M:
Zgodnie z podanym schematem postępowania na wstępie stawiamy
hipotezy o postaci
H
0 : E
1(x) = E
2(x)
H
1 : E
1(x) > E
2(x)
gdzie: subskryptem „
1” oznaczono populację kobiet, natomiast „
2” populację
mężczyzn.
Zakładamy poziom istotności 1−α = 0,05.
Wartość statystyki empirycznej wyznaczamy według wzoru 5.12, co
wymaga wyznaczenia średnich i wariancji absencji dla obu prób:
| 40 | | 62 | |
− dla kobiet: x̅1 = |
| = 4 dni i s12(x) = |
| = 6,2 (dni)2 |
| 10 | | 10 | |
| 37 | | 54,92 | |
− dla mężczyzn: x̅2 = |
| = 3,1dni i s22(x) = |
| = 4,58 (dni)2 |
| 12 | | 12 | |
Podstawiając uzyskane wielkości do wzoru 5.12 uzyskujemy wartość
statystyki empirycznej:
| 4,0 − 3,1 | |
temp = |
| |
| | 10·6,2+12·4,58 | | 1 | | 1 | | √ |
| ( |
| + |
| ) | | 10+12−2 | | 10 | | 12 | |
| |
Z tablic rozkładu t Studenta odczytujemy wartość statystyki t
t dla
k = 10 + 12 − 2 = 20 oraz 2*0,05 = 0,10 (z uwagi na fakt, że
wykorzystujemy test jednostronny) i otrzymujemy t
t = 1,725.
Ponieważ zachodzi relacja t
emp < t
t wobec tego przy poziomie istotności
0,05 nie ma podstaw do odrzucenia hipotezy zerowej, że średnia absencja
kobiet jest identyczna jak absencja mężczyzn.