matematykaszkolna.pl
twierdzenie Talesa anonim123: Bok trójkąta podzielono na pięć części w stosunku 1:2:3:4:5 przez punkty podziału poprowadzono proste równoległe do drugiego boku. Wyznacz długość odcinków na jakie podzieliła ta prosta bok trzeci wiedząc że ma on długość 30cm. Wiem że trzeba skorzystać z twierdzenia Talesa
3 lip 10:55
wredulus_pospolitus: no to skoro wiesz że trzeba z Talesa ... to w czym problem
3 lip 11:11
anonim123: narysowałam rysunek i nie wiem co dalej?
3 lip 11:21
anonim123: nie wiem co zrobić, bo mam więcej prostych niż w twierdzeniuemotka
3 lip 11:25
3 lip 11:29
wredulus_pospolitus: rysunek
|OA| |OE| |OE'| 

=

−−−> |OA| =

= 2
|OA'| |OE'| 15 
|OB| |OE| 3 

=

−−−> |OB| = |OE'|*

= 6
|OB'| |OE'| 15 
|OC| |OE| 6 

=

−−−> |OC| = |OE'|*

= 12
|OC'| |OE'| 15 
|OD| |OE| 10 

=

−−−> |OD| = |OE'|*

= 20
|OD'| |OE'| 15 
Wniosek −−− proporcje z odcinków boku OA będą zachowane dla boku OE' (co powinnaś wiedzieć ze szkoły średniej) Obliczasz |A'B'| , |B'C'| , |C'D'| , |D'E'|
3 lip 11:36
anonim123: A nie można tak jak ja?
3 lip 11:40
anonim123: a odcinek miał być podzielony na 5 części a ty zrobiłeś chyba inaczej
3 lip 11:44
I'm back: Boże kobieto − ostatni odcinek się po prostu nie zmiescil
3 lip 12:27
anonim123: a nie będę potrzebowała odcinka |OE|?
3 lip 12:27
I'm back: Przeanalizuj co napisałem zanim zaczniesz pisać. Jak kontynuowałem to co zrobiłaś.
3 lip 12:28
anonim123: a to co ja zrobiłam jest źle?
3 lip 12:28
anonim123: ale ja już wyliczyłam ten odcinek który był szukany w zadaniu i analogicznie bym chciała wyliczyć inne więc nie rozumiem po co kontynuować
3 lip 12:30
anonim123: czyli jednak mam źle?
3 lip 12:37
wredulus_pospolitus: pomijając fakt, że nie korzystasz z tw. Talesa i robisz bezpodstawne (chociaż słuszne) założenie, to masz dobrze.
3 lip 13:05
anonim123: A to co zrobiłam wcześniej według mnie jest z Talerza wzięłam pod uwagę to zaznaczone na różowo I wydaje mi się że to było to twierdzenie
3 lip 13:18
3 lip 13:18
wredulus_pospolitus: napisz tw. Talesa Zamieść od razu rysunek wraz z oznaczeniami
3 lip 13:20
wredulus_pospolitus: rysunek b+c+d+e+f = 30 z tw. Talesa:
b 30 

=

a a+2a+3a+4a+5a 
b+c 30 

=

a+2a a+2a+3a+4a+5a 
b+c+d 30 

=

a+2a+3a a+2a+3a+4a+5a 
b+c+d+e 30 

=

a+2a+3a+4a a+2a+3a+4a+5a 
3 lip 13:23
anonim123: A takie zadanie Ramię trapezu podzielono na trzy części w stosunku 1:3:4 licząc od krótszej podstawy Przez punkty podziału poprowadzono proste równoległe do podstaw. Oblicz długości odcinków prostych równoległych zawartych między ramionami trapezu jeżeli wiadomo że długości podstaw trapezu wynoszą odpowiednio 50cm i 30cm nie widzę tu twierdzenia Talesa
3 lip 14:12
anonim123: ?
3 lip 14:45
Eta: rysunek
 30+50 
|MN|=

=40 −− dł. środkowej trapezu ABCD
 2 
|AB|=8b+30=50 ⇒ b=2,5 |EF|=b+30=......... |MN|= 4b+30 = 40
3 lip 15:49
Eta: rysunek 15b=30 cm ⇒ b=2 cm i masz dł. poszczegónych odcinków : 2 cm,4 cm,6 cm,8 cm,10 cm i po ptokach emotka
3 lip 17:19
anonim123: A to z 15:49 jest z twierdzenia Talesa? Dlaczego |AB|=8b+30?
3 lip 17:28
Eta: rysunek bo ΔAKD podobny do ΔDEL w skali k= 8 to 8b=20 ⇒ b=2,5 dlatego |AB|= 8b+30 =50 ⇒ 8b=20 i Δ MUD podobny do Δ DEL w skali k=4 to |MU|=4b =10
3 lip 17:41
anonim123: A mogę prosić o rozwiązanie twierdzeniem Talesa, bo teraz to przerabiamy?
3 lip 17:43
Eta: Z tw. Talesa
 |AK| |DK| 8a 

=

=

= 8
 |EL| |DL| a 
to |AK|=8|EL| i |EL|=b |AK|=8b=20 cm to |EL|= 20/8=2,5 =b to |AK| = 20=8b
3 lip 17:49
anonim123: nie mogę znaleść wzoru z którego korzystałaś w 17:49 tego z twierdzenia Talesa?
3 lip 17:56
anonim123: Dziękuję emotka
5 lip 20:59