 14:51
19 mar 14:55
wredulus_pospolitus:
KOLEJNOŚĆ JEST ISTOTNA
19 mar 14:56
wredulus_pospolitus:
masz 30 miejsc ... te miejsca mają być zajęte przez 30 osób.
Na ile sposobów mogą one się 'po przydzielać' do tych 30 miejsc
19 mar 14:57
wredulus_pospolitus:
masz 30 NUMEROWANYCH miejsc*
19 mar 14:58
krokodyl: 30*29
19 mar 15:00
wredulus_pospolitus:
30 osób na 30 numerowanych miejscach ... nie dwie osoby ... 30 osób
19 mar 15:00
krokodyl: A jeszcze chciałabym przerobić tą opcję z której są odpowiedzi
19 mar 15:01
wredulus_pospolitus:
dobra ... zrób sobie godzinę przerwy ... zjedz coś ... przejdź się na świeżym powietrzu.
Jesteś wymęczona
19 mar 15:01
krokodyl: jak coś to już jestem
19 mar 16:41
wredulus_pospolitus: no dobra.
Zmienię treść zadania ... ale samo zadanie będzie wymagało to samo co chciałem od Ciebie po
14:51.
Mamy 30 ludzi oraz urnę z 30 kulami. Mamy 15 kul białych i 15 kul czarnych. Kule każdego koloru
są ponumerowane od 1 do 15.
Jakie jest prawdopodobieństwo, że Franek i Janek wyciągną kule różnego koloru?
19 mar 16:58
wredulus_pospolitus:
Zapomniałem dodać −−− każdy człek losuje jedną kulę ... kule losowane bez zwracania.
19 mar 17:07
krokodyl: omega=30! A=15*15?
19 mar 17:09
krokodyl: A jest źle zaraz pomyślę
19 mar 17:09
krokodyl: nie wiem jakie będzie A?
19 mar 17:11
wredulus_pospolitus:
omega super ... ale |A| trochę za mało
zauważ, że (powiedzmy że Franek losuje pierwszy, później Janek, później reszta).
Franek może wylosować dowolną kulę, Janek już może wylosować kulę tylko innego koloru.
A reszta −−− to już dowolnie kule mogą losować.
Związku z tym |A| =
19 mar 17:14
krokodyl: A=30*15*28!?
19 mar 18:06
wredulus_pospolitus:
super
| 30*15*28! | | 15 | |
Więc mielibyśmy P(A) = |
| = |
| <−−− i taki jest wynik wyjściowego |
| 30! | | 29 | |
zadania.
A teraz ta sama treść (z kulami) ale tym razem, kule NIE SĄ ponumerowane.
Jaka będzie |Ω| i jaka |A|
19 mar 18:13
krokodyl: omega=N{30}[15} a A nie wiem
19 mar 18:16
19 mar 18:17
wredulus_pospolitus:
no i kombinuj z |A| ... przeczytaj co wtedy napisałem ... jak będzie to wyglądało jeżeli nie
będą numerowane kule.
Franek losuje pierwszy −−−> co może wylosować
Więc na ile sposobów jego losowanie może się
rozwiązać?
Janek losuje drugi −−−> co MUSI wylosować
Ile sposób jest na ten los
I teraz −−− z pozostałej grupy 28 osób dokładnie 14 ma wylosować to co Franek −−− na ile
sposobów może do tego dojść
19 mar 18:25
19 mar 18:29
wredulus_pospolitus:
kule są NIENUMEROWANE czyli masz białe i czarne −−− tyle
więc podchodząc do urny i wkładając rękę jakie masz możliwości
19 mar 18:34
krokodyl: czyli Franek może wylosować albo białą albo czarną na N{2}[1} wtedy Janek może wybrać jedną *1
19 mar 18:38
krokodyl: | | |
czyli Franek może wylosować albo białą albo czarną na | |
| |
19 mar 18:40
wredulus_pospolitus:
A teraz spójrz jaką |A| miałaś w podpowiedzi zadania.
Dokładnie taka była sytuacja −−−> mamy dwie przypisane nazwy grup (Grupa Biała i Grupa
Czarna), w jednej ma jeden wylądować, w drugiej drugi.
Więc wybieramy sobie gdzie wyląduje koleś 'K' i dobieramy mu 14 osób do grupy.
19 mar 18:41
wredulus_pospolitus:
pytanie −−− czy Ty w tych zadaniach musisz słownie opisać 'czym jest omega'
Czy tylko masz
podać wynik
19 mar 18:43
wredulus_pospolitus:
| 15 | |
i oczywiście to także jest = |
| |
| 29 | |
19 mar 18:45
krokodyl: nie wiem czy muszę opisywać słownie omegi
19 mar 18:49
wredulus_pospolitus: A jak robiliście na ćwiczeniach
A jakie pytania na kole mieli od Ciebie z grupy
Bo rozumiem, że Ty sama teraz będziesz pisać.
19 mar 18:50
krokodyl: nie opisywaliśmy omegi
19 mar 18:52
krokodyl: dzięki
19 mar 19:05