Dziwne ocenianie
getin:
Czy jest coś dziwnego z tym, że rozwiązanie takiego zadania
|3−2√2| − |4−3√2|
w taki sposób
(3−2√2) − (−4+3√2) = 3−2√2 + 4 − 3√2 = 7 − 5√2
zostało ocenione tylko na 1,5/3 pkt ?
Na argument, że powyższy sposób zakończył się poprawnym wynikiem nauczycielka oceniająca
kartkówkę powiedziała, że to jest niezgodne z tym co było w książce
W książce (Nowa Era, podręcznik dla 1 kl. zakres rozszerzony) była tylko definicja wartości
bezwzględnej, że |x| w klamerce: x dla x≥0 oraz −x dla x<0
|3,5| = 3,5
|−3,5| = −(−3,5) = 3,5
|1−√2| = √2−1
Mam wrażenie że nie pasuję już do dzisiejszych standardów matematycznych. Niby poprawnie uczę,
a jednak moi uczniowie nie zaliczają sprawdzianów, albo ciągle mają ucięte punkty za nie
wiadomo co
12 gru 20:57
Aruseq: Przecież jest to normalny sposób rozwiązania tego typu zadania
12 gru 21:00
mat: Jak najbardziej jest ok 3/3 pkt
12 gru 21:02
getin:
A no właśnie, też mi się tak wydawało. Może to przez to że ta nauczycielka ma 24 lata i pracuje
dopiero od września tego roku w szkole
12 gru 21:03
Aruseq: W sensie nie widzę elementu, który mógłby zostać uznany za "błędny"
12 gru 21:04
ite:
Może za błąd został uznany brak wyjaśnianego przejścia pomiędzy wyrażeniem z wartością
bezwzględną a tym po jej opuszczeniu?
3−2√2=√9−√8≥0 więc
|3−2√2| = 3−2√2
ale 4−3√2<0 więc
|4−3√2| = −4+3√2
12 gru 21:16
mat: to juz jest czepialstwo, rozwiazanie istotnie wskazuje ze osoba rozwiazująca wiedziala o co
chodzi
12 gru 21:18
chichi:
sposób jest poprawny, ale może brakować małego uzasadnienia, aczkolwiek po przebiegu
rozwiązania widać, ze uczeń wie co robi, więc dałbym 3/3
12 gru 21:19
Mila:
3/3 − Uczeń w pamięci ocenił znak w wyrażeniu pod wartością bezwzględną.
12 gru 21:20
getin:
Najgorsze jest że za cały sprawdzian, od 8 pkt był dopuszczający
Uczeń miał 7,5 pkt więc ndst
Gdyby za to zadanie było 3/3, to wtedy zamiast 7,5pkt byłoby 9 pkt czyli pewnie byłaby ocena 2+
Dla mnie jest to chamskie obniżanie punktów, być może z premedytacją
12 gru 21:26
ABC:
a gdzie uczeń udowodnił że 3−2√2>0 oraz 4−3√2<0 ?
ja jestem łagodnie oceniający i daję za coś takiego 3,5/5 ale moje koleżanki dają 50% podobnie
jak tamta nauczycielka
12 gru 23:20
chichi:
w sensie jakby według mnie są dwie różne perspektywy, jedna to taka, ze jeśli uczniowie poznają
dopiero ten temat, definicje wartości bezwzględnej i nie jest tak oczywiste dla nauczyciela
czy uczeń rzeczywiście wie dlaczego tak należało opuścić moduł, a co innego gdy takie coś
pojawiłoby się przy okazji rozwiązywania arkusza rozszerzonego przez ucznia 4 LO
tak samo jakby uczeń dopiero co poznający własności funkcji kwadratowej, dokonywałby rozkładu
trójmianu na czynniki z wykorzystaniem wzorów Viete'a, gdy uczniowie już są biegli (na
rozszerzeniu) rozkładają takie trójmiany w głowie, bez użycia wyróżnika i wtedy uznawane jest
to za normalne, no ale na podstawie gdy poznajemy dopiero co funkcje i jej własności, byłoby
to dziwne gdyby dokonywali takich rozkładów, więc no...
13 gru 00:14
getin:
Ja robiłem z tym uczniem zadania tego typu
√21−4√5 − √21+4√5
więc takie które są w temacie zadania uznał za banalne i uznał że nie musi nic udowadniać. No
cóż, trzeba się przyzwyczaić do sposobu oceniania
13 gru 07:32
chichi:
|3 − 2
√2| − |4 − 3
√2| = ...
> 0 < 0
myślę, że wystarczyłoby dodać takie cuś pod liczbami w modulach, a już by zasygnalizował skąd
to opuszczenie i po problemie
13 gru 10:41