omj
świruś: czy czasami AK/KL=AK+KB/BC
czyli KL/BC=1+AK/KB≠AK/KB
chyba
i co wtedy
27 gru 20:57
świruś: gdzie jesteś wredulusie pomóż mi plis
27 gru 21:03
Little Mint:
Jest taka ciekawa książka
Aniela Ehrenfeucht − Ciekawy czworościan (1966r) −powinna byc pomocna
27 gru 21:22
świruś: dzięki
a pomożesz?
27 gru 21:27
Little Mint:
Wiesz raczej nie ,
Ale nie dlatego że nie chcę . Tylko Tobie pomaga wreduluspospolitus
Zreszta jego prosiłas o pomoc a ja nie chce sie wcianać jemu.
Nie mam na razie tej książki w pdf ,musiałbym zrobic skany i przekonwertować
Jak bede miał czas to to zrobię
27 gru 21:35
świruś: nie musisz mi tego wysyłać
27 gru 21:41
świruś: chyba, ze jakiś mały kawałek, który się przyda
27 gru 21:45
świruś: świruś?
28 gru 10:09
świruś: xd sorry miałam napisać zwykły znak zapytania
28 gru 10:09
świruś: ale pomoze ktos?
28 gru 10:10
wredulus_pospolitus:
Rysunek przedstawia wybór punktów K i L które wykonaliśmy.
wniosek z takiego wyboru to:
KL || BC
| |KL| | | |BC| | |
więc możemy zapisać wiele proporcji jak np.: |
| = |
| |
| |AK| | | |AB| | |
która wynika z tw. Talesa ... mam nadzieję, że się zgadzasz z tą proporcją
| |AK| | |
pomnóż teraz obustronnie przez |
| i otrzymujesz proporcję z zadania: |
| |BC| | |
|KL| | | |AK| | | ax | | a | |
| = |
| a ten drugi ułamek to nic innego jak |
| = |
| |
|BC| | | |AB| | | (a+b)x | | a+b | |
28 gru 13:27
świruś: a czy to co ja policzyłam jest źle?
28 gru 13:56
świruś: ?
28 gru 14:53
wredulus_pospolitus:
no ale przecież: |AK| + |KB| = |AB| to raz.
dwa −−− przekształć prawą stronę pozbywając się ułamka piętrowego. A następnie podziel
obustronnie przez |BC| i gotowe
28 gru 14:57
świruś:
ok rozumiem
ale jeszcze jedno −−> skoro żadne dwa mają nie leżeć na jednej ścianie to dlaczego K i L leżą
na krawędziach ściany ABC ?
28 gru 15:31
wredulus_pospolitus:
uuuuuu ... albo nie przeczytałaś do końca rozwiązania i dlatego nie rozumiesz co się dzieje ...
albo błędnie rozumujesz co się właściwie tutaj dzieje.
Przeczytaj całe rozwiązanie do końca
Zrób sobie rysunek czworościanu ... zobacz jak wygląda
ten romb.
28 gru 15:38
świruś: aaa dobra taki plot−twist na końcu zrobili
28 gru 15:50
świruś: narysowałam sobie
28 gru 15:51
świruś: nie wiem jakim cudem uczeń ma na to wszystko wpaść podczas konkursu na szybko:(
28 gru 15:56
Mila:
Może najpierw rozwiąż zadanie łatwiejsze, np. to samo dla czworościanu foremnego.
Tam obserwacja będzie wyrazista.
28 gru 16:16
świruś: już rozumiem to, ale dzięki
28 gru 16:24
wredulus_pospolitus:
1. Na początek − nie wiem jakie obecnie są zasady olimpiady matematycznej na etapie pisemnym.
2. Jest to zadanie mające rozróżnić bardzo dobrego od utalentowanego (bądź wyuczonego)
osobnika.
Za moich czasów (i mówimy o tym jak byłem w liceum) były dwa etapy pisemne (III i IV etap). Do
IV etapu kwalifikowała się STAŁA liczba osób. Związku z tym pozycja na liście była bardzo
istotna.
Pozycja na liście była zależna od dwóch czynników (z wagą taką jak kolejność która podam):
1. Ilość poprawnie rozwiązanych zadań.
2. Czas zakończenia.
Związku z tym ... widząc takie zadanie młodzież staje przed decyzją:
a) zostaję i próbuję to rozwiązać i jeżeli to rozwiążę dobrze, to będę przed wszystkimi którzy
tego zadania nie rozwiązali
b) widzę, że nie dam mam pomysłu, poświęciłem już 15 min na to zadanie i nie mogę wpaść na
pomysł ... sprawdziłem pozostałe zadania i czuję się pewnie związki z nimi ... wychodzę teraz
aby być w czołówce tych co zrobili 4 zadania.
A tak przy okazji −−− przeważnie na IV etapu kwalifikowali się wszyscy co zrobili 5 i 4 zadania
oraz najszybsi z 3 poprawnymi rozwiązaniami.
Jednak nie wiem czy taką samą taktykę mają dla młodszych (podstawówka / stara gimnazjum) jak
również w obecnych czasach.
28 gru 16:27
świruś: 5 zadań−3 godziny i liczy się poprawność zadań
właśnie do ostatniego etapu kwalifikuje się bardzo mała liczba osób
boję się w zasadzie tylko geometrii (tej płaskiej i tej przestrzennej)
reszta jakoś pójdzie
28 gru 16:32
wredulus_pospolitus:
ach ... bo to trochę inaczej jest niż za moich czasów.
To o czym ja mówiłem to obecnie jest dla Ciebie etapem okręgowym.
No to tym bardziej −−− zadanie to ma na celu wyłonienie zwycięscy całej olimpiady. Wytypowanie
czołówki z czołówki z czołówki uczniów naszego kraju.
28 gru 16:42