matematykaszkolna.pl
Prawdopodobieństwo Maniek: Uczeń założył, że w poniedziałek, wtorek i środę rozwiąże łącznie 10 zadań, przy czym każdego dnia wykona przynajmniej jedno zadanie. Następnie zapisał na oddzielnych kartkach wszystkie możliwości przypisania dniom konkretnych liczb zadań. Oblicz, ile takich kartek powstanie. Proszę o wyjaśnienie
11 gru 19:59
chichi: skorzystaj z zasady włączeń i wyłączeń
11 gru 20:36
Maciess: No trzeba tutaj zliczyc te możliwości. Jeden wiersz tabeli reprezentuje jedną karteczke która zapisał uczeń. PON|WT|SR 1 | 1 | 8 1 | 2 | 7 1 | 3 | 6 ... i tak dalej. Pytanie, ile ta tabelka będzie mieć wierszy? W zalżności na jakim poziomie nauczania jesteś to można zaproponowac rózne sprytne metody obliczania.
11 gru 22:33
ABC: to zadanie z próbnej rozszerzonej matury operona i w oryginalnym kluczu jest brute force: rozdział na układy z trzema różnymi cyframi − 4 sztuki po 6 permutacji =24 oraz układy z dwoma różnymi cyframi ( 10 nie dzieli się przez 3 więc nie ma układów z trzema takimi samymi) 4 sztuki po 3 permutacje z powtórzeniami =12 łącznie 24+12=36
11 gru 22:46
Maciess: Myślałem ze jaka SP, to byśmy sie liczbami trójkątnymi pobawili emotka
11 gru 23:07
Saizou : Niech x1 oznacza liczbę zadań rozwiązanych w poniedziałek x2 we wtorek x3 w środę przy czym każdego dnia rozwiązał 1 zadanie, a razem było ich 10, czyli mamy (x1+1)+(x2+1)+(x3+1) = 10 x1+x2+x3 = 7 Niech zadanie będzie oznaczone przez emotka np. emotka| emotka emotka emotka emotka |emotka emotka Rozkładamy między tymi jabłkami 2 pałeczki (wyznaczą one 3 przegródki z zadaniami).
 
nawias
9
nawias
nawias
2
nawias
 8*9 
Pałeczkę możemy położyć na
=

= 36 sposobów, zatem przydziałów zadań jest 36
  2 
11 gru 23:08
getin: Możliwe przypadki: (P,W,Ś) = (8,1,1), (1,8,1), (1,1,8)
nawias
10
nawias
nawias
8
nawias
 
*2*1*3 = 270
 
nawias
10
nawias
nawias
8
nawias
 
czyli wybieramy 8 zadań z 10 które będzie robił w poniedziałek
 
zadanie na wtorek wybieramy na 2 sposoby zadanie na środę na 1 sposób Mnożenie przez 3 bierze się stąd że można na 3 sposoby wybrać dzień w którym będzie robił 8 zadań (7,2,1), (7,1,2), (2,7,1), (2,1,7), (1,7,2), (1,2,7)
nawias
10
nawias
nawias
7
nawias
 
nawias
3
nawias
nawias
2
nawias
 
*
*1*6 = 2160
  
nawias
10
nawias
nawias
7
nawias
 
czyli wybieramy 7 zadań z 10 które będzie robił w poniedziałek
 
z pozostałych 3 zadań, wybieramy na 2 zadania na wtorek zadanie na środę na 1 sposób Mnożenie przez 6 bo mamy 6 wersji (6,3,1), (6,1,3), (3,6,1), (3,1,6), (1,6,3), (1,3,6)
nawias
10
nawias
nawias
6
nawias
 
nawias
4
nawias
nawias
3
nawias
 
*
*1*6 = 5040
  
(6,2,2), (2,6,2), (2,2,6)
nawias
10
nawias
nawias
6
nawias
 
nawias
4
nawias
nawias
2
nawias
 
nawias
2
nawias
nawias
2
nawias
 
*
*
*3 = 3780
   
(5,4,1), (5,1,4), (4,5,1), (4,1,5), (1,5,4), (1,4,5)
nawias
10
nawias
nawias
5
nawias
 
nawias
5
nawias
nawias
4
nawias
 
*
*1*6 = 7560
  
(5,3,2), (5,2,3), (3,5,2), (3,2,5), (2,5,3), (2,3,5)
nawias
10
nawias
nawias
5
nawias
 
nawias
5
nawias
nawias
3
nawias
 
nawias
2
nawias
nawias
2
nawias
 
*
*
*6 = 15120
   
(4,4,2), (4,2,4), (2,4,4)
nawias
10
nawias
nawias
4
nawias
 
nawias
6
nawias
nawias
4
nawias
 
nawias
2
nawias
nawias
2
nawias
 
*
*
*3 = 9450
   
(4,3,3), (3,4,3), (3,3,4)
nawias
10
nawias
nawias
4
nawias
 
nawias
6
nawias
nawias
3
nawias
 
nawias
3
nawias
nawias
3
nawias
 
*
*
*3 = 12600
   
270 + 2160 + 5040 + 3780 + 7560 + 15120 + 9450 + 12600 = 55980 kartek
11 gru 23:14
ABC: getin chyba inaczej zrozumiałeś polecenie niż reszta dyskutantów emotka
11 gru 23:23
getin: Możliwe, bo ja pomyślałem że zadania są rozróżnialne. Dziwny uczeń który robi ciągle te same zadanie
11 gru 23:25
Maciess: Co zmienia rozróżnialnośc?
11 gru 23:27
getin: że na 1−wszej kartce sobie mógł zapisać że: − w poniedziałek zrobi zadania: 1,2,3,4,5,6,7,8 − we wtorek zrobi zadanie 9 − w środę zrobi zadanie 10 na 2−kartce zapisze, że: − w poniedziałek zrobi zadania 1,2,3,4,5,6,7,9 − we wtorek zrobi zadanie 8 − w środę zrobi zadanie 10 Po prostu wg mnie należy uwzględnić konkretny numer zadania zapisanego na kartce dla każdego z trzech dni tygodnia, tym bardziej że w treści zadania wystąpiło słowo konkretnych
11 gru 23:33
ABC: wydaje mi się że dla autora tej matury " liczby zadań" to co innego niż "numery zadań"
11 gru 23:39
chichi: @ABC a dla Ciebie to nie coś innego? proszę cię...
11 gru 23:40
getin: Może uznają obie interpretacje
11 gru 23:42
Maciess: @getin Z całym szacunkiem, ale twoja się nie broni w żaden sposób.
11 gru 23:44
Maciess: To dorzuce jeszcze jedną metodę. A co gdyby zadań mial nieco mniej niż 10? Minimalna liczba dla której ma to sens to 3. Dla 3 istnieje tylko jeden sposob. Sprawdzamy dla następnej liczby. Dla 4 zadan mamy 3 sposoby podziału. Dla 5 zadan, sposobow jest 6. Dla 6 zadan sposobow jest 10. 1,3,6,10,... Ciąg kolejnych rożnic to 2,3,4. Można sie domyslać że tak dalej to będzie leciało i szybciutko doliczyc, że dla 10 zadan mamy 36. Uzyskany ciąg to przesunięty ciąg liczb trójkątnych.
11 gru 23:46
getin: Nie no, broni się − właśnie przez to słowo konkretnych można rozumieć wg mnie konkretne zadania. Czyli mógł sobie zapisać na kartce, które konkretne zadania rozwiąże danego dnia. I w ten sposób mamy pięciocyfrową liczbę wszystkich przypadków
11 gru 23:48
chichi: czy Ty nie rozumiesz, że nie interesuje nas czy to było zadanie z planimetrii, stereometrii czy geometrii analitycznej, a jedynie ile ich zrobił danego dnia? emotka
11 gru 23:51
getin: No właśnie nie jest przekonująca treść zadania, wg mnie obie interpretacje są poprawne Co do trzeciej interpretacji − niekoniecznie jest poprawna bo zgodnie z tą interpretacją to gdy rozwiążę nierówność x2−2x>0 wyłączając x przed nawias, a potem tę samą nierówność rozwiążę obliczając Δ, to rozwiążę dwa zadania. A jednak jest to to samo zadanie
11 gru 23:53
chichi: zadanie jest jedno i to samo, sposoby rozwiązania są 2, albo i n sposobów... − ale wciąż zrobione jest jedno zadanie...
11 gru 23:54
Maciess: Ciekawe ilu nauczycieli mówi: "Na zadanie domowe zróbcia zadania z liczbami 14, 15 i 31."
11 gru 23:58
ABC: Jednak jestem zdania że zadanie maturalne powinno być sformułowane w sposób wykluczający wszelkie wątpliwości ucznia − tutaj nie zaszkodził by konkretny przykład w treści typu Janek przydzielił sobie na poniedziałek 2 zadania na wtorek 5 na środę 3 ale potem się rozmyślił emotka
11 gru 23:59
chichi: polecenie jest jednoznaczne.
12 gru 00:02
getin: O tak, to dobry pomysł. Wtedy by już przez to nastąpiło naprowadzenie ucznia na właściwą interpretację Zauważyłem że trochę starają się upodobnić maturę do egzaminu 8−klasisty
12 gru 00:02
ABC: moja szkoła w tym tygodniu pisze próbną z CKE zobaczymy co tamci odwalą emotka
12 gru 00:05
getin: Będzie ciekawie emotka Ja swoim uczniom wmawiam że muszą mieć odrobinę szczęścia na tych nowych zasadach, aby się wstrzelić w klucz oceniania. Już się przyzwyczaiłem im przekazywać, aby pisali koniecznie że liczba wiatraków musi być liczbą całkowitą emotka
12 gru 00:07