matematykaszkolna.pl
Zadanie abc: Czy ktoś ma pomysł na rozwiązanie czegoś tak idiotycznego jak to zadanie: "Pewnego dnia Pan Stefan zauważył na swojej działce kolonie mrówek. Obserwując ich zachowanie przez jakiś czas spostrzegł, że mrówki poruszają się w charakterystyczny sposób. Wracając do mrowiska, wykonują zazwyczaj tylko dwa rodzaje ruchów. Wygląda to tak, jakby wykonując ruch, mrówka poruszała się w prostokątnym układzie współrzędnych o jedną jednostkę w prawo lub w górę. Zakładając, że tak jest, oblicz ile jest możliwych różnych trajektorii ruchu mrówki z punktu startowego położonego w punkcie (0,0) do gniazda położonego w punkcie: a) (2,2), b) (12,15), c) (12,15) nieprzechodzących przez punkty (3,3) oraz (4,4). " Bo mi już normalnie ręce opadają do tego.
21 wrz 19:27
Min. Edukacji: Namaluj sobie układ współrzędnych i...rysuj😀
21 wrz 20:09
abc: rysunekno załóżmy, że namalowałem i co teraz?. Mam badać każdą z tych współrzędnych?
21 wrz 21:26
abc: rysunektutaj dałem punkt startowy(0,0) i dalej muszę sprawdzić ile jest różnych kombinacji dojścia do np. punktu(2,2)?
21 wrz 21:29
abc: no bo ja to tak rozumiem.
21 wrz 21:40
wredulus_pospolitus: tak ... a jak to szybko sprawdzić. 1. otóż, aby mrówka z (0,0) doszła do (2,2) musi wykonać 4 ruchy, z czego 2 będą w górę:
nawias
4
nawias
nawias
2
nawias
 
możliwości
 
 
nawias
27
nawias
nawias
15
nawias
 
2. z (0,0) do (12,15) mamy 27 ruchów z czego 15 do góry:
  
3. tutaj musimy metodą włączyń i wyłączeń się pobawić:
 
nawias
27
nawias
nawias
15
nawias
 
a =
−−− wszystkich przejść
  
 
nawias
6
nawias
nawias
3
nawias
 
nawias
21
nawias
nawias
12
nawias
 
b =
*
−−− takie co przejdą przez (3,3)
   
 
nawias
8
nawias
nawias
4
nawias
 
nawias
19
nawias
nawias
11
nawias
 
c =
*
−−− takie co przejdą przez (4,4)
   
 
nawias
6
nawias
nawias
3
nawias
 
nawias
2
nawias
nawias
1
nawias
 
nawias
19
nawias
nawias
11
nawias
 
d =
*
*
−−− takie co przejdą przez (3,3) i (4,4)
    
no i mamy: wynik = a − b − c + d
21 wrz 22:33
abc: rysunekpróbowałem sobie to rozrysować na przykładowym układzie współrzędnych: to co na czerwono zaznaczyłem to jest punkt startowy, a ten czarny punkt, który zaznaczyłem to jest punkt docelowy. To się pytam. Jak ona może dotrzeć do tego punktu (2,2) z punkt (0,0) jeśli chodzi w kierunku góra − prawo. To co zaznaczyłem to jest o 1 jednostką do góry od punktu (0,0) i 1 jednostkę w prawo. Chyba, że jakoś źle to rysuje?
21 wrz 22:41
Min. Edukacji: normalnie 2 w górę i 2 w prawo albo 2 w prawo i 2 w górę albo...pomysl
22 wrz 06:39
wredulus_pospolitus: rysunek
 
nawias
4
nawias
nawias
2
nawias
 
Masz wszystkie
= 6 możliwości
  
22 wrz 07:36
abc: Dzięki za pomoc
22 wrz 08:09