matematykaszkolna.pl
w trójkącie ABC pola: rysunekW trójkącie ABC punkt D leży na boku AC tak, że IADI:IDBI:=1:3 zaś punkt E leży na boku AC tak, że IAEI:ECI=1:4. punkt F jest punktem wspólnym odcinków CD I BE. (Patrz rysunek). Wykaż, że między polem czworokąta ADFE oraz polami trójkątów DBF i EFC zachodzi związek PADFE=4PEFC−5PDBF
18 lis 17:44
wredulus_pospolitus: rysunek
 1 
b+c =

P
 5 
 1 
a+c =

P
 4 
więc: 5b + 5c = P = 4a + 4c −−−> 5c − 4c = 4a − 5b −−−> c = 4a − 5b Pytanie −−− czy wiesz skąd pierwsze dwa równania
18 lis 18:07
pola: Nie mam pojęcia
18 lis 18:21
wredulus_pospolitus: Spójrz na swój rysunek ... wiemy jaka jest PROPORCJA pomiędzy |AD| i |DB| (jest to 1:3) związku tego wynika, że:
 1 1 
|AD| =

|AB| =

|AB|
 1+3 4 
 3 3 
|DB| =

|AB| =

|AB|
 1+3 4 
zauważ, że ΔABC, ΔADC i Δ{DBC} będą miały dokładnie taką samą wysokość (równą tyle jaka jest odległość wierzchołka C do podstawy AB). zapiszmy:
 |AB|*h 
PΔABC = P =

 2 
wtedy:
 |AD|*h 1 
PΔADC =

=

P −−−> czyli to drugie moje równanie
 2 4 
 |DB|*h 3 
PΔDBC =

=

P
 2 4 
analogicznie robisz przyjmując za podstawę AC.
18 lis 18:28
an: rysunekPo prostu P2+P3=1/4P P1+P2=1/5P 4P2+4P3=5P1+5P2 P2=4P3−5P1 cnw.
18 lis 21:55
aa: rysunek U an cosik.............. ? P=PABC
 P P 
P2+P3=

i P1+P2=

 5 4 
5P2+5P3= 4P1+4P2 P2= 4P1−5P3 =========== Teraz zgodność z tezą
18 lis 22:27
Mila: emotka
18 lis 23:04
an: rysunekPrzyjąłem takie oznakowanie i jest OK
18 lis 23:40
aa: teraz tak emotka
18 lis 23:49
Bogdan: rysunek Dobry wieczór Teza: P1 + P2 = 16P2 − 15P1 ⇒ 16P1 = 15P2 P1 − pole trójkąta ADF, 3P1 − pole trójkąta DBF, P2 − pole trójkąta AFE, 4P2 − pole trójkąta EFC 3(P1 + 5P2) = 3p1 + P3 ⇒ 15P2 = P3 i 4(P2 + 4P1) = 4P2 + P3 ⇒ 16P1 = P3 zatem 15 P2 = 16P1, co należało wykazać
19 lis 00:21
aa: emotka
19 lis 12:45