Mylę regułę mnożenia i symbol Newtona
lalal: Cześć, mam taki problem. Nie wiem kiedy powinnam używać w zadaniach reguły mnożenia, a kiedy
symbolu Newtona.
Np. w zadaniu o treści: "Klasa składa się z 13 dziewcząt i 12 chłopców. Oblicz, na ile sposobów
można wybrać z tej klasy:
a) kolejno dwie osoby, z których pierwsza będzie przewodniczącą klasy, a druga zastępcą
przewodniczącego,
b) dwie osoby, które będą reprezentować klasę poza szkołą.
Nie widzę różnicy w tych przykładach i oba zrobiłabym metodą mnożenia, a okazuje się, że
przykład b powinno się rozwiązać symbolem Newtona.
Kompletnie nie mam pojęcia, jak to rozróżniać i kiedy czego używać, czy ktoś ma na to może
jakiś sposób?
30 gru 12:42
świruś: w pierwszym reguła mnożenia− skoro razem jest 25 osób to można wybrać kolejno dwie osoby na
25*24−−>(*24, bo jest jedna osoba już wybrana, odrzucasz jedną możliwość wyboru osoby, liczysz
w dwóch stopniach możliwości wyboru) możliwości
| | |
w drugim sprawdzasz ile jest możliwości, po prostu, nie masz żadnej kolejności, nic | |
| |
poczytaj może jeszcze gdzieś na necie znajdziesz o tym sporo
30 gru 12:55
Mila:
a) słowo "kolejno" i "wymaganie", że pierwsza wybrana osoba osoba to przewodnicząca
następnie z pozostałych osób wybierasz zastępcę− stosujesz regułę mnożenia
( tu ważna jest kolejność)
(Lokomotywa, wagon)− masz pociąg
b) wybrane dwie osoby reprezentują klasę − to obojętna jest kolejność nie
przydzielono im żadnego priorytetu.− kombinacje ( symbol newtona)
Masz do czynienia ze zbiorem dwuelementowym:
{Anka,Basia}={Basia,Anka}
30 gru 14:48