matematykaszkolna.pl
Tw. Talesa Anna: rysunekKolumny przedstawione na rysunku w rzeczywistości mają równe wysokości. Liczby na rysunku oznaczają długości narysowanych odcinków w milimetrach a) Uzasadnij, że w rzeczywistości odległość między kolumnami RP i TS jest inna niż między kolumnami TS i WU. Moje rozwiązanie (nie wiem czy dobre): Z trójkątów podobnych XUW i XST
XW XT 

=

⇒ 3XW=2XT ⇒ 3XW=2(TW+XW) ⇒ XW=2TW
10 15 
Z trójkątów XPR i XST:
XT 15 XW+TW 3 

=


=

⇒4XW+4TW=3TR⇒4TW=TR
TR 20 TR 4 
4TW=TR, co oznacza, że odległości pomiędzy kolumnami PR i ST a ST i UW są różne. b) Przypuśćmy, że przed kolumną oznaczoną na rysunku RP w tej samej linii stoi jeszcze jedna kolumna o tej samej wysokości, ale jej odległość ( w rzeczywistości) od kolumny RP jest taka sama jak odległość między kolumnami RP i TS. Ustal, jaką długość powinien mieć odcinek przedstawiający tę kolumnę na rysunku. I tutaj nie wiem jak rozwiązać
14 kwi 17:12
Anna:
 XT 3 
Jednak jest błąd w pkcie a, bo z trójkątów XPR i XST wychodzi

=

, co prowadzi do
 XR 4 
TW=TRemotka
14 kwi 17:55
wredulus_pospolitus: Skąd masz to zadanie? Trudno udowodnić coś co nie jest prawdą (coś co przeczy chociażby wnioskom z tw. Talesa)
14 kwi 18:23
wredulus_pospolitus: rysunek taka uwaga −−− masz pokazać zależność pomiędzy a i b .... a nie to o pokazałaś czyli pomiędzy c i d
14 kwi 18:25