oblicz kąt
Anna:
oblicz kąt α
nie wiem jak? i czy? wykorzystać dwusieczność niebieskiej
28 mar 12:03
chichi:
czy możesz wstawić oryginalne zdjęcie zadania?
28 mar 12:10
Anna: nie mam... tylko tyle mi powiedzieli i twierdzą, że to na pewno wszystko co było..
28 mar 12:14
ite:
Czyli to punkt przecięcia dwusiecznej (niebieskiej) z wysokością trójkąta wyznacza drugie ramię
kąta α?
28 mar 13:15
Anna: tak
28 mar 13:33
Mila:
Tw.Cevy− wersja trygonometryczna
sin10o | | sinα | | sin40o | |
| * |
| * |
| =1⇔ |
sin10o | | sin(50o−α) | | sin70o | |
sin40o | | sin(50o−α) | |
| = |
| , α∊(0,50o) |
sin70o | | sinα | |
2sin20o*cos20o | | sin(50o−α) | | 2sin20o* | | sin(50o−α) | |
| = |
| ⇔ |
| = |
| |
cos20o | | sinα | | 1 | | sinα | |
sin20o | | sin(50o−α) | |
| = |
| |
sin30o | | sinα | |
α=30
o
===
28 mar 15:55
Qulka: dzięki dzięki dzięki
29 mar 01:04
chichi:
jutro wrzucę syntetyczne rozwiązanie, miłej nocy
29 mar 01:06
Poli: Dziękuję, uwielbiam takie zadania, rozwiązywanie ich jest bardzo interesujące.
14 sie 21:53
Mariusz:
Można skorzystać ze szkolnej definicji tangensa kąta ostrego
| 1 | |
oraz tego że tg(90° − α) = |
| |
| tg(α) | |
Niech
CE = h
CD = y
AE = x
oraz
AB = c
AC = b
BC = a
Z ΔDEB otrzymujemy
Z ΔAED otrzymujemy
Z ΔAEC otrzymujemy
Z ΔCEB otrzymujemy
Zatem
tg(α)=tg(10°)tg(90°−40°)*tg(90°−20°)
tg(α)=tg(10°)tg(50°)tg(70°)
tg(α)=tg(10°)*tg(60°−10°)tg(60°+10°)
| √3−tg(10°) | √3+tg(10°) | |
tg(α)=tg(10°) |
|
| |
| 1+√3tg(10°) | 1−√3tg(10°) | |
| 3−tg2(10°) | |
tg(α)=tg(10°) |
| |
| 1−3tg2(10°) | |
| 3tg(10°)−tg3(10°) | |
tg(α) = |
| |
| 1−3tg2(10°) | |
| | 3−tg2(10°) | | tg(10°) |
| | | 1−tg2(10°) | |
| |
tg(α) = |
| |
| | |
| | 2+1−tg2(10°) | | tg(10°)( |
| ) | | 1−tg2(10°) | |
| |
tg(α) = |
| |
| 1−tg2(10°)−2tg2(10°) | |
| | 1−tg2(10°) | |
| |
| | 2 | | tg(10°)( |
| + 1) | | 1−tg2(10°) | |
| |
tg(α) = |
| |
| | |
| 2tg(10°) | |
| +tg(10°) | 1−tg2(10°) | |
| |
tg(α) = |
| |
| | 2tg(10°) | | 1− |
| *tg(10°) | | 1−tg2(10°) | |
| |
tg(α) = tg(20°+10°)
tg(α) = tg(30°)
α = 30°
21 sie 17:36
Mariusz:
Jak widać rozwiązanie krótkie nie zawsze jest piękne
Moje rozwiązanie ma tę przewagę nad rozwiązaniem Mili
że nie korzystam z dziwnych twierdzeń których nie ma w programie nauczania liceum
Korzystam ze szkolnej definicji tangensa kąta ostrego
(Za czasów gdy podstawówka była ośmioklasowa to było nawet w podstawówce)
tg(α)tg(90° − α) = 1
(To też było w ośmioklasowej podstawówce)
| tg(α)+tg(β) | |
tg(α+β)= |
| |
| 1−tg(α)tg(β) | |
(Na pewno ten wzorek był w liceum .
Czy był w podstawówce tego nie jestem pewien ale chyba nie)
21 sie 19:09