M:
Wylosowana próba jest mała, a więc dla oszacowania przedziału ufności
wykorzystamy formułę 5.1.
W pierwszej kolejności wymaga ona wyznaczenia średniej i odchylenia standardowego liczby
przeczytanych książek w próbie.
Korzystając z odpowiednich wzorów otrzymujemy:
| 550 | |
s(x) = √ |
| = 6,1 książki |
| 15 | |
Dla przyjętego poziomu ufności odczytujemy z tablic rozkładu t Studenta
(tablica 2. w Aneksie) wartość statystyki teoretycznej t
t dla k = 15 −1 = 14
oraz 1−α = 1− 0,98 = 0,02.
Wynosi ona 2,624.
Uzyskane wielkości podstawiamy do podanej formuły:
| 6,1 | | 6,1 | |
11 – 2,624 · |
| < E(x) < 11 + 2,624 · |
| |
| √15 – 1 | | √15 − 1 | |
11− 4,30 < E(x) < 11+ 4,30
6,7 < E(x) < 15,3 książek
Przedział ufności o końcach 6,7 i 15,3 książek z prawdopodobieństwem
0,98 zawiera nieznaną średnią roczną liczbę przeczytanych książek przez
wszystkich uczniów klas I – III tej szkoły.
Zauważmy, że przedział ten jest symetryczny względem średniej z próby
| 15,3 – 6,7 | |
równej 11 książek; połowa jego rozpiętości, tj. |
| = 4,3 |
| 2 | |
jest określana mianem maksymalnego błędu szacunku bądź tolerancją lub precyzją
szacowania (oznaczana jest zwykle jako d).