matematykaszkolna.pl
Rozmienianie monet KlasaV-VIII: Rozmieniono 25 zł na 20−groszówki i 50−groszówki Ile było 20−groszówek i 50 groszówek jeśli wszystkich monet było a−140 b) 125 c) 104 d) 100 e) 68 f) 50 g) 41 jeśli sobie oznaczę k− liczba wszystkich monet k∊N x− liczba 20−groszówek i x∊N to liczba 50−groszówek jest równa k−x i (k−x)∊N tak musi być 0,2x+0,5(k−x)=25 2x+5(k−x)=250 2x+5k−5x=250 −3x=250−5k 3x= −250+5k= 5k−250
 5*k−250 5(k−50) 
x=

=

 3 3 
a) k=140 x=150 k−x= −10 nie należy do zbioru rozwiążan b)k=125
 5*75 
x=

= 125 k−x=0 same 20−groszowki
 3 
c) k=104
  5*54 
x=

= 90 104−90= 14
 3 
90szt 20 groszówek i 14 szt 50−groszówek d) k=100
 5*50 
x=

= 83,33 nie nalezy do zbioru rozwiążań
 3 
e) k=68
 5*18 
x=

=30 k−30=38
 3 
30 szt 20−groszówek i 38 szt 50 −groszówek f) k=50 x=0 i k−x=50 to będa 50 groszówki g) k=41
 5*(−9) 
x=

<0 nie należy do zbioru rozwiązań
 3 
18 wrz 22:33
ite: Wiadomo, że k,x∊ℕ+ i k>x. Trochę można szukanie skrócić:
 5(k−50) 
Skoro otrzymujesz wynik x =

i on ma być liczbą naturalną dodatnią, to od razu
 3 
można wykluczyć te liczby, które: 1/ są mniejsze lub równe 50 → dostaniesz wynik ujemny lub zero (a ma być dodatni) 2/ dla których (k−50) nie będzie wielokrotnością 3 → dostaniesz ułamek (a ma być l.naturalna)
18 wrz 22:54
KlasaV-VIII: Dobrze. Dzięki i pozdrawiam emotka
18 wrz 22:59
ite: czasem warto być leniwym : )
18 wrz 23:01