matematykaszkolna.pl
Q Q: W badaniach rozwoju czytelnictwa wśród młodzieży szkolnej dla losowej próby 15 uczniów klas I − III pewnej szkoły zebrano informacje dotyczące liczby przeczytanych książek w roku szkolnym. Otrzymano następujące informacje: 2; 6; 12; 10; 5; 4; 20; 22; 10; 15; 9; 8; 21; 14; 7; Zakładając, że rozkład przecztanej liczby książek w całej populacji uczniów jest zbliżony do normalnego − przy poziomie ufności 0,98 − oszacować metodą przedziałową średnią roczną liczbę przeczytanych książek dla tej populacji.
28 kwi 04:50
M:
 2 + 6 + 12 + 10 + 5 + 4 + 20 + 22 + 10 + 15 + 9 + 8 + 21 + 14 + 7 
x̅ =

= 11
 15 
28 kwi 18:32
M: Wylosowana próba jest mała, a więc dla oszacowania przedziału ufności wykorzystamy formułę 5.1. W pierwszej kolejności wymaga ona wyznaczenia średniej i odchylenia standardowego liczby przeczytanych książek w próbie. Korzystając z odpowiednich wzorów otrzymujemy:
 165 
x̅ =

= 11 książek
 15 
 550 
s(x) =

= 6,1 książki
 15 
Dla przyjętego poziomu ufności odczytujemy z tablic rozkładu t Studenta (tablica 2. w Aneksie) wartość statystyki teoretycznej tt dla k = 15 −1 = 14 oraz 1−α = 1− 0,98 = 0,02. Wynosi ona 2,624. Uzyskane wielkości podstawiamy do podanej formuły:
 6,1 6,1 
11 – 2,624 ·

< E(x) < 11 + 2,624 ·

 15 – 1 15 − 1 
11− 4,30 < E(x) < 11+ 4,30 6,7 < E(x) < 15,3 książek Przedział ufności o końcach 6,7 i 15,3 książek z prawdopodobieństwem 0,98 zawiera nieznaną średnią roczną liczbę przeczytanych książek przez wszystkich uczniów klas I – III tej szkoły. Zauważmy, że przedział ten jest symetryczny względem średniej z próby
 15,3 – 6,7 
równej 11 książek; połowa jego rozpiętości, tj.

= 4,3
 2 
jest określana mianem maksymalnego błędu szacunku bądź tolerancją lub precyzją szacowania (oznaczana jest zwykle jako d).
29 kwi 10:54