matematykaszkolna.pl
Zadanie z kombinatoryki Sedes: Mam problem z pewnym zadaniem. Jego treść jest następująca: "Numery pewnej serii legitymacji studenckiej składają się z trzech liter i z pięciu następujących po nich cyfr. Oblicz, ile może być różnych legitymacji z takimi numerami, jeżeli jedyne występujące litery to A B,C(mogą się powtarzać) oraz a) cyfry nie mogą się powtarzać b) cyfry mogą się powtarzać Jak rozwiązać to zadanie. Czy jest to zadanie na wykorzystanie wariacji z i bez powtórzeń. Pomóżcie bo jestem początkujący w tym temacie i jeśli nie było by to problemem to czy mógłbym prosić o wyjaśnienie dlaczego akurat tak. Dzięki.
8 gru 19:02
kerajs:
 10! 
a) 33

5! 
b) 33105
8 gru 19:13
a7: a)
nawias
3
nawias
nawias
1
nawias
nawias
3
nawias
nawias
1
nawias
nawias
3
nawias
nawias
1
nawias
nawias
10
nawias
nawias
1
nawias
nawias
9
nawias
nawias
1
nawias
nawias
8
nawias
nawias
1
nawias
nawias
7
nawias
nawias
1
nawias
nawias
6
nawias
nawias
1
nawias

losujemy jedną z 3 liter trzy razy, potem jedną z 10 cyfr, jedną z 9−ciu , jedną z ośmiu itd. b)
nawias
3
nawias
nawias
1
nawias
nawias
3
nawias
nawias
1
nawias
nawias
3
nawias
nawias
1
nawias
nawias
10
nawias
nawias
1
nawias
nawias
10
nawias
nawias
1
nawias
nawias
10
nawias
nawias
1
nawias
nawias
10
nawias
nawias
1
nawias
nawias
10
nawias
nawias
1
nawias

losujemy z trzech jedną na pierwsze miejsce , na drugie na trzecie, a potem pięc razy jedną z dziesięciu cyfr
8 gru 19:26
Sedes: No dobra ok. Ale co tu powinno być wykorzystane. Permutacja, kombinacja, wariacja z czy bez powtórzeń. Czy może nic? Jak to zapisać matematycznie?
8 gru 19:39
kerajs: Dlaczego uważasz, że powyższe zapisy nie są matematyczne? a) W33C510P5 wariacja z powtórzeniami , kombinacja bez powtórzeń, permutacja b) W33W510 wariacje z powtórzeniami
8 gru 20:13
Sedes: Ok. Nie wszystko w porządku tylko jestem początkujący i nie mam jeszcze dostatecznej wiedzy. Ale dzięki za poświęcony czas.
8 gru 20:17