matematykaszkolna.pl
Proszę o pomoc w zad.: Wyznacz kąt w trójkącie wpisanym w kwadrat... Monika: W kwadrat ABCD wpisano trójkąt, który ma z tym kwadratem punkty wspólne DEF. Punkt E lezy na boku AB, a punkt F na boku BC. Kąt w trójkącie przy wierzchołku D ma 40 stopni, kąt DFC ma 80 stopni. Wyznacz kąt DEF. Wyznaczyłam kąty, które mogą mi się przydać, więc kąt CDF ma 10 stopni, kąt ADE ma 40 stopni, kąt AED ma 50 stopni. Zastosowałam własności kątów przyległych i doszłam układu równań z 4 niewiadomymi i po rozwiązaniu okazało się, że jest to układ nieoznaczony. I tu utknęłam.
21 gru 12:50
Mila: rysunek GE||DF
21 gru 17:28
Monika: Dziękuję. Właśnie próbuję przeanalizować Twój tok rozumowania. Dzięki serdeczne emotka
21 gru 19:48
an:
21 gru 19:55
Monika: Mila, w kącie f napisałaś 80 stopni, a to kąt DFC ma 80 stopni. To w takim razie chyba inaczej trzeba podążać...
21 gru 19:55
Monika: an − o co pytasz?
21 gru 19:56
Monika: Mila − Tak emotka zgadza się, kąt f też będzie miał 80 stopni. Bardzo Ci dziękuję za pomoc emotka Teraz to zad. wydaje się takie proste emotka
21 gru 20:00
Monika: Jeszcze mam pytanie. Jak doszłaś Mila do f=80. Bo to nie jest czworokąt wpisany w okrąg, kiedy suma przeciwległych kątów = 180 stopni. I czy z x, y , e , f tworzyłaś układ równań?
21 gru 20:09
Monika: Nadal mnie Mila zastanawia ten kąt f=80 stopni, bo tylko w trapezie równoramiennym suma przeciwległych kątów = 180.
21 gru 20:22
an: Upraszczanie tego będzie chyba wymagało sporo roboty
 DE2+EF2−DF2 
cos∡DEF=

≈0,6286 ⇒ ≈ 51,053o
 2*DE*DF 
21 gru 20:37
Mila: Poczekaj emotka
21 gru 20:41
Monika: An, nie aż taką trudną metodą. Gdybym wiedziała, dlaczego na rys. DG=FE, to sprawa jest załatwiona, trapez DGEF byłby równoramienny, a wtedy kąty przeciwległe mają w sumie 180 stopni. I o to się sprawa rozbija emotka
21 gru 20:44
Mila: Spróbuję inaczej. Czekaj cierpliwie. Nie chcę korzystać z trygonometrii.
21 gru 21:28
Monika: Dobrze Mila, bo mnie się już wszystkie pomysły wyczerpały. Dziękuję emotka
21 gru 21:33
Mila: błędnie założyłam równość pewnych odcinków. Chcę geometrycznie rozwiązać , o ile się da. Skąd masz to zadanie?
21 gru 22:02
Monika: To jest zad. z olimpiady w Singapurze. Tylko nie umiałam tu wkleić obrazka, ale opis bezbłędnie odczytałaś.
21 gru 22:10
an: Wynik nie jest "okrągły" a więc bez trygonometrii się raczej nie obędzie Powierzchnia trójkąta następnie wysokość z F na DE i otrzymujemy
 sin40 
tg∡DEF=

⇒ ≈ 51,053o
 2sin40−sin50 
21 gru 22:26
Monika: An − też myślałam o tw. cosinusów, ale kiedy obejrzałam zad. koreańskie w podobnym stylu jak to, to oni dorysowują odcinki i tym sposobem znajdują rozwiązanie będące liczbą całkowitą..
21 gru 22:34
an: można to zapisać też tak ctg∡DEF=2−tg50
21 gru 22:37
an: tu rozwiązanie nie jest liczbą całkowitą, a ten drugi sposób bez tw cosinusów.
21 gru 22:41
Monika: Gdyby udowodnić, że EF = GD, mielibyśmy zadanie rozwiązane, bo byłby tam trapez równoramienny. Może Mila coś wymyśli.
21 gru 22:46
kaszojad: No właśnie jak się narysuje kątomierzem to wychodzi ∡f=90stopni
21 gru 22:53
an: EF≠GD Jak udowodnić coś co jest nieprawdą, ja nie piszę szczegółowo rozwiązania tylko pewne wskazówki , bo jeśli ktoś ma rozwiązywać zadania z olimpiady to powinno mu wystarczyć
21 gru 22:58
Monika: An − oczywiście. Wskazówki wystarczą. Tylko ja cały czas skłaniam się do tego, że rozwiązanie jest całkowite. Mila − cierpliwość jest cnotą króli emotka
21 gru 23:06
an:
 1 1 
DE=

; DF=

 sin50 sin80 
DE sin(140−x) 

=

DF sinx 
ctgx=2−tg50
22 gru 09:37
Monika: Dziękuję An. Tracę wiarę, że ten szukany kąt jest liczbą całkowitąemotka
22 gru 11:32
an: Matematyka jest nauka ścisłą opierającą się na faktach (czytaj obliczeniach, dowodach itp.) i wiara nie ma tu nic
22 gru 13:14
Monika: Oczywiście, pełna zgoda, ale widziałam podobne zadania azjatyckie i tam sobie radzą geometrycznie. kreśląc różne pomocnicze linie. Podobnie jak Mila poprowadziła tą równoległą GE.
22 gru 21:39
kaszojadka: a skąd Ty to zadanie wzięłaś (z jakiej strony)?
22 gru 22:10
Mila: rysunek |AE|=tg(40o) |CF|=tg(10o)
 1−tg(10) 
tg(x)=

 1−tg(40) 
Nie jest to "ładny" kąt.
22 gru 22:43
Monika: No właśnie, "ładny" nie jest emotka Ja ten rysunek jeszcze zrobiłam od kątomierza, dorysowałam też różne inne proste równoległe i z własności kątów naprzemianległych i wierzchołkowych doszłam do tego, że ten szukany kąt ma 50 stopni. Kilka dni męczyłam to zadanie i już nie mam pomysłu. Tym bardziej, że nie znamy jego pełnej treści oraz tego, czy zaproponowano odpowiedzi w formie wyboru np. A. mniej niż 45 stopni, B. mniej niż 30, C. więcej niż 60, D. Około 50 stopni. Bardzo Wam dziękuję za wszelkie wsparcie.
25 gru 09:48
an: Doszłaś Za te Twoje badania nagrody Abela nie dostaniesz ale Nobel czemu nie. Czy tak trudno na kalkulatorze sprawdzić moje rozwiązanie i porównać z @Mila gdzie szukany kąt DEF=180 −50−x
25 gru 15:29
Monika: An, nie o to chodziło. Twoje rozwiązanie jest przy pomocy f. trygon. i ja go absolutnie nie neguję. Z kolei wg koncepcji Mili, jak rozwiązywałam układem równań, to mi wychodził nieoznaczony. Wiadomo, że ten kąt wynosi 50 lub 51 stopni, ale nie wiadomo, czy taka odp. byłaby do przyjęcia.
25 gru 20:55
Monika: U mnie szukany kąt x= 40 +a. Gdybym udowodniła, że a=10 stopni, co jest bardzo prawdopodobne, to szukany x=50 stopni. Nie potrafię tu wykonać mojego skomplikowanego rysunku z dodatkowymi prostymi równoległymi, ale go dałam do googli i jest na tym linku: https://docs.google.com/presentation/d/1bcFRxdZJb41coXABjdPLwTdSGIsowMO003hm5s325Ak/edit#slide=id.p
25 gru 21:09
an: Co to znaczy " Wiadomo, że ten kąt wynosi 50 lub 51 stopni, ale nie wiadomo, czy taka odp. byłaby do przyjęcia" Przy takich warunkach jak zostały podane w treści zadania ctg∡DEF=2−tg50 ⇒ 51,05324822...o i nie widzę tu powodów do dyskusji, tym bardziej, że zgadza się to z rysunkiem w GeoGebrze z dokładnością 15 cyfr po przecinku
25 gru 22:24
Monika: A jeśli jest to zad. na poziomie szkoły podst. kiedy uczniowie nie znają funkcji trygon., to też nie ma podstaw do rozwiązania go w inny sposób? Nie było podanej treści, był tylko rysunek, nie było wiadomo, czy to jest zad. zamknięte czy otwarte. Zostaw sobie to Twoje 51 stopni, ja tego rozwiązania przecież nie neguję. Ale także nie zamykam mu tej wg Ciebie jedynie słusznej drogi.
26 gru 00:14
ite: https://ibb.co/cTQh7Rc kaszojadko to zadanie tak jak podała Monika pochodzi z SMO, jak chcesz poćwiczyć podobne, to skorzystaj z materiałów Singapore International Math Olympiad Challenge https://simoc.sg/sample-papers/
26 gru 13:19
Monika: Ite, dziękuję Ci za ten link. Oprócz ciekawych zadań zauważyłam, że to są to zadania zamknięte (jeszcze nie sprawdziłam, czy wszystkie) i podanych jest 5 możliwych odpowiedzi od a) do e). Czyli mam rozwiązaną sprawę z tym trójkątem wpisanym w kwadrat, bo zapewne wśród wytypowanych odpowiedzi jest taka, że ten szukany kąt jest mniejszy niż 52 stopnie. Dziękuję wszystkim osobom, które dały mi wsparcie emotka
26 gru 18:27
ite: Część zadań to zadania otwarte np. https://sms.math.nus.edu.sg/download/sample_smo_questions.pdf
26 gru 18:50
Mila: Wszystkim forumowiczom życzę spełnienia życzeń wigilijnych.emotka
26 gru 21:06