matematykaszkolna.pl
Kombinatoryka Pan: Czy w takim zadaniu, które sam wymyśliłem, oblicz ilość sposobów na ile można 5 osób przyporzadkować do niech będzie 10 wagonów bo to nie ma znaczeniam, gdy rozróżniamy osoby to wiadomo, mamy 10⁵ sposobów, lecz czy można podejść do tego zadania w ten sposób, żeby obliczyć ilość sposobów ale gdy ich nie rozróżniamy? Po chwili namysłu doszedłem do wniosku, że teoretycznie można by było to zrobić w miarę łatwo
 
nawias
10
nawias
nawias
2
nawias
 
jeśli mielibyśmy to obliczyć dla dwóch osób,
+ 10 ( przypadki gdy w żadnym wagonie
  
nie ma dwóch osób na raz + te przypadki gdy są razem w wagonie ), lecz czy takie podejście do zadania jest prawidłowe? Czy wtedy przypadkiem nie łamiemy tego, że nie jest to rozkład jednostajny, tak jak w przypadku rzutów dwoma kostkami, suma oczek 2, ma dwa razy mniejsze prawdopodobieństwo niż np suma 3, albo 2+1 albo 1+2.
10 maj 20:52
Pan: Mam na myśli to, że scalamy jakby te przypadki gdy np. osoba 1. pójdzie do wagonu A a osoba 2. do B oraz na odwrót ( liczymy to podwójnie gdy ich nie rozróżniamy)
10 maj 20:56
Pan: Czy ktoś może?
10 maj 21:32
wredulus_pospolitus: w przypadku gdy osoby nie są rozróżnialne, a wagony są, to liczba sposobów będzie równa liczbie rozwiązań następującego równania: w1 + w2 + w3 + ... + w9 + w10 = 5 gdzie wi reprezentuje i'ty wagon, 5 ≥ wi ≥ 0 ; wi ∊ N a takie równanie rozwiązujemy za pomocą kombinacji z powtórzeniami:
nawias
10 + 5 − 1
nawias
nawias
10−1
nawias
 
nawias
14
nawias
nawias
9
nawias
 
=
= ...
  
dla przykładu z dwoma osobami:
nawias
10+2−1
nawias
nawias
10−1
nawias
 
nawias
11
nawias
nawias
9
nawias
 
nawias
10
nawias
nawias
2
nawias
 
=
= 11*5 = 55 = 45 + 10 =
+ 10
   
10 maj 22:05
Pan:
 
nawias
k+n−1
nawias
nawias
k−1
nawias
 
Już w większości rozumiem, tylko że skąd się bierze
  
10 maj 22:22
Pan: n+k−1*
10 maj 22:23
Pan: Chodzi o to, że po każdym dobraniu, bądź nie, osoby do wagonu go już odrzucamy?
10 maj 22:24
wredulus_pospolitus: Pytasz się skąd się wziął wzór na kombinacje z powtórzeniami? Tak ?
10 maj 22:25
wredulus_pospolitus: Ogólnie − kombinacje z powtórzeniami (chyba) nie są obecnie w programie szkoły średniej, ale oczywiście mogę się mylić.
10 maj 22:26
Pan: Nie nie ma go, można powiedzieć że pytam o to skąd się wziął ten podany przez ciebie, bo jakby na dole wzoru Newtona jest po prostu samo "k"
10 maj 22:32
Pan: Sam wzór powiedzmy mniej więcej rozumiem, ale prostszy w rozumowaniu jest na pewno na kombinacje bez powtórzeń, może masz jakieś uzasadnienie tego wzoru? Chodzi mi coś typu jak jest w kombinacji bez powtórzeń, że dzielimy dodatkowo wariacje bez powtórzeń przez ilość możliwości pomieszania elementów w ciągu czyli k!
10 maj 22:41
kerajs: Przykładowe uzasadnienie znajdziesz w https://matematyka.pl/viewtopic.php?f=41&t=446637#p5611906 gdy naciśniesz button ''Pokaż''.
11 maj 11:22
Pan: Dobra już rozumiem, tylko zmyliło mnie to, że nie jest to dokładnie wzór na kombinacje z powtórzeniami, bo tam mamy n+k−1 nad k a nie k−1, a to można potraktować jako ciąg binarny długości: ilość osób + n −1 nad n−1 wagonów, lecz dlaczego ten pierwotny wzór ma na dole wzoru Newtona samo k?
11 maj 16:47
Pan:
 
nawias
n+k−1
nawias
nawias
k
nawias
 
Czy dobrze myślę że ten wzór
nie zakłada przypadków że np w równaniu
  
x1+x2+...+xn = S, gdzie S oraz x1...xn ∊ N nie zapewniamy, że dla jakiegoś x nie przypiszemy żadnego elementu?
11 maj 16:49
Pan: Lecz ten wzór z k−1 już tak?
11 maj 16:49
Pan:
 
nawias
n−1
nawias
nawias
k−1
nawias
 
*** wzór postaci
nie uwzględnia tych przypadków gdzie x1...xn mogą być równe 0
  
11 maj 16:56
Pan: To i tak nie rozumiem tylko rozbieżności w tych wzorach − różnicy z k i k−1
11 maj 16:57
Pan: Dobra, jeszcze inaczej, tutaj n jest zbiorem elementów natomiast u nas k jest zbiorem elementów z którego wybieramy i tym sposobem odrzucamy te przypadki gdzie wybralibyśmy drugi raz ten sam wagon dlatego przy każdym wyborze mamy ich n−1, n−2 itd?
11 maj 17:02
Pan : Głupoty piszę 17:02
11 maj 17:10
Pan: Dobra już chyba rozumiem, trochę naspamowałem. Jeśli mamy z samym k to np wybieramy 2 elementy z 4 ze zbioru {a,b,c,d} to mamy te przypadku gdy jest {a,a}, {b,b} itd natomiast w tym zadaniu co podałem mamy je odrzucić, czyli przy każdym wyborze mamy o jeden mniej element do wyboru ale musimy wziąć pod uwagę przypadki, gdy któryś podzbiór ( wagon) jest pusty
11 maj 17:20
Pan: Koniec
11 maj 17:20
Pan: To jest dobrze napisane? ^^^
14 maj 18:04
Pan: Że po prostu po każdym usadowieniu osoby w jakimś wagonu mamy k−1 potem k−2 osób ?
14 maj 18:06
Pan: A już kurde nie rozumiem, bo my odejmujemy: ilość wagonów −1, a nie osób
14 maj 18:21