matematykaszkolna.pl
przygotowanie do konkursu z geometri agniesia: rysunekPrzygotowuje sie do konkursu z geometri i polecenie jest takie Pokaz ze trojkat ABC jest rownoramienny wykorzystujac jedynie zasady geometri syntetycznej (bez uzycia metod algebrainczych). Prosze o odpowiedz albo naprowadzenie
28 kwi 01:04
Mila: Czy taka jest treść, czy może sama narysowałaś ten Δ?
28 kwi 21:56
Eta: Myślę,że agnisia to nasz "małolat" emotka
29 kwi 21:29
wredulus_pospolitus: Drogie Panie, a ja mam takie oto pytanie: Czy z faktu, że ∡BPC = 2*∡BAC mamy jednoznacznie powiedzieć, że punkt P jest środkiem okręgu opisanego na ΔABC ? Jeżeli tak to ... to nie jest trójkąt równoramienny.
29 kwi 22:39
Eta: Dokładnie taaaak emotka
29 kwi 22:48
Eta: rysunek Ale wtedy na rys. powinno być tak A tak nie jest więc coś nie ... halo emotka
29 kwi 23:00
ite: Gdyby autorem pytania był użytkownik, o którym mowa o 21:29, to byłoby to zadanie z geometryi z podręcznika dla szkół powszechnych siedmioklasowych. A tu jest po prostu z "geometri".
29 kwi 23:30
Mila: Najlepiej, aby autor napisał treść zadania, rysunek to za mało. Znalazłam takie zadanie− też chodzi o Synthetic solution. Consider ΔABC and a point M in its interior so that ∠MAB=10∘,∠MBA=20∘ ,∠MCA=30∘ and ∠MAC=40∘. What is ∠MBC?
30 kwi 00:08
Mila: Nie należy (chyba) pisać rozwiązania, zastrzeżone są prawa autorskie. Strona : "Zawody matematyczne amerykańskiego stowarzyszenia". Powyższe zadanie( 00:08 ) znalazłam gdzie indziej. Może ktoś biegły w angielskim doczyta o co chodzi z tymi prawami. Tłumaczenie nie jest dla mnie jasne. Rozwiązanie zadania z 20 kwietnia i 30 kwietnia metodą syntetyczną jest proste. Jeśli agniesia się zgłosi to napiszę podpowiedź.
2 maj 23:29
Kacper: To zadanie z 1996 roku z amerykańskiej olimpiady matematycznej emotka
20 maj 19:59
Mila: Zgadza się.Rozwiązujemy?
20 maj 20:21
Min. Edukacji: Ale tylko za $😄
20 maj 21:07
Kacper: Mila myślę, że nie jest to zakazane emotka Ja z trygonometrii mam pomysł, ale wiadomo, że najładniejsze są rozwiązania syntetyczne emotka
21 maj 11:02
Mila: Kacper Ja mam rozwiązanie bez trygonometrii. 1) Przedłużyć BP. 2) Z punktu A poprowadzić półprostą AK, aby |∡ PAK |=10o, K∊półprostej BP. Otrzymasz Δ równoramienny BKA. Dalej zobaczysz. Trudno mi zrobić dobry rysunek. Postaram się zrobić, a może Ite tu spojrzy i w geogebrze zrobi.
21 maj 14:56
chichi: Wg mnie trzeba mieć naprawdę ograniczoną wyobraźnię żeby nie widzieć tutaj syntetycznych rozwiązań
22 maj 00:40
maja: nadajesz się na wykładowcę, arogancja i wyższość nad innymi... i obrażanie
22 maj 08:46
Mariusz: Maja ja już dawno to zauważyłem On jest jeszcze bardzo młody ale raczej z tego nie wyrośnie
22 maj 12:40
ite: Milu czy to ma być tak zrobione? https://www.geogebra.org/m/rpxtwszs
23 maj 15:59
ite: oznaczenia dałam z treści 30 kwi 00:08, ale może zmienić?
23 maj 16:02
Trebuh: Czy mógłbym prosić o pomoc w rozwiązaniu?
23 maj 17:27
Mila: rysunek Podpowiedź 1) rysunek 2) O − punkt przecięcia symetralnych boków Δ ( środek okręgu opisanego na ΔABC) ΔAKB− Δrównoramienny (20,20 ,140) ΔΔASC −Δrównoramienny (30, 30,120)
23 maj 18:31
Mila: Dziękuję ite , może w geogebrze da się lepiej narysować. Czy widzisz luki w rozwiązaniu? Kacper ma rozwiązanie z trygonometrią. Może napisze?
23 maj 18:33
chichi: @Mila to Twoje czy zapożyczone?
23 maj 19:25
Trebuh: Miła bardzo dziękuję za pomoc, będę analizować. Pan chichi potrafi tylko wystawiać język i upominać innych czy rozwiązać też?
23 maj 19:44
Mila: Tak , zapożyczone od Ciebie chichi, Pegasus mi pomógł.
23 maj 20:12
Trebuh: Dlaczego prosta SM przechodzi przez B? Z czego to wynika?
24 maj 00:50
Mila: O− środek okręgu opisanego na ΔABC ( punkt przecięcia symetralnych boków Δ) |BO|=|AO|=|CO|=R ∡BOC, ∡A − kąt środkowy i wpisany oparty na cięciwie AB |∡BOC |=2*50o=100o ΔBOC− Δrównoramienny ( 100o,40o,40o) 2) ΔAOC− Δrównoramienny o katach (10o,10o,160o) |∡AOC|=160o⇒|∡ABC|=80o kąty : środkowy i wpisany oparte na cięciwie AC 3) |∡BCA|=50o Teraz widzisz wszystko? Nie mogłam dobrego rysunku zrobić z okręgiem. Można jeszcze inaczej wyjaśnić. Zostawiam do przemyślenia. Jeśli Kacper nie napisze rozwiązania z trygonometrią, to postaram się.
24 maj 21:21
Trebuh: Dzięki rozumiem, genialne 😇😇
25 maj 06:50
Mila: Zrobię lepszy rysunek i napiszę kolejność dodatkowych linii.
25 maj 12:16
Trebuh: Jednak nadal nie rozumiem skąd AOC ma 160
25 maj 15:30
Trebuh: Tak jakby wszystko rozumiem, ale skąd wiemy że BK to dwusieczna kąta i kąt BKS to właśnie 20 stopni?
26 maj 06:29
Trebuh: Przepraszam że tak dopytuje, ale chciałabym to dobrze zrozumieć.
26 maj 06:32
Trebuh: A dlaczego BSK ma 120 stopni? Przecież nie wiemy, że punkty B, S, O leżą na 1 prostej, bo to jest do udowodnienia.
26 maj 16:24
Mila: Nie podoba mi się ten sposób. Przykro mi.emotka
26 maj 23:36
Trebuh: Tzn nie jest dobrze?
27 maj 11:04
Trebuh: A Pan chichi? Chwalił się że wie jak to zrobić.
27 maj 11:08
Mila: Czekaj, coś się wymyśli do końcaemotka
27 maj 15:42
Mila: rysunek 1) O−środek okręgu opisanego na ΔABC. |OA|=|OB|=|OC|=R 2) Rysuję okrąg opisany na ΔABC |∡BAC|=50o⇒|∡BOC|=100o 3) BQ− średnica |∡BAQ|=90o − jako kąt wpisany w okrąg oparty na średnicy⇒|∡MAD|=40o ΔCOQ− Δrównoramienny, kąty przy podstawie QC : 50,50o |AQ|=|QC|⇔MQ jest wysokością i dwusieczną kąta Q 4) Teraz można różnie ustalić miary kątów B i C np. Suma kątów przeciwległych w czworokącie wpisanym w okrąg jest równa 180o Zatem : |∡B|=80o−100o=800 i |∡C|=50o |BC|=|AB| ===========================
27 maj 18:56
Kacper: Widzę że dyskusja trwa 🤗 Ja obecnie zajęty jestem, bo koniec roku się zbliża, jak znajdę trochę czasu to wrzucę ten sposób z trygononetrią.
27 maj 19:26
Mila: Cześć, właśnie chciałam zastosować trygonometrię wg Cevy, ale trudne równanie mam. Pozdrawiam, powodzenia w ocenianiuemotka
27 maj 20:07
Trebuh: Dziękuję za wszelką pomoc. Dlaczego AQ=QC? Z czego to wynika?
27 maj 21:03
Mila: ∡MAQ|=40o
27 maj 21:31
Mila: Rozważaj kąty miary kątów wpisanych. Podałam różne informacje, masz z nich skorzystać , aby ustalić miary kątów B i C. Jeśli nie wpadniesz na dobry pomysł, to napisz. Podpowiem. Zacznij od najpierw ustalonych. CBQ i CAQ.
27 maj 21:41
Trebuh: Nadal nie wiem na jakiej podstawie AQB ma 50 stopni lub ACQ ma 40 stopni 😪 Jeden z nich wystarczy do wykazania tezy. Poza tym w ogóle nie skorzystaliśmy z części danych związanych z punktem P.
28 maj 06:15
Mila: Tak jak poprzednio: Połączyć punkty A i S− otrzymujesz ΔASC− trójkąt równoramienny o kątach30,30,120. ΔAOS i COS − Δ przystające cecha : bbb dalej sama Narysować na nowo?
28 maj 19:21
chichi: @Trebuh "A Pan chichi? Chwalił się że wie jak to zrobić" Mogę wrzucić któreś ze swoich najprostszych rozwiązań tego problemu, ale jeśli nie jesteś "obcykany" w geometrii, albo nie jesteś olimpijczykiem, to wątpię żebyś je zrozumiał, decyzja należy do Ciebie
28 maj 21:28
an: rysunek∡MAB=10o,∡MBA=20o,∡MCA=30o , ∡MAC=40o. kreślimy prostą AE pod kątem 10o do AB, ∡AEC=90o kreślimy okrąg o średnicy AC, opisany na △AEC, ∡ADB=90o △ADE jest równoboczny kreślimy okrąg o średnicy AB, ∡ADB=90o △ADB i △CDB są przystające, tym samym trójkąt ABC jest równoramienny ∡ABC=80o; ∡MBC=60o
29 maj 00:07
Trebuh: Miła poproszę o ten rysunek jeśli można 🤗 Chichi jak wrzucisz to będę w stanie to ocenić, szkoda że Ty oceniasz mnie przedtem. Przy okazji jestem dziewczyną. an dziękuję za pomoc, mam pytanie, skąd wiemy że ADB ma 90 stopni?
29 maj 00:49
chichi: Szkoda, że ja nikogo nie oceniłem... No, ale cóż będzie trzeba popracować nad maturą z języka polskiego. Po pytaniu do @an mam wątpliwości czy cokolwiek tu wstawiać. Takich zadań na maturze na pewno nie będzie, a geometrii z forum się nie nauczysz
29 maj 05:01
Trebuh: Nie będę przytaczać konkretnych zapisów z postów. Każdy może przeczytać i samemu ocenić. W takim razie Tobie nie dziękuję za pomoc, bo jej wcale nie udzieliłeś.
29 maj 08:01
Mila: Trebuh, W rozwiązaniu an : |∡ADB|=90o jako miara kąta wpisanego w okrąg ( niebieski) opartego na średnicy AB.
29 maj 17:59
Trebuh: To zatem dlaczego punkt D jest środkiem odcinka AC? Rozumiem że zaczynamy od kreślenia niebieskiego okręgu, a potem czerwony.
29 maj 20:14
Trebuh: Skoro kresle okrąg o średnicy AC, czyli zakładam że D jest środkiem AC, a potem pisze że ADB ma 90 stopni, to już to byłby koniec zadania przecież.
29 maj 20:20
Mila: Poczekaj na wyjaśnienie an . Jeśli chodzi o moją propozycję rozwiązania to myślę, jak rozwiać Twoje wątpliwości. Wykaż cierpliwość emotka
29 maj 22:01
Trebuh: Dziękuję bardzo 🤗
29 maj 22:07
an: Rzeczywiście brak dowodu, że D należy do niebieskiego okręgu. Mam już dość tego rysowania i daje opis do mojego rysunku wyżej Oznaczmy środek niebieskiego okręgu jako G. Wówczas powstały trójkąt AGD jest podobny do trójkąta ABC gdyż mają wspólny kąt BAC a AC=2x|AD|, oraz AB=2x|AG|, przy czym GA=GD czyli ΔADG jest równoramienny, a ΔABC jako podobny jest również równoramienny
30 maj 00:38
Trebuh: Dziękuję, już zaczynam analizować 😇
30 maj 10:38
Trebuh: an dlaczego GA=GD?
1 cze 08:59
Trebuh: Bo skoro zakładam że tak jest, to znaczy że zakładam że punkt D należy do niebieskiego, a to mieliśmy pokazać
1 cze 09:00
Trebuh: Mila, dlaczego BD jest równoległa do EP'?
1 cze 19:14
Mila: Trebuh 23 maj 18:31 albo 27 maj 18:56 Którą wersję uzupełnić? ( a może sama już wyjaśniłaś wątpliwości).
3 cze 16:21
Trebuh: Myślę że bardziej tę z 27 maja, była jeszcze inna, ale chyba zniknęła 😅
4 cze 20:33
Mila: rysunek 1) Rysuję ΔABC, odcinki jak w treści i okrąg opisany. 2) Kreślę średnicę BD ∡BAD, ∡BCD− kąty proste jako wpisane oparte na średnicy |∡BOC|=2*50o=100 jako kąt środkowy oparty na cięciwie BC tak jak kąt BAC wpisany w okrąg |∡DOC|=80o jako przyległy do ∡BOC |∡BDC|=50 jako kąt wpisany oparty na BC 3) rysuję średnicę AE, ∡EOC=20o to ∡EAC i ∡OCA mają po 10o ⇒ |∡AOD|=80o Teraz dokończyć można w różny sposób np.
 1 
kąt wpisany ABC=

*160o =80o
 2 
∡BCA=180o−80o−50o=50o. |BC|=|BA|
4 cze 22:53
Trebuh: Bardzo dziękuję za rysunek. Jak zwykle mam pytanie 🤦‍♂️ Skąd wiemy że kąt EOC ma 20 stopni?
5 cze 07:19
Trebuh: Nadal nie rozumiem dlaczego korzystamy z faktu że BD i AC są prostopadłe
10 cze 08:10
Trebuh: Dziękuję za konstruktywną odpowiedź.
10 cze 15:19
Mila: rysunek Może kąty wierzchołkowe i przyległe ? Szkic. Trudno jest mi to umieścić na rysunku typu 22:53 , bo jest mało miejsca w polu na grafikę. Jeśli to nie wyjaśni Twoich wątpliwości, to podam inny sposób albo narysuję w geogebrze ( jeśli lepiej opanuję to rysowanie za pomocą geogebry). Czy dowód z zastosowaniem trygonometrii zrobiłaś?
10 cze 16:11
Trebuh: Ten dowód z linku mi się podoba z trygonometrii. Nanoszę te rzeczy, które mam teraz od Ciebie i mam nadzieję, że już wszystko będzie jasne 🤦‍♂️
10 cze 19:53
Mila: 1) Narysuj duży rysunek. Wyjdzie. Wszystko tutaj zapętla się i mnie wydawały się pewne miary kątów oczywiste. 2)Chodzi Ci o dowód z konkursu 1996 r. z amerykańskiej olimpiady?
10 cze 20:47