matematykaszkolna.pl
Rozkład równania Klasa V-VIII: Przedstaw rownanie 2x2−4xy+2y2−15x+15y+27=0 w postaci(a1x+b1y+c1)(a2x+b2y+c2)=0 Jaki jest wykres tego równania ? Poproszę o jeśli to możliwe o szczegółowe wyjaśnienie jak takie równania rozkładać . Dziękuję za okazaną pomoć
15 wrz 11:29
wredulus_pospolitus: masz podane w zadaniu, że a1, b1, c1, a2, b2, c2 są całkowite Pytam, bo sposób rozwiązania zależy od tego czy na wstępie o tym wiemy czy też nie.
15 wrz 11:44
Klasa V-VIII: Dzień dobry Nie jest podane w treści zadania . Ogólnie jest ono oznaczone jako trudne w podręczniku To może najpierw jeśli są całkowite
15 wrz 11:49
Klasa V-VIII: Mam napisane w podręczniku tak Równaniem drugiego stopnia z dwiema niewiadomymi nazywamy równanie postaci ax2+bxy+cy2+dx+cy+f=0 w którym przynajmniej jeden ze wspolczynników a,b,c jest różny od zera
15 wrz 12:18
kerajs: 2(x−y)2−15(x−y)+27=0 t=x−y Wykresem są dwie proste
15 wrz 14:12
Klasa V-VIII: Dzięki Mam jednak pokazać inną postac Z postaci tej będe chyba mógł wywnioskować ze to dwie proste Z tej co napisałes to nie bardzo wiem jak Ale dziękuje naprawde za pomoc
15 wrz 15:23
ite: Będziesz mógł wywnioskować, że to dwie proste, więc dokończ sposób pokazany przez kerajsa (jest to szybki sposób znalezienia rozwiązania). 1/ Do przekształconego z postaci wyjściowej równania 2(x−y)2−15(x−y)+27=0 podstaw zmienną pomocniczą t. 2/ Otrzymasz równanie kwadratowe, obliczając Δ, zapisz je w postaci iloczynowej. 3/ W tej postaci iloczynowej zamiast zmiennej pomocniczej znowu wpisz x−y i wpisz je tutaj.
15 wrz 16:12
Klasa V-VIII: Dzień dobry Zaraz policze i napisze
15 wrz 16:16
Klasa V-VIII: 2t2−15t+27=0 Δ=225−216=9
 15−3 
t1=

= 3
 4 
 18 
t2=

=4,5
 4 
Moge to zapisac tak 2t2−15t+27= 2(t−3)(t−4,5) albo = (t−3)(2t−9) Zapisze to tak (t−3)(2t−9) (x−y−3)(2x−2y−9)=0 Wyszło mi takie coś teraz mam pytanie do Ciebie Ale to nie zawsze bedzie można tak zrobić ze bedzie mozna podstawic zmienna pomocnicą Jeżeli tak to jak sobie radzic w takich sytuacjach To było zadanie z 2 klasy liceum
15 wrz 16:37
ite: Otrzymujemy ostatecznie postać (x−y−3)(2x−2y−9)=0, a więc rozwiązaniem są pary liczb (x,y), dla których albo x−y−3=0 → y=x−3 czyli punkty leżące na tej prostej należą do wykresu albo 2x−2y−9=0 → y=x−4,5 czyli to jest druga prosta. Na resztę pytania odpowiem wieczorem, chyba że ktoś będzie mieć czas wcześniej i napisze.
15 wrz 16:49
Klasa V-VIII: Dziękuje bardzo . W takim razie poczekam
15 wrz 16:53
kerajs: ''Ale to nie zawsze bedzie można tak zrobić ze bedzie mozna podstawic zmienna pomocnicą Jeżeli tak to jak sobie radzic w takich sytuacjach '' Często pomaga gdy jedną z niewiadomych potraktuje się jako parametr: 2x2+(−4y−15)x+(2y2+15y+27)=0 Δ=(−4y−15)2−4*2*(2y2+15y+27)= ....
16 wrz 10:37
ite: Powtarzający klasę V (z programem bez parametrów) mogą wykorzystać również sposób siłowy czyli 1/ wymnożyć docelową postać (a1x+b1y+c1)(a2x+b2y+c2)=0, 2/ pogrupować otrzymane czynniki a1*a2x2+... +c1*c2= 0 3/ przyrównać współczynniki przy odpowiednich zmiennych, otrzymując układ równań
a1*a2=2  
...
c1*c2=27 
4/ cierpliwie go rozwiązać i uzupełnić równanie z pktu 1/ .
16 wrz 11:21
Klasa V-VIII: Będe to sobie zaraz przyswajać to co napisaliście Ogólne równanie przedstawia krzywa .W klasie 3 liceum z geometrii analitycznej bedzie trzeba sprowadzax takie równania do postaci kanonicznej . na teraz wykorzystujemy wzory skróconego mnozenia Bo jeśli bedziemy mieli np 2x2−4xy+2y2−15x+17y+38=0 to tutaj juz nie bardzo t=x−y bo jest 15 i 17 a nie obie 15
16 wrz 16:18
ite: Równania z 16:18 nie da się przedstawić w postaci (a1x+b1y+c1)(a2x+b2y+c2)=0 , bo ono opisuje parabolę. https://www.geogebra.org/graphing/t3myqafv A podstawienie t = x−y pasuje akurat do wyjściowego równania 2x2−4xy+2y2−15x+15y+27=0, bo dane zostały przez autorów podręcznika tak dobrane, żeby jednocześnie podstawienie było łatwo znaleźć i żeby równanie miało rozwiązania. Już sama zmiana wartości wyrazu wolnego wystarczy, żeby zamiast dwóch prostych otrzymać jedną lub zbiór pusty. Pewnie dlatego zadanie zostało oznaczone jako trudne. https://www.geogebra.org/m/zscceqnw
18 wrz 22:34
KlasaV-VIII: dziękuje ite
18 wrz 22:38
KlasaV-VIII: Zadanie nr 101 ite https://zapodaj.net/plik-FmNwRlI8ZQ
18 wrz 22:58